In de richting lichamelijke opvoeding en sport ontdek je alle aspecten van beweging.Je reflecteert over de lichamelijke, motorische en cultureelmaatschappelijke aspecten van sport. Vakken als toegepaste chemie/fysica/biologie, bewegingsagogiek, lichamelijke opvoeding - maatschappij en psychologie leggen de basis voor verdere studies. Daarnaast vormen ook de algemene vakken, zoals wiskunde en talen, een belangrijk onderdeel van deze studierichting.Je specialiseert je niet in één sport. De sporttakken gymnastiek, atletiek, balsport, zwemmen, omnisport en ritmisch expressieve vorming komen aan bod en dit zowel op technisch als op tactisch gebied. Je moet de bereidheid tonen om zelfstandig te oefenen en te volharden tot je een opgelegde bewegingstaak beheerst. Binnen de diverse bewegingsdomeinen ontwikkel je sociale vaardigheden: fair play, samenwerking en het aanvaarden van normen, regels en waarden. Ook attitudes als durf, zelfbeheersing, doorzettingsvermogen, aandacht voor veiligheid en een gezonde levensstijl krijgen de nodige aandacht.
Je leert, specifiek in dit vak, via theoretische inzichten en concrete praktijkervaringen een verantwoorde spelorganisatie opmaken van kleine spelletjes, teamspelen, sporttrainingen, (grote) sportevenementen ... Je leert hoe je voor een groep moet staan en hoe je de leiding moet nemen. Je werkt met leerlingen uit de eigen klas maar ook met leerlingen van buiten de school. Verschillende doelgroepen zullen aan bod komen; personen met een handicap, verschillende leeftijdscategorieën, gender,.. Je leert bewegingsopdrachten helder te communiceren, goed te begeleiden, te observeren en te evalueren.
Begrip: bewegingsagogiek
Dit begrip beschrijven
Het agogisch perspectief vanuit verschillende oogpunten:
- Psychologish
- Pedagogisch
- Sociologisch
- Filosofisch
Deze oogpunten benoemen, verklaren, illustreