Skip to Main Content

Vakfiche wetenschappen 2 A

Geldig van 01 januari 2019 tot en met 31 december 2019
 

content

Studierichting

2e graad Arbeidsmarkt
  • Organisatie en logistiek

Referentiekader

ReferentiekaderOpmerking
Eindtermenhttp://eindtermen.vlaanderen.be/secundair-onderwijs/tweede-graad/bso/vakgebonden/project-algemene-vakken/eindtermen.htm

Waarom leer je dit vak?

Algemene leerdoelen

 

Het vak wetenschappen maakt deel uit van de algemene vorming (PAV) in het beroepsonderwijs. Het doel van die algemene vorming reikt verder dan de leerinhouden die je in deze vakfiche vindt.

Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat je kan organiseren. Dit toon je al tijdens je voorbereiding. Je plant zelfstandig je examens. Je verzamelt uit verschillende bronnen informatie om je goed voor te bereiden. Wees kritisch als je hieruit je keuze maakt, zeker als je het internet gebruikt. Het vraagt oefening om informatie correct te lezen en te interpreteren: 'Is dit wel wat ik zocht? Kan het me verder helpen?'. Je bereidt je meestal zelfstandig voor op het examen. Het kan ook helpen om dat samen met anderen te doen.

Ook je examen afleggen vraagt een goede organisatie. Je verplaatst je daarvoor naar Brussel. Nadien leer je uit je ervaringen: na een minder goed resultaat pas je je voorbereiding aan. 

Onze opdrachten sluiten aan bij de dagelijkse werkelijkheid. Je zet je vaardigheden in om voor herkenbare problemen zinvolle oplossingen te vinden. Dit zal je helpen om sterker in het leven te staan, en om nieuwe uitdagingen  aan te pakken.

Toon meer
Toon minder

Leerdoelen voor het vak wetenschappen

Natuurwetenschappen helpen ons om de werkelijkheid te begrijpen. Als we de werkelijkheid beter begrijpen, dan kunnen we manieren bedenken om ons aan te passen. Of we kunnen proberen om de werkelijkheid te veranderen volgens onze behoeften.

Deze vakfiche bevat 6 thema's.

- Allereerst belichten we de thema's 'weer en het klimaat' en de invloed die beide hebben op ons dagelijks leven.

- In het tweede thema gaan we op stap met kaarten en tabellen: hoe kunnen we ons situeren, oriënteren en verplaatsen door gebruik te maken van gepaste informatie? Hiervoor moeten we allereerst afstanden kunnen inschatten met de schaal die op de kaart vermeld is.

- Vervolgens bekijken we 2 milieuproblemen die een grote uitdaging vormen over de gehele wereld: de klimaatverandering en de waterverontreiniging in de havens en in de zee. 

- Het vierde thema gaat over het verwerken en voorkomen van afval.

- Heb je al gehoord van 'elektromagnetische straling'? Wist je dat alle energie die de zon uitstraalt, zoals zichtbaar licht en Uv-stralen, in feite elektromagnetische straling is? In het vijfde thema gaan we hier verder op in. We bekijken ook een aantal dagdagelijkse toestellen die gebruik maken van elektromagnetische straling en we beschrijven de mogelijke invloed van straling op onze gezondheid.

- Naast straling, zijn er nog andere omgevingsfactoren die een invloed hebben op onze gezondheid. Ook micro-organismen kunnen onze gezondheid positief of negatief beïnvloeden. Dit bekijken we in het laatste thema.

 

Wat moet je leren?

Inleiding

Op de volgende pagina’s vind je het leerstofoverzicht.

In de eerste kolom staan de leerstofonderdelen die je moet kunnen. In de tweede kolom staat, per leerstofonderdeel, wat je moet doen.

Lees alles heel grondig door en let daarbij goed op de gebruikte werkwoorden.

Om je te helpen, hebben we alle werkwoorden van het leerstofoverzicht uitgelegd in de tabel hieronder. Lees ook deze tabel heel grondig.

