Bewegingsagogiek
Het agogisch perspectief vanuit verschillende oogpunten:
- Psychologish
- Pedagogisch
- Sociologisch
- Filosofisch
Deze oogpunten benoemen, verklaren, illustreren, toepassen, analyseren en beoordelen
Spel
Begrippen
Begrippen met betrekking tot spel: recreatie, supporter, tegenstander, competitie
Deze begrippen beschrijven, benoemen en toepassen
Spel en ontwikkeling van de sportaanpak
Ontwikkelingsleer:
- Kenmerken op psychomotorisch vlak
Deze kenmerken beschrijven, illustreren en toepassen
Gepast spel voor de verschillende leeftijdsfasen kunnen afleiden, beschrijven en verklaren
8 ontwikkelingsfasen volgens Erik Erikson
Deze fasen beschrijven, toepassen en illustreren met betrekking tot spel.
Verschillen t.g.v. een handicap:
- lichamelijk
- sensorisch
- cognitief
- psychisch
Deze verschillen beschrijven, illustreren en toepassen
Deze verschillen beschrijven, illustreren en toepassen
Persoonlijkheidsverschillen:
- Lichamelijk, sociaal, verstandelijk, emotioneel
- Invloed van karakter en temperament op gedrag
Deze verschillen benoemen, beschrijven, illustreren en toepassen
Deze invloed beschrijven en toepassen
Verschillende organisatievormen
Verschillende organisatievormen:
- opschuifsysteem
- uitdaagsysteem
- competitie
- poulesysteem
- afvalsysteem
Deze organisatievormen benoemen, verklaren, illustreren, toepassen, analyseren en beoordelen
Spelopbouw
Bouwstenen van een spel:
- spelreglement
- spelmateriaal
- spelterrein
Deze bouwstenen analyseren en beoordelen
De speluitleg benoemen, verklaren, illustreren, toepassen, beschrijven, verklaren en analyseren
Opbouw van spel: van eenvoudig naar complex
Deze opbouw beschrijven en toepassen
Nut van een spel
Deze doelen beschrijven, verklaren, illustreren, toepassen
Deze motieven beschrijven, verklaren, illustreren, toepassen
Spelleiding
Kenmerken van spelleiding:
- analyseren
- plannen
- realiseren
- evalueren
- feedback
Deze kenmerken benoemen en toepassen
Begeleider
Uitstraling
Begrippen:
- persoonlijkheid
- identiteit
- zelfbeeld
Deze begrippen beschrijven, vergelijken, illustreren en toepassen
- positief versus negatief zelfbeeld
- reëel versus ideaal zelfbeeld
Deze begrippen beschrijven, vergelijken, illustreren en toepassen
Verschillende soorten zelfbeeld:
- sociaal
- emotioneel
- cognitief
- fysiek
Deze soorten beschrijven, verklaren, illustreren en toepassen
Omgangsvaardigheden
Verbale en non – verbale communicatie
Deze vormen beschrijven, illustreren en toepassen
Actief luisteren:
- Actief luisteren
- Principes van actief luisteren
Dit begrip beschrijven
Deze principes beschrijven, illustreren en toepassen
(Niet) opkomen voor zichzelf:
- Assertiviteit
- Subassertiviteit
- Agressiviteit
Deze begrippen beschrijven, illustreren en toepassen
IK – boodschap:
- Elementen van IK – boodschap
- Correcte IK – boodschap
Deze elementen benoemen en toepassen
Deze boodschap beschrijven, vergelijken, verklaren beoordelen en creëren.
Waarnemen en observeren:
- Begrippen: waarnemen en observeren
- Principes van observatie
Deze begrippen benoemen, vergelijken en toepassen
Deze principes beschrijven, illustreren en toepassen
Conflict:
Oorzaak en aanleiding van conflict
Oorzaak en aanleiding beschrijven, illustreren, toepassen en vergelijken
Conflicthanteringstijl via het model van Thomas en Kilman:
- Doordrukken/ forceren
- Confronteren / samenwerken
- Toedekken/ aanpassen
- Ontlopen/ vermijden
- Compromis sluiten/ onderhandelen
Dit model beschrijven, illustreren, toepassen en vergelijken
Leider
Leiderschapsstijlen:
- Leiderschap
- Verschillende leiderschapsstijlen: autoritair, democratisch, laissez – faire, begeleidend leiderschap
dit begrip benoemen
deze stijlen beschrijven, vergelijken en toepassen
Groepsdynamiek:
- Groepscohesie, groepsgeest
- Peer pressure: positief en negatief
- Groepsrollen: bemiddelaar, kankeraar, pias, showbink, slijmjurk, betweter, tijdbewaker, zondebok, solo, …
deze begrippen benoemen en toepassen
deze begrippen benoemen, vergelijken en toepassen
deze rollen benoemen en toepassen
Normen en waarden binnen een groep:
- Normen en waarden
- Groepsnorm
- Strategieën om met winnen en verliezen om te gaan
deze begrippen beschrijven en toepassen
dit begrip benoemen en toepassen
deze strategieën beschrijven, verklaren, vergelijken en toepassen
Motivatie met betrekking tot spel:
- Motivatie ontstaat vanuit verschillende behoeften: sociaal, prestatie, biologisch, afweerreactie, emotioneel
- Oorzaak van motivatie: intrinsiek en extrinsiek
- Gevolgen van motivatie
- Theorie van Maslow
Deze behoeften benoemen, beschrijven en toepassen
Deze oorzaken benoemen, verklaren en toepassen
Deze gevolgen benoemen en toepassen
Deze theorie beschrijven, toepassen, analyseren en beoordelen