Voor de studierichting onthaal en public relations zijn twee pijlers belangrijk, nl. de onthaalfunctie enerzijds en de uitvoerende PR-taken anderzijds. Naast basisvaardigheden rond onthaal, PR, receptie en telefonisch onthaal zijn er gespecialiseerde functies waarin men later terecht kan, bv. e-commerce, call centers... De klemtoon ligt op de multi – sectorale onthaalfunctie, zowel in de profit als in de non-profit, waarbij klantgerichtheid en assertiviteit belangrijk zijn.Psychologie is een discipline dat bij veel mensen interesse opwerkt. Zo bevat ook deze richting een inleiding in de psychologie. Aangezien je toekomstige werkveld zeer divers zal zijn, kan het soms doorslaggevend zijn om op een (gepaste) doelgerichte en professionele wijze te reageren. Op die manier is het van belang om een flinke dosis psychologische kennis aan te bieden over vooral agogische en communicatieve vaardigheden.
In het eerste deel leer je vooral over de wisselwerking tussen psychologie en andere deelgebieden van psychologie. Om daarna over te gaan tot de echte psychologische materie. Specifiek krijg je een inzicht in de waarneming en de menselijke gedragingen. Het menselijk handelen moet steeds dé drijfveer zijn om nieuwe dingen in vraag te stellen.Je staat stil bij het belang van sociale vaardigheden, beroepshoudingen en attitudes. Verder ga je je ook verdiepen in geheugen – en denkprocessen en als laatste op onze emoties. In de huidige samenleving is communicatie niet meer weg te denken met de daarbij horende communicatiestops. Je leert omgaan met deze hindernissen.Stress, burn-out zijn termen die niet meer weg te denken zijn in onze maatschappij. We leven volgens sommigen te gehaast, er wordt teveel van ons verwacht. We gaan daarom dieper in op de motivatie van werknemers, do's en don'ts van een leider,...
Begrippen:- Psychologie
- Toegepaste psychologie
Deze begrippen benoemen en vergelijken met elkaar
Psychologie in de richting onthaal en public relations - Onthaal
- Reclame
- Verkoop
Deze termen toepassen en illustreren
Verschillende onderdelen van gedragswetenschappen :
- Mensenkennis, pseudowetenschap en psychologische wetenschap- Psychiatrie, sociologie, (ped)agogie, antropologie,…
Deze begrippen beschrijven, toepassen en vergelijken met elkaarDeze begrippen/ beroepen omschrijven, toepassen, illustreren en vergelijken met elkaar
Onderzoeksmethoden met betrekking tot toegepaste psychologie:
- Observatie
- Gevalsbeschrijving- Experiment
De onderzoekmethoden toepassen en illustreren
Het waarnemingsproces :
- Prikkels
- Zintuigen
- Hersenen
- Actie
Dit proces beschrijven en toepassen
De link tussen waarnemen, gewaarworden en observeren.
Deze link verklaren
Menselijke waarneming is subjectief en selectief.
Dit fenomeen beschrijven en illustreren
Beïnvloede factoren van de menselijke waarneming:
- Gestaltpsychologie
- Psychische factoren (bijv.: aandacht, emoties, verwachtingen, voorkennis, herinneringen)
- Fysische factoren (bijv.: kleurenblind, alcohol, drugs, vermoeidheid)
Deze factoren beschrijven, illustreren, toepassen en vergelijken met elkaar
Beperkingen van de menselijke waarneming:
- Verwachtingen
- Attributiefout
- Halo-effect
- Horn-effect
- Eerste indruk
- Referentiekader
- Logicafout
- Sociale categorisatie
Deze beperkingen beschrijven, toepassen en illustreren
Het belang van de studie van het menselijk gedrag als ondersteunend hulpmiddel in professionele situaties.
Dit belang beschrijven, toepassen en illustreren
Begrippen:
- Leren
- Aangeboren/ aangeleerd
Dit begrip benoemen
Deze elementen beschrijven en toepassen
Individuen verwerken informatie op verschillende mogelijkheden :
- Leren door imitatie (met praktijkvoorbeeld van Albert Bandura, het Bobo Doll)
- Leren door beloning (met praktijkvoorbeeld van Ivan Pavlov, de hond van Pavlov )
- Leren door inzicht (met praktijkvoorbeeld van Wolfgang Köhler, het experiment van Köhler )
- Leerstijlen volgens Kolb (dromer /denker/ beslisser/ doener)
Deze leerstijlen beschrijven, toepassen en illustreren
Deze experimenten beschrijven en analyseren
Begrip: geheugen
De werking van het geheugen is een complex en dynamisch proces opgebouwd uit drie delen:
- Zintuigelijk geheugen
- Kortetermijngeheugen
- Langetermijngeheugen
Deze processen beschrijven en toepassen
Beïnvloedende factoren op geheugen:
- Emoties
- Interesse
- Tijd
- Herhaling
- Lichamelijke factoren
Deze factoren beschrijven, illustreren, toepassen
Het belang van de beperkingen van het geheugen en de werking ervan in de bedrijfs- en reclamewereld.
