Skip to Main Content

Vakfiche techniek theorie 1 A

Geldig van 01 januari 2020 tot en met 31 december 2020
 

content

Studierichting

1e graad A
  • Basisvorming A

Referentiekader

ReferentiekaderOpmerking
Eindtermenhttp://eindtermen.vlaanderen.be/index.htm

Waarom leer je dit vak?

Laptop, Smartphone, IPod, GPS, het Internet, groene energie, zonnepanelen, milieuzorg, biologisch voedsel, recyclage, … het zijn allemaal technische begrippen en termen  die  in jouw leefwereld een grote rol spelen. Hoe werken zonnepanelen? Waarom heb je voor jouw  smartphone best 4G nodig?  Hoe kweekt de boer biologisch voedsel? Is sorteren hetzelfde als recycleren? In het vak Techniek krijg je een allereerste aanzet om hierover na te denken.

Toon meer
Toon minder

Techniek is alomtegenwoordig in onze maatschappij en ook de leerinhouden van deze vakfiche sluiten daarbij nauw aan. Een voorbeeld maakt dit duidelijk. Wordt bij jou thuis het afval gesorteerd? Wat is jouw mening hierover? Hoe  gemotiveerd ben je om daaraan mee te werken? Waarom moeten we afval sorteren? Welke weg volgt het afval tot herbruikbaar product? Wie werkt in de recyclage-industrie?  Welke technieken worden daar gebruikt? Hoe wordt gevaarlijk afval vervoerd? Is het veilig daar te werken?  Heel veel vragen waar je nu nog geen antwoord hoeft op te geven. Het is wel belangrijk dat je over de nodige kennis, handigheid en kritische zin beschikt om een gemotiveerd antwoord te kunnen geven.

In het vak Techniek bestudeer je vijf toepassingsgebieden: biochemie, constructies, energie, informatie en communicatie en transport. Deze toepassingsgebieden staan niet los van elkaar. Denk maar aan de veiligheidsvoorschriften die in elk beroep belangrijk zijn. Maar altijd ligt de nadruk op begrijpen, hanteren en duiden. De kennis die je opdoet is deels theoretisch maar vooral praktijkgericht. Bij het hanteren zal je thuis en op de Examencommissie een technische systeem realiseren in verschillende toepassingsgebieden uit de wereld van de techniek. Een technisch systeem realiseren wil zeggen: je zal een opdracht over de verschillende toepassingsgebieden heen verkennen, voorbereiden, uitvoeren, duiden en evalueren. De opdracht zal duidelijk vermelden aan welke vereisten het technisch systeem moet voldoen. Wees vindingrijk bij de uitvoering van de praktijkopdracht, toets jouw ideeën af bij anderen. Veiligheid, stiptheid, creativiteit en nauwkeurigheid ... zijn sleutelwoorden in de voorbereiding van jouw praktijkexamen.  Bij het duiden beschrijf je de invloed op en relatie van techniek met de maatschappij, milieu en economie. De examinatoren zullen tijdens het praktijkexamen ook peilen naar het belang dat je hecht aan de erkenning van technische beroepen en technische vaardigheden bij mannen en vrouwen.

In bijlage vind je mindmaps met een overzicht van de leerdoelen voor de 5 toepassingsgebieden: biochemie, constructies, energie, informatie en communicatie en transport.

Wat moet je leren?

Wist je dat schimmels een rol hebben bij de bereiding van kaas? Of dat bacteriën zeer belangrijk zijn bij de productie van yoghurt? Het zijn twee van de vele toepassingen die je in de Biochemie zal bestuderen. In het belangstellingsgebied Constructies leer je plannen lezen. Je zal niet alleen bouwplannen bestuderen, maar ook als praktijkopdracht zelf een constructie uitvoeren. Eenvoudig? Misschien heb je thuis al eens mee geholpen aan de bouw van een IKEA meubel. En wat met Energie? Wat betekent 9V op een batterij? Wat is het verschil tussen een AA- en een AAA-batterij? Je leeft in een maatschappij waar Informatie en Communicatie razendsnel is. Welke toestellen gebruik je om met je vrienden te communiceren? Hoe werkt een GPS? Waarom werkt het Internet bij  jouw vrienden trager dan bij je thuis? Als vijfde en laatste toepassingsgebied maak je kennis met Transport. Transport is niet alleen het vervoer van goederen over de weg door vrachtwagens, maar ook de werking van jouw fiets. Waarschijnlijk beschikt jouw fiets over versnellingen. Hoe werken die? Zijn het aantal tandjes op de tandwielen van jouw fiets willekeurig gekozen? Hoe kan je met zo weinig mogelijk moeite het snelst fietsen?