 

werkwoord
betekenis

beschrijven

Kennis in eigen woorden weergeven (waarbij wetenschappelijke terminologie en notatie correct worden toegepast).

benoemen

Een juiste wetenschappelijke benaming geven voor een begrip, voorwerp, structuur.
Kennis verbinden aan gepresenteerd materiaal (beeldmateriaal, schema’s, omschrijving).

herkennen / situeren / aanduiden/aflezen

Kennis verbinden aan gepresenteerd materiaal (beeldmateriaal, schema’s, omschrijving).

toelichten

Gegeven informatie ( eigen antwoord, afbeelding, tekst,... ) verduidelijken en uitleggen.

afleiden/opstellen

Uit gepresenteerde data, tabellen en grafieken relaties en waarden afleiden om een besluit te formuleren.

illustreren

Een specifiek voorbeeld van een algemeen concept of principe geven.

berekenen

Een berekening maken en hierbij correct gebruik maken van wetenschappelijke terminologie, symbolen, SI-eenheden en wetenschappelijke notatie.

vergelijken/onderscheiden van elkaar

Verschillen en overeenkomsten tussen twee of meer objecten, structuren, ideeën problemen of situaties.

verband(en) leggen tussen …

Verbanden leggen tussen verschillende leerstofonderdelen, ideeën, problemen of situaties.

beoordelen / bespreken / argumenteren

Een standpunt formuleren en met wetenschappelijke argumenten onderbouwen.

Weer en klimaat

Wat moet je kunnen?
Wat moet je doen?

het weer waarnemen en beschrijven 

aan de hand van bronnenmateriaal

- de weerselementen beschrijven in een weerbericht zoals temperatuur, neerslag, bewolking, wind en luchtdruk

- de werking van  eenvoudige weertoestellen beschrijven (kwikthermometer, standaard pluviometer, klassieke barometer)

- typische neerslagverschijnselen beschrijven en herkennen (ijzel, rijm, hagel, sneeuw, regen, dauw, mist)

- de wisseling van de seizoenen herkennen aan de hand van waarnemingen zoals zonlicht, temperatuur, vochtigheid, verkleuring bladeren, bloei, winterslaap, …

het klimaat beschrijven 

het klimaat beschrijven aan de hand van de elementen van een klimatogram zoals de neerslag, de neerslagverdeling en de temperatuur

bij de organisatie van het dagelijks leven rekening houden met het weer

-  je keuze voor het al dan niet inplannen van een buitenactiviteit toelichten op basis van een weerbericht

-  je keuze van kleding, voeding en drank toelichten op basis van een weerbericht

 

bij de organisatie van het dagelijks leven rekening houden met het klimaat

-  een gegeven woning en inrichting verklaren op basis van het klimaat

- de keuze voor het al dan niet inplannen van  een reis naar een bepaalde bestemming toelichten op basis van een klimatogram

Verplaatsingen

Wat moet je kunnen?
Wat moet je doen?

lijnschaal en breukschaal functioneel gebruiken

- elementen afbakenen die binnen een bepaalde afstand liggen van een gegeven plaats, door gebruik te maken van breukschaal en lijnschaal

- de werkelijke afstand inschatten op basis van de afstand op kaart aan de hand van een breukschaal en lijnschaal

-  de verschillende schaalgroottes vergelijken op een stadsplan, een streekplan, een landenkaart en een wereldkaart

-  de kaart kiezen met de juiste schaal voor een stadsbezoek, een streekbezoek of een verre autoreis

zich situeren door gebruik te maken van gepaste oriëntatie

- de passende kaart vinden om een gevraagde informatie op te zoeken

- de gevraagde informatie  aflezen op een kaart

- aan de hand van herkenningspunten op een kaart je standplaats afleiden

zich oriënteren door gebruik te maken van gepaste oriëntatie

- je oriëntatie afleiden op basis van de zonnestand

- een kaart oriënteren aan de hand van opvallende herkenningspunten in het landschap om je weg te vinden

zich verplaatsen door gebruik te maken van gepaste oriëntatie

- informatie opzoeken uit gegeven uurregelingstabellen en prijstabellen van trein, tram, bus en vliegtuig