Dit belang beschrijven en concretiseren
Begrip : denken
Het proces 'probleemoplossend denken’:
- Problemen identificeren
- Problemen analyseren
- Oplossingsstrategieën toepassen
- Evalueren
Dit proces beschrijven, toepassen en analyseren
Soorten denkprocessen:
- Incidentieel
- Intentioneel
- Logisch
- Systematisch
- Creatief
Deze denkprocessen beschrijven, illustreren, toepassen en vergelijken aan de hand van denkervaringen
Begrippen : intelligentie, IQ – test
Deze begrippen benoemen
Verschillende vormen van intelligentie volgens Howard Gardner:
- Muzikaal
- Visueel – ruimtelijk
- Naturalistisch
- Taalkundig
- Intrapersoonlijk
- Interpersoonlijk
- Logisch – wiskundig
- Kinesthetisch
Deze vormen beschrijven, toepassen en illustreren
Begrip : emotie
De zes basisemoties volgens Paul Ekman:
- Afkeer, angst, blijheid, boosheid, verbazing, verdriet
- Het feit dat deze emoties een universeel gegeven is
Deze emoties beschrijven, toepassen en illustreren
Dit feit beschrijven en verklaren
Angst:
- Faalangst, spreekangst, fobieën,…
- Manieren om angst te overwinnen
Deze manieren beschrijven en toepassen
Kenmerken en effecten van emoties:
- Aangeleerd versus aangeboren
- Cultureel versus universeel bepaald
Deze kenmerken en effecten beschrijven, toepassen en illustreren
Ontstaan van emoties:
- Impressie
- Reactie
- Expressie
Dit proces beschrijven, toepassen en illustreren
Belang van emoties voor ons gedrag:
- Emotie als aanpassingsfunctie
- Emotie als communicatieve functie
- Emotie als waarschuwingsfunctie
Voorbeelden van omgaan met emoties in de professionele wereld.
Deze voorbeelden beschrijven en toepassen
Begrippen : motivatie, behoefte en reclame
Cognitieve theorieën om motivatie te verklaren:
- Extrinsieke motivatie
- Intrinsieke motivatie
Deze theorieën beschrijven, illustreren en toepassen
Behoeftetheorie aan de hand van de behoeftepiramide van Abraham Maslow:
- De werking van deze piramide
- Lichamelijke behoefte, veiligheid en zekerheid, sociaal contact, waardering en erkenning, zelfontplooiing
De werking beschrijven, illustreren, toepassen en beoordelen
Deze niveaus beschrijven, illustreren en toepassen
Motivationele conflicten volgens het model van Neal Miller:
- Toenaderings – toenaderingsconflict
- Toenaderings – vermijdingsconflict
- Vermijdings – vermijdingsconflict
- Het dubbel toenaderings – vermijdingsconflict
Deze conflicten beschrijven, toepassen, illustreren en beoordelen
De samenhang tussen reclame en behoefte
- via het AIDA – model
- via reclamestrategieën
Deze samenhang beschrijven, toepassen en analyseren
Begrip: persoonlijkheid
Typologieën in de persoonlijkheidspsychologie
- Typologie van Hippocrates
- Typologie van Eysenck
Deze typologieën beschrijven, toepassen en beoordelen
De ontwikkeling van onze persoonlijkheid volgens wetenschappelijke theorieën :
- Nativisme
- Convergentie
- Empirisme
De verschillende ontwikkelingen beschrijven, toepassen en analyseren
De ontwikkeling van onze persoonlijkheid volgens Erik Erikson :
- De relatie met de verzorgende persoon
- De relatie met de ouders
- De relatie met het gezin
- De relatie met school en buurt
- De relatie met de leeftijdsgroep en identificatiefiguren
- De relatie met partners en groepsleden
- De relatie met personen met wie men samenwerkt en meeleef
- Het nadenken en het aanvaarden van wat geweest is
Begrip : zelfbeeld
De verschillende soorten zelfbeeld :
- Reëel versus ideaal
- Sociaal, cognitief, emotioneel, fysiek en materieel
Deze soorten beschrijven, toepassen en illustreren
De opbouw van het zelfbeeld via :
- Introspectie
- Autobiografische herinneringen
- “the looking – glass – self”
Deze elementen beschrijven, toepassen en illustreren
Het beeld dat we van elkaar hebben via :
- Stereotypes
- Vooroordelen
Samenhang tussen onze persoonlijkheid en ons gedrag:
- Visie van de psychoanalyse volgens B.F Sigmund Freud
- Visie van het behaviorisme volgens Skinner
- Visie van de humanistische psychologie volgens Carl Rogers
Deze visies beschrijven, toepassen, illustreren en beoordelen
Begrip : kopieergedrag
Gevolgen en verklaringen van kopieergedrag
- Positief/ negatief
- Assertiviteit – subassertiviteit – agressiviteit
Deze gevolgen en verklaringen beschrijven en toepassen
Deze begrippen beschrijven, toepassen, illustreren en beoordelen
Voorbeelden van kopieergedrag
Begrippen : communicatie, territoria, status(symbolen)
Vijf axioma’s van Paul Watzlawick:
- Je kunt niet niet communiceren
- Elke communicatie omvat een inhouds – en een betrekkingsniveau
- Uit een boodschap haalt ieder zijn eigen waarheid
- Men beïnvloedt elkaar verbaal én non – verbaal
- Communicatie verloopt symmetrisch en complementair
Deze axioma’s beschrijven, toepassen en illustreren
Territoriumtheorie
- Verschillende soorten : privédomein en publieke arena
- Territoriumstrijd
Deze verschillende soorten beschrijven, toepassen en illustreren
Deze strijd verklaren aan de hand van territoriumregels
Afstand en aanrakingen:
- Intieme zone
- Persoonlijke zone
- Sociale zone
- Openbare zone
Deze afstanden en aanrakingen beschrijven en toepassen
Begrippen: groep en rol
Soorten groepen:
- Verzameling
- Sociologische groep
Deze soorten kunnen beschrijven, toepassen en vergelijken
Kenmerken van groepen:
- Samenhorigheidsgevoel
- Groepstraditie – en communicatie
- Groepsnorm
- Weerstand
- Groepsrollen
Deze kenmerken beschrijven, toepassen, verklaren en illustreren
Invloed van een groep op het individuele gedrag
- Groepsdruk
- Conformisme
- Experiment van Asch
Deze invloeden beschrijven, toepassen en verklaren
Dit experiment beschrijven, verklaren en beoordelen
Leiderschapsstijl volgens Hersey en Blanchard :
- Autoritair
- Democratisch
- Laissez – faire
- Begeleidend leiderschap
De stijl beschrijven, vergelijken en toepassen
Basisvaardigheden van een leider:
- Sturen
-Inspireren
- Motiveren
- Vertrouwensrelatie opbouwen
- Assertiviteit
Deze basisvaardigheden toepassen
Mijn positie in een groep a.d.h.v. de roos van Leary
- Leidend
- Helpend
- Meewerkend
- Afhankelijk
- Teruggetrokken
- Opstandig
- Aanvallend
- Competitief
Conflicthanteringsstijlen volgens het model van Thomas en Kilman:
- Doordrukken
- Samenwerken
- Compromis sluiten
- Vermijden
- Toegeven
Dit model beschrijven, toepassen, illustreren en vergelijken
Begrippen : Arbeid, arbeidsmotivatie, spanning, stress en burn – out
De functies van arbeid:
- Materiële functie
- Immateriële functie (sociaal contact, maatschappelijk aanzien, zelfontplooiing, zelfwaardering en erkenning)
Deze functies beschrijven, verklaren, toepassen en illustreren
De gevolgen en oorzaken van arbeidsmotivatie en zingeving:
- Spanning
- Stress
- Burn – out
Deze gevolgen en oorzaken beschrijven, toepassen en verklaren
Psychologie in de samenleving
5 %
Het gedrag van de mens observeren
40 %
De mens als persoon
20 %
De mens en zijn relaties
30 %
De mens en zijn werkveld
Zimbardo, Johnson, McCann
Psychologie: een inleiding (7de editie)
Pearson Benelux
2016
Brysbaert
Psychologie
Academia Press
2009
Janssens
Gedragswetenschappen 3 (VO)
De Boeck, Antwerpen
De man, De Boeck
Gedragswetenschappen 4 (GO)
Van Beemen
Ontwikkelingspsychologie
Noordhoff Uitgevers, Groningen 2015
http://www.orthopedagogiek.com/begrippenlijst.htm