Misschien heb je al wel een idee wat je later als beroep wil uitoefenen. Kijk eens of je dit in één van de toepassingsgebieden kan plaatsen. Een extra stimulans om het vak Techniek te studeren.

Op het examen toetsen we de vijf toepassingsgebieden: biochemie, constructies, energie, informatie & communicatie en transport.

Voor het vak techniek moet je de leerinhouden zowel theoretisch als praktisch beheersen al is niet de bedoeling dat je vaardigheden ontwikkelt die behoren tot het arsenaal van een professionele technicus. Centraal staat jouw ontwikkeling in het technisch denken en handelen. Je zal daarom twee examens afleggen, namelijk een digitaal examen, waar deze leerinhouden eerder theoretisch aan bod komen, en een praktijkexamen. De volgorde waarop je de examens aflegt mag je zelf kiezen. Het praktijkexamen bestaat opnieuw uit twee delen: een thuisopdracht en een nieuwe opdracht tijdens het examen. De technische realisatie van de thuisopdracht voer je uit volgens de 5 fasen van een technisch proces: behoefteanalyse, oplossingen zoeken en keuzes maken, uitvoeren, in gebruik nemen en evalueren. In dit proces zijn de 5 fasen belangrijk maar de behoefteanalyse is de start van een technische realisatie. Maak daarom een grondige behoefteanalyse. Een behoefteanalyse kan je uitvoeren in de 5 toepassingsgebieden over verschillende deelaspecten:

  • Waar situeren zich de problemen?
  • Welke technische behoeften hebben we als maatschappij?
  • Welke technische behoeften hebben we als menselijke activiteit?
  • Is er behoefte aan bepaalde technische beroepen?
  • Wat is de socio- culturele behoefte? Bv. technische systemen voor mindervaliden.
  • Wat is de economische behoefte? Mens of machine in de fabrieken?
  • Wat is de behoefte voor het milieu? Windmolenparken, hoe is de samenstelling van verf veranderd doorheen de jaren, …?
  • Moeten we ingrijpen op de effecten van de techniek op milieu en maatschappij?
  • ...

Je maakt een portfolio (verslag) van het techniekproces. In dit portfolio verzamel je de behoefteanalyse, jouw onderzoeksactiviteiten, de verschillende ontwerpen, foto’s van de bouw, de testen, naslagwerk, ... Onderzoek zeker in welke toepassingsgebieden je dit project  kan situeren. In het tweede deel van het praktijkexamen krijg je een nieuwe opdracht waar vooral jouw handelen wordt geëvalueerd .

In de volgende tabellen vind je wat je voor elke leerinhoud moet kennen en wat je moet kunnen en doen om te bewijzen dat je de leerinhoud beheerst.

BIOCHEMIE

Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen / doen?

voedingsstoffen

voedingsstoffen zoals bijv. water, zout, vetten en suikers onderzoeken en classificeren volgens vooropgestelde criteria.