- een verplaatsingsplan met tijdschema opstellen aan de hand van kaartmateriaal (stadsplan, wegenkaart, fietsroute of wandelkaart) en uurregelingstabellen

- internationale verbindingen aflezen op een kaart met trein -en vliegbestemmingen

- de informatie op een GPS-scherm aflezen

Wereldproblemen

Wat moet je kunnen?
Wat moet je doen?

klimaatverandering en de invloed ervan op mens en natuur omschrijven

aan de hand van bronnenmateriaal

- oorzaken van de opwarming van de aarde beschrijven

- gevolgen van de opwarming van de aarde omschrijven voor mens en natuur 

 

manieren beschrijven om klimaatverandering tegen te gaan of om ons aan de klimaatverandering aan te passen

aan de hand van bronnenmateriaal

- oplossingen om de opwarming van de aarde tegen te gaan beschrijven

- manieren beschrijven om ons aan te passen aan klimaatverandering

- elektriciteitsverbruik en consumentengedrag interpreteren

- op een schematische voorstelling de elementaire stappen in de productie van duurzame energie aanduiden (windenergie met een windmolen, zonne-energie met zonnepanelen, waterenergie met een stuwdam)

- belangrijkste factoren beschrijven die het energieverbruik van een woning ('EPC-waarde’) bepalen

- energielabels op elektrische toestellen beschrijven en vergelijken

- milieuvriendelijk isolatiemateriaal herkennen in gegeven voorbeelden

- uit beelden van een warmtebeeldcamera een goed geïsoleerde woning herkennen

 

omschrijven van oorzaken, gevolgen en oplossingen van waterverontreiniging in havens en zee

aan de hand van bronnenmateriaal

- oorzaken van waterverontreiniging in havens en zee beschrijven

- gevolgen van waterverontreiniging in havens en in zee beschrijven

- manieren beschrijven om waterverontreiniging in havens en in zee te voorkomen en te verminderen  

Afvalverwerking

Wat moet je kunnen?
Wat moet je doen?

schematische voorstellingen over recycleren van afval lezen en interpreteren

aan de hand van bronnenmateriaal

- verschillende stappen in de recyclage van papier en karton, glas, metalen blikjes en PET-flessen aanduiden op een schematische voorstelling

zelf maatregelen nemen om afval te voorkomen 

- voor verschillende soorten afval beschrijven welke verwerking in aanmerking komt (hergebruik, recyclage, verbranding, storten)

- maatregelen opsommen die je zelf kan nemen om afval te voorkomen

- sorteerregels van huisvuil in Vlaanderen toepassen op dagdagelijkse voorbeelden

Straling

Wat moet je kunnen?
Wat moet je doen?

elektromagnetische straling van de zon beschrijven

aan de hand van bronnenmateriaal

- soorten van elektromagnetische straling herkennen

- de energie van de zon herkennen als elektromagnetische straling

toepassing van straling herkennen in de werking van dagdagelijkse toestellen

aan de hand van bronnenmateriaal

- enkele dagdagelijkse toestellen die gebruik maken van straling (microgolven, infraroodstraling, radiogolven, röntgenstralen en Uv-stralen) herkennen

-  op een schematische voorstelling de elementaire stappen in de werking van een microgolfoven aanduiden

- op een schematische voorstelling de elementaire stappen in de werking van een mobiele telefoon aanduiden

invloed van straling op onze gezondheid duiden en manieren beschrijven om ons te beschermen tegen schadelijke straling

aan de hand van bronnenmateriaal

- de invloed van zonnestraling op ons lichaam beschrijven

- manieren beschrijven waarop we ons kunnen beschermen tegen schadelijke stralen (zon, GSM, röntgenstralen, …) 

Gezondheid

Wat moet je kunnen?
Wat moet je doen?