  • leidingwater, putwater en regenwater
  • zout: zoutverbruik, zoutgehalte in bereide maaltijden
  • vetten: verschil tussen boter en margarine
  • suikers in frisdranken

voedingsmiddelen

  • voedingsmiddelen  zoals brood, fruitsap, frisdrank, yoghurt, … onderzoeken en classificeren volgens vooropgestelde criteria zoals bijvoorbeeld  te zoet of te zout
  • het verschil herkennen tussen voedingsstoffen en voedingsmiddelen
Productie van voedsel
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen / doen?
  • bacteriën en productie van voedingsmiddelen






  • ingrepen van de mens op de teelt  van voedingsmiddelen
  • de invloed van bacteriën herkennen  op de productie van voedingsmiddelen, bijvoorbeeld bij kaas, yoghurt, …
  • de invloed van bacteriën herkennen bij verschillende bewaarmethodes zoals koel bewaren, pekelen, een appel te bewaren in een koelkast of in de voorraadkelder, of buiten op het terras in de zon, …

  • herkennen  van  ingrepen  van  de  mens  op  de teelt  van voedingsmiddelen zoals genetisch gemanipuleerde organismen, monocultuur …

Voedsel bewaren
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen / doen?
  • de geschiedenis van de bewaring van voedsel
  • enkele bewaarmethodes  zoals pekelen, UHT, wecken, bestralen, …
  • de etikettering van de voedingsmiddelen
  • de verpakking van voedingsmiddelen
  • de invloed van schimmels, parasieten en bacteriën op voedsel

  • het belang van controle van voedingsmiddelen bijv. door het Federaal Voedselagentschap
  • de evolutie van de bewaring van voedsel in de tijd herkennen
  • enkele bewaarmethodes zoals koelkast, diepvries, pekelen, … van voedsel herkennen, benoemen, uitleggen en beschrijven
  • de etikettering van voedingsmiddelen begrijpen
  • enkele kenmerken van verpakking begrijpen
  • het gevaar van ziekteverwekkende micro-organismen (schimmels, parasieten, bacteriën) en bederf herkennen
  • benoemen dat controle van voedingsmiddelen noodzakelijk is

Logistieke keten
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen / doen?
  • de logistieke keten van grondstof tot eindproduct


  • enkele methodes voor afvalverwerking volgens de ladder van Lansink zoals hergebruik, recyclage met inbegrip van compostering en verbranding
  • de stappen van grondstof tot eindproduct: ontginning, teelt, transport, verwerking, distributie, opslag, … herkennen en benoemen
  • enkele van de methodes voor afvalbewerking evalueren
Consumptie van voedingsmiddelen
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen / doen?
  • de voedingsdriehoek



  • de invloed van voeding op de gezondheid

  • voor- en nadelen van fast food en slow food
  • de voedingsdriehoek
    • de onderdelen van een voedingsdriehoek  herkennen en benoemen
    • een dagmenu in de voedingsdriehoek  herkennen
  • toelichten hoe een persoon de dag op een gezonde manier doorbrengt aan de hand van de actieve voedingsdriehoek
  • in concrete voorbeelden aangeven wat de voor-  en nadelen zijn van fast food en slow food

Biochemische processen
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen / doen?
  • kunststof

  • het nut van bio- energiebronnen
  • de  invloed op het milieu van biochemische producten zoals detergenten of geneesmiddelen
  • eenvoudige middelen herkennen waarmee kunststof gemaakt wordt
  • het nut van bio-energiebronnen verklaren
  • de invloed van biochemische producten op het milieu illustreren

Zorg voor het lichaam
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen / doen?
  • overconsumptie van geneesmiddelen

  • verzorgingsproducten
  • benoemen dat omzichtig moet omgesprongen worden met geneesmiddelen zoals antibiotica, pijnstillers
  • de zin en onzin van verzorgingsproducten verklaren
Beroepen
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen / doen?
  • verschillende beroepen met hun vaardigheden en talenten uit de sector
  • de mogelijkheden van tewerkstelling in die sector (ontwerpen, realiseren en onderhoud)
  • verschillende technische beroepen die betrokken  zijn  in de sector herkennen naar vaardigheden en talenten
  • de opleidingen herkennen en benoemen die leiden tot tewerkstelling  in de sector
  • voorbeelden herkennen en geven aangaande de wederzijdse beïnvloeding van techniek en samenleving in de keuzes en behoeften van beroepen in de wereld van de biochemie

CONSTRUCTIES

Soorten constructies
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen / doen?
  • statische en/of dynamische onderdelen  van gebouwen, wegen, bruggen, voertuigen, machines …


  • de impact van een constructie op het milieu

  • de evolutie van een constructie in de tijd in functie van de behoefte
  • de invloed  op sociaal en cultureel gebied van een constructie
  • enkele veiligheidsvoorschriften in verband met constructies
  • de verschillende onderdelen in een constructie illustreren op hun stevigheid
  • een eenvoudig constructieplan analyseren en realiseren volgens de 5 stappen van het technisch proces.
  • voorbeelden geven van duurzaam handelen door het kiezen van constructiemateriaal
  • met concrete voorbeelden de evolutie in de tijd aangeven van constructies
  • de noodzaak illustreren op sociaal en cultureel gebied van een constructie: bijvoorbeeld windmolenpark voor de kust, …
  • veiligheidsvoorschriften begrijpen voor een constructie

Materialen
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen / doen?
  • eigenschappen van materialen zoals hout, metaal, glas, steen, beton, kunststof, karton, papier
  • (onderhoud en) gebruik van materiaal voor een goede en duurzame werking
  • eigenschappen van materialen zoals hout, metaal, glas, steen, beton, kunststof, karton, papier herkennen
  • materiaal voor een constructie kiezen in functie het doel van de constructie en de materiaaleigenschappen
  • benoemen uit welke materialen een constructie gemaakt is
  • van machines, materialen en gereedschap de handleiding begrijpen, kunnen gebruiken en weten hoe te onderhouden
Ontwerpen en maken
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen / doen?
  • constructiemateriaal
  • de volgorde van het technisch denkproces: behoefte analyseren, ontwerpen maken en evalueren
  • de werkvolgorde van ontwerp tot realisatie

  • een schets maken van een eenvoudige constructie
  • het materiaal kiezen in functie van het doel en gebruik

  • de werkvolgorde bepalen om een constructie te realiseren: behoefte analyseren, ontwerpen maken en evalueren
  • een constructie realiseren
Constructieprincipes
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen / doen?
  • enkele verbindingstechnieken zoals nagelen, schroeven,  bouten, klikken, velcro en hun toepassingen
  • enkele hulpmiddelen zoals een hamer, een schroevendraaier, een sleuteltang, …
  • de invloed  van fysische krachten op een eenvoudige constructie zoals een driehoek, een zuil of een boog
  • soorten verbindingstechnieken bij een eenvoudige constructie herkennen
  • de juiste hulpmiddelen kiezen die nodig zijn om een constructie te maken, te demonteren of te verbeteren
  • stabiliteit en stevigheid van een eenvoudige constructie interpreteren
Beroepen
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen / doen?
  • verschillende beroepen met hun vaardigheden en talenten uit de sector
  • de mogelijkheden van tewerkstelling in die sector (ontwerpen, realiseren en onderhoud)
  • verschillende technische beroepen die betrokken  zijn  in de sector herkennen naar vaardigheden en talenten
  • de opleidingen herkennen en benoemen die leiden tot tewerkstelling  in de sector
  • voorbeelden herkennen en kunnen geven aangaande de  wederzijdse beïnvloeding van techniek en samenleving in de keuzes en behoeften van beroepen in de wereld van constructies

ENERGIE

Indeling
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen / doen?
  • soorten energiebronnen:
    • fossiele energie (steenkool, petroleum, gas)
    • nucleaire energie
    • duurzame energie (zon, wind, water, biomassa, geothermisch, …)
  • de werkwijze om energie uit nucleaire bronnen te halen
  • de voor- en nadelen van groene energiebronnen.
  • energieomzetting van warmte, licht, beweging, chemisch en straling door technische systemen
  • de invloed van het klimaat op het vlak van energie verklaren: licht, warmte, biomassa, water, wind …
  • de soorten fossiele energiebronnen met hun voor- en nadelen benoemen

  • de principes van nucleaire energiebronnen  benoemen
  • de betekenis van groene energiebronnen  benoemen
  • enkele eenvoudige voorbeelden geven van omzetting  van energie
De elektrische kringloop
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen / doen?
  • soorten spanningsbronnen

  • de symbolen voor lamp, geleider, spanningsbron, schakelaar, … bij elektrische schema’s
  • een elektrisch schema
  • het onderscheid tussen serie- en parallelschakeling

  • de eenheden en symbolen van spanning, stroomsterkte en vermogen
  • de magnetische werking van elektrische stroom
  • voorbeelden van opwekking van elektrische energie
  • spanningsbronnen met gelijk-  en met wisselspanning herkennen
  • symbolen bij elektrische schema’s herkennen

  • aan  de  hand  van  een  schema  een  eenvoudige  elektrische   kring  met schakelelementen realiseren volgens de 5 stappen van het technisch proces en uittesten
  • aan de hand van eenvoudige voorbeelden de eenheden voor spanning, stroomsterkte en vermogen herkennen
  • de werking van een elektromagneet uitleggen
  • kunnen aantonen dat meestal nuttige energie verloren gaat bij opwekking of omzetting van energie
  • voorbeelden geven in verband met de invloed van maatschappij en wetenschappen op het ontwikkelen van technische systemen bij opwekking van energie
  • met voorbeelden de invloed van de wetenschappen op de ontwikkeling van technische processen duiden. Dit kan bijvoorbeeld door belangrijke stappen te situeren op een tijdsband
Huishoudelijke toepassingen
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen / doen?
  • spanning, stroomsterkte en vermogen van een elektrisch toestel
  • de betekenis van een energieprestatielabel
  • de geschiedenis van het gebruik van energie
  • de werking van een thermostaat in een elektrische kringloop

  • de betekenis van een energieprestatiecertificaat (EPC) van een woning
  • van eenvoudige apparaten de spanning, de stroomsterkte en het vermogen aflezen

  • de evolutie in het gebruik van energie herkennen
  • de werking van toestellen met automatische regeling benoemen
  • een EPC interpreteren
Beroepen
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen / doen?
  • verschillende beroepen met hun vaardigheden en talenten uit de sector
  • de mogelijkheden van tewerkstelling in die sector (ontwerpen, realiseren en onderhoud)
  • verschillende technische beroepen die betrokken  zijn  in de sector herkennen naar vaardigheden en talenten
  • de opleidingen herkennen en benoemen die leiden tot tewerkstelling  in de sector
  • voorbeelden herkennen en kunnen geven aangaande de  wederzijdse beïnvloeding van techniek en samenleving in de keuzes en behoeften van beroepen in de wereld van energie

INFORMATIE EN COMMUNICATIE

Communicatie
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen / doen?
  • de beknopte historiek van de informatieoverdracht

  • de werking van enkele communicatiemiddelen zoals telefoon, GSM, GPS, PC, TV



  • het verschil  tussen analoog en digitaal
  • sensoren, domotica, geheugenchips in technische systemen
  • netwerken zoals Facebook, Netlog, Twitter, Linkedln

  • de invloed van sociale netwerken op privacy en straling van toestellen
  • de historische en technische evolutie van informatieoverdracht illustreren
  • voorbeelden van technische systemen waarbij tekst, geluid en beeld worden overgebracht benoemen
  • enkele kenmerken van een GSM-netwerk benoemen
  • de werking van een GPS herkennen en schematisch voorstellen
  • het onderscheid tussen analoog en digitaal verduidelijken met voorbeelden van technische systemen
  • het werkingsprincipe  van telefonie en internet schematisch weergeven
  • positieve en negatieve ontwikkelingen in verband met communicatie op afstand herkennen en benoemen

Sturingssysteem
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen / doen?
  • werking van een relais in stuurkring en hoofdkring
  • invoer
  • uitvoer