omschrijven van de oorzaken en gevolgen van luchtvervuiling en illustreren hoe luchtvervuiling voorkomen kan worden

aan de hand van bronnenmateriaal

- voornaamste oorzaken afleiden van luchtvervuiling (fijn stof, CO, zware metalen, kankerverwekkende stoffen …)
- de invloed van luchtvervuiling op de gezondheid beschrijven
- gebieden met luchtvervuiling aflezen van een thematische kaart
- oplossingen voor luchtvervuiling beschrijven (auto’s die niet of slechts gedeeltelijk op fossiele brandstof rijden, roetfilters, …)
 

omschrijven van de oorzaken en gevolgen van stress en illustreren hoe stress voorkomen kan worden

aan de hand van bronnenmateriaal

- enkele factoren benoemen die stress kunnen veroorzaken
- invloed van stress op de gezondheid beschrijven
- enkele manieren beschrijven om stress te voorkomen

 

de invloed duiden van voeding op onze gezondheid en illustreren wat een evenwichtige maaltijd inhoudt

- een evenwichtige maaltijd opstellen met behulp van de voedingspiramide

de gunstige invloed van sommige micro-organismen op onze gezondheid duiden

aan de hand van bronnenmateriaal

- een bacterie, virus en schimmel herkennen op beeldmateriaal
- gunstige rol van melkzuurbacteriën in darm- en vaginaflora  beschrijven

de schadelijke invloed van sommige micro-organismen (ziekteverwekkers) op onze gezondheid duiden

aan de hand van bronnenmateriaal

- symptomen en behandeling van enkele soa (chlamydia, hiv, herpes, syfilis) beschrijven
- symptomen en behandeling van griep beschrijven

manieren beschrijven waarop ziekte door micro-organismen verholpen of voorkomen kan worden

aan de hand van bronnenmateriaal

- op een eenvoudige manieren beschrijven hoe de witte bloedcellen ons beschermen tegen ziekteverwekkers
- algemene werking van antibiotica beschrijven
-  negatieve bijwerkingen van het gebruik van antibiotica beschrijven
- algemene werking van een vaccin op een eenvoudige beschrijven

manieren beschrijven waarop besmetting met micro-organismen voorkomen kan worden

aan de hand van bronnenmateriaal

- gangbare bewaarmethode(n) voor opgegeven voedsel herkennen (inleggen in zout/zuur/alcohol/suiker, drogen, roken, fermenteren, invriezen, steriliseren, koelen, …)
- belang van een goede persoonlijke hygiëne toelichten
- manieren beschrijven om  jezelf en je partner te beschermen tegen seksueel overdraagbare aandoeningen (soa)
 

Welke opdracht moet je uitvoeren?

Dit vak heeft geen opdrachten

Welke bijlagen heb je nodig?

Dit vak heeft geen bijlagen

Hoe verloopt het examen?

Het examen wetenschappen is een digitaal examen. Vraag je je af hoe een digitaal examen verloopt? De uitleg over onze digitale examens, de instructies en heel wat voorbeeldvragen vind je op https://examencommissiesecundaironderwijs.be/examens
Kladpapier
Het digitaal examen bestaat uit gesloten en open vragen. Er zijn verschillende vraagtypes: invulvragen, sleepvragen, dropdownvragen, meerkeuzevragen. Er is geen giscorrectie. Elk vraagtype heeft zijn eigen instructiezin, die duidelijk aangeeft wat je precies moet doen. Het is belangrijk dat je de verschillende vraagtypes vooraf inoefent. Op de website vind je een oefenexamen, waarin je ze kan uitproberen. Uiteraard is dit geen echt examen: de bedoeling is dat je de techniek van de digitale vraagtypes in de vingers krijgt.

Hoe beoordelen we het examen?