  • logische poorten: EN – OF – NIET
  • digitaal tellen of digitaal geheugen
  • voorbeelden geven en onderscheid herkennen tussen gebruikerskring en stuurkring in een technische realisatie
  • een werkende stuurkring in een technische realisatie benoemen, herkennen en realiseren volgens de 5 stappen van het technisch proces
    • schakelklok
  • een stuurkring van sensoren voorzien om een technische realisatie  te automatiseren
  • de werkende stuurkring  in een technisch systeem realiseren volgens de 5 stappen van het technisch proces met behulp van logische poorten EN – OF – NIET
    • invoer met sensoren: licht, temperatuur, beweging, druk, schakelaars, …
    • uitvoer met lamp, Led, zoemer, relais
    • onthouden van één signaal: slotketen
Beroepen
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen / doen?
  • verschillende beroepen met hun vaardigheden en talenten uit de sector
  • de mogelijkheden van tewerkstelling in die sector (ontwerpen, realiseren en onderhoud)
  • verschillende technische beroepen die betrokken  zijn  in de sector herkennen naar vaardigheden en talenten
  • de opleidingen herkennen en benoemen die leiden tot tewerkstelling  in de sector
  • voorbeelden herkennen en geven aangaande de wederzijdse beïnvloeding van techniek en samenleving in de keuzes en behoeften van beroepen in de wereld van informatie en communicatie

TRANSPORT

Transportmogelijkheden
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen / doen?
  • de evolutie van het transport in de tijd

  • de transportmogelijkheden over land, water en  lucht van vaste , vloeibare en gasvormige goederen

  • het transport bij woon, werk en vakantie

  • het  veiligheids-, milieu­, economisch en tijdsaspect van een transportmiddel
  • enkele belangrijke  stappen in de ontwikkeling van het transport illustreren
  • de transportmogelijkheden indelen naar de aard van het goed (vast, vloeibaar, gas) , van de transportweg  (land, lucht en water) en van de aandrijving
  • vergelijken van verschillende transportmiddelen bij dagelijks vervoer van personen
  • de invloed van veiligheid, milieu, economie en tijd in de keuzes van transportmiddelen herkennen

Overbrengingen
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen / doen?
  • overbrengingssystemen





  • controle en onderhoud van een technische systeem

  • mechanismen om kracht en beweging over te brengen herkennen en realiseren volgens de 5 stappen van het technisch proces: bijv. tandwiel, riem, ketting, wrijving, hefboom
  • bij technische systemen overbrengingen  herkennen en simuleren
  • herkennen hoe je overbrengingen kan controleren en onderhouden

Transport in de logistieke keten
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen / doen?
  • het transport in een bedrijf: band-werk, productielijn, magazijn, afval.
  • de voedingsaanvoer , de verwerking en de afvoer van leeggoed en afval in een winkel of de horeca.
  • manueel, halfautomatisch, volautomatisch transport.

  • de afgelegde weg van massagoederen (vast, vloeibaar, gas) en stukgoederen benoemen
  • de afgelegde weg van voedingswaren herkennen

  • transport in het productieproces herkennen
  • herkennen van de positieve en negatieve effecten van transport op het milieu
Beroepen
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen / doen?
  • verschillende beroepen met hun vaardigheden en talenten uit de sector
  • de mogelijkheden van tewerkstelling in die sector (ontwerpen, realiseren en onderhoud)
  • verschillende technische beroepen die betrokken  zijn  in de sector herkennen naar vaardigheden en talenten
  • de opleidingen herkennen en benoemen die leiden tot tewerkstelling  in de sector
  • voorbeelden herkennen en kunnen geven aangaande de  wederzijdse beïnvloeding van techniek en samenleving in de keuzes en behoeften van beroepen in de wereld van transport

Welke opdracht moet je uitvoeren?

Dit vak heeft geen opdrachten

Welke bijlagen heb je nodig?

Bijlage
Bijlage belangstellingsgebieden.pdf

Hoe verloopt het examen?

60 minuten voor examens vanaf 01-01-2020 tot 31-12-2020
Het vak Techniek is onderverdeeld in 2 afzonderlijke examens :” Techniek praktijk” en “Techniek theorie”. Deze examens zal je op verschillende dagen afleggen. Je mag zelf kiezen in welke volgorde je deze examens aflegt: praktijk – theorie of theorie – praktijk. In Techniek theorie wordt vooral gepeild of kennis en inzicht omtrent 'techniek' verworven is. Het examen is een digitaal examen. Vraag je je af hoe een digitaal examen verloopt? De uitleg over onze digitale examens, de instructies en heel wat voorbeeldvragen vind je op http://examencommissiesecundaironderwijs.be/examens
/
Kladpapier en een balpen Er wordt op het examen Techniek GEEN formularium ter beschikking gesteld!
Op het examen krijg je vragen over de 5 toepassingsgebieden: biochemie, constructie, energie, informatie & communicatie, transport. Het digitaal examen bestaat uit gesloten vragen. Er zijn verschillende vraagtypes: invulvragen, sleepvragen, dropdownvragen, meerkeuzevragen. Elk vraagtype heeft zijn eigen instructiezin, die duidelijk aangeeft wat je precies moet doen. Het is belangrijk dat je de verschillende vraagtypes vooraf inoefent. Op de website vind je een oefenexamen, waarin je ze kan uitproberen. Uiteraard is dit geen echt examen: de bedoeling is dat je de techniek van de digitale vraagtypes in de vingers krijgt.

Hoe beoordelen we het examen?

Inzicht in techniek dient te worden bewezen door relaties aan te tonen tussen en in technische systemen, steeds vanuit de invalshoek als techniekgebruiker en is geen deskundige in de industrie of toegepaste wetenschap. Voor de gesloten vragen moet je het juiste antwoord aanduiden, invullen of slepen om punten te scoren, naargelang het vraagtype kan je voor een gedeeltelijk juist antwoord soms ook punten scoren en is er bij meerkeuzevragen geen giscorrectie.

BIOCHEMIE

20%

CONSTRUCTIES

20%

ENERGIE

20%

INFORMATIE EN COMMUNICATIE

20%

TRANSPORT

20%

VAKVERHOUDING
techniek theorie 1 A50 (01-01-2000-31-12-2999)
techniek praktijk 1 A50 (01-01-2000-31-12-2999)

Met welk materiaal bereid je je voor?

Je moet zelf op zoek naar leermiddelen om je examen voor te bereiden. De Examencommissie stelt zelf geen leermiddelen ter beschikking. Je kan ze kopen in een (online) boekhandel of ontlenen en raadplegen in een bibliotheek. De bibliotheken van de lerarenopleiding aan de universiteit of de hogeschool bieden heel wat leermiddelen aan.
Bij elke nieuwe editie van de vakfiche actualiseren we deze bibliografie. Toch is het best mogelijk dat bepaalde werken niet meer verkrijgbaar zijn of dat nieuwe werken die al op de markt zijn nog niet zijn opgenomen. Ook websites veranderen al eens van naam of worden aangepast. Als je niet onmiddellijk op de juiste website terechtkomt, kan je die proberen te vinden via een goede zoekmachine.
We maken bewust een selectie van leermiddelen die ons op dit ogenblik het meest aangewezen lijken om je voor te bereiden op onze examens. Zo willen we je helpen om je studie efficiënter aan te pakken. Je kan echter ook andere werken of cursussen gebruiken bij je voorbereiding op het examen.
Hieronder staan enkele handboeken die vaak gebruikt worden in het secundair onderwijs. Ze bieden je voldoende ondersteuning om de leerstof zelfstandig te verwerken. We verwijzen naar websites of andere uitgaven die je ook kunnen helpen bij je voorbereiding.
Methode
Uitgeverij
Gegevens

Cool!

Pelckmans

www.pelckmans.be

Cyborg

Die Keure

http://secundair.diekeure.be/nl-be

Fix It!

Averbode

http://www.averbode.be/fixit

Schakel

Van In

www.vanin.be

Switch

De Boeck

www.uitgeverijdeboeck.be

Techniek

Plantyn

www.plantyn.com

Techniek Explora Opzoekboek

Plantyn

ISBN 978-90-301-4740-4

STEM DENKEN EN DOEN fix it!

Averbode

http://www.averbode.be

Titel 1
Titel 2

http://www.wecf.eu/nederland/publicaties/babyverzorgingsproducten-brochure.php

https://www.gezondleven.be/themas/voeding

/