Voor de gesloten vragen: - moet je het juiste antwoord aanduiden om punten te scoren; - naargelang het vraagtype kan je voor een gedeeltelijk juist antwoord soms ook punten scoren; - is er geen giscorrectie. Voor de open vragen bekijken we of je antwoord - de juiste wetenschappelijke begrippen en symbolen bevat; - ondubbelzinnig is en de juiste inhoud bevat; - duidelijk gestructureerd is. We houden geen rekening met taalfouten

weer en klimaat

20%

verplaatsingen

10%

wereldproblemen

20%

afvalverwerking

10%

straling

20%

gezondheid

20%

Met welk materiaal bereid je je voor?

Je moet zelf op zoek naar leermiddelen om je examen voor te bereiden. De Examencommissie stelt zelf geen leermiddelen ter beschikking.
Op dit moment bestaat er geen handboek dat meerdere inhouden van deze vakfiche samen opneemt. Je moet dus informatie verzamelen uit verschillende boeken. Om deze reden kan het internet zeker ook een handige informatiebron zijn.
Hieronder staan enkele websites waarin de inhouden van deze vakfiche gedeeltelijk aan bod komen. Surf rond op deze websites en zoek zelf, waar nodig, nog bijkomende informatie.
Opgepast: websites veranderen al eens van naam of worden aangepast. Als je niet onmiddellijk op de juiste website terechtkomt, kan je die proberen te vinden via een goede zoekmachine.
 

/
thema
voorgestelde websites (lijst is niet limitatief)

Handboeken bij de thema's 'Weer en klimaat' en 'Verplaatsingen':

 

Zone 1, uitgeverij Pelckmans

Polaris 1, uitgeverij Plantyn

TeleScoop 1, uitgeverij Van In

WDM 1, uitgeverij Diligentia

Handboeken bij de thema's 'Wereldproblemen':

 

Klimaatverandering: 

Zone 2, uitgeverij Pelckmans

Polaris 2, uitgeverij Plantyn

WDM 2, uitgeverij Diligentia

Websites bij het thema 'Weer en klimaat'

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/weer-wat-geleerd-neerslagvormen

https://www.frankdeboosere.be

http://www.meteo.be/meteo/view/nl/91313-WeerWoorden.html

https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum

Websites bij het thema 'Verplaatsingen'

Breuk- en lijnschaal: https://www.youtube.com/watch?v=dGxqG5x4nV4

 

Websites bij thema 'Wereldproblemen'

http://www.climatechallenge.be/nl/

http://www.nemokennislink.nl/publicaties/de-plasticsoep

http://www.planeetzee.be/lesmodule/3?page=3

Websites bij het thema 'Afvalverwerking'

www.fostplus.be

www.ovam.be

http://ecohuis.antwerpen.be/Ecohuis/Ecohuis-Hoofdnavigatie/Bewoners/Afvalpreventie-en-hergebruik.html

Websites bij thema 'Straling'

http://www.schooltv.nl/video/dag-en-nacht-waarom-is-het-s-winters-langer-donker/

http://www.frankdeboosere.be

http://www.vlaanderen.be/nl/gezin-welzijn-en-gezondheid/gezond-leven/elektromagnetische-straling

http://www.natuurkunde.nl/artikelen/2122/6-elektromagnetische-golven

http://www.gezondheid.be/index.cfm?art_id=93&fuseaction=art

http://www.schooltv.nl/video/hoe-werkt-een-magnetron-microgolven-zorgen-voor-botsende-moleculen/

http://www.schooltv.nl/video/hoe-werkt-je-mobiel-zender-ontvanger-coderen/

http://www.sciencespace.nl/technologie/artikelen/2960/elektromagnetische-golven

http://wetenschap.infonu.nl/natuurkunde/147526-elektromagnetisch-spectrum-zichtbaar-licht.html

http://wetenschap.infonu.nl/techniek/11857-hoe-werkt-je-afstandsbediening.html

Websites bij thema 'Gezondheid'

http://www.gezondheid.be/index.cfm?art_id=14800&fuseaction=art

http://www.ademloos.be/gezondheid

http://watetenwemorgen.be/index.php?option=com_content&task=view&id=95&Itemid=153

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=14057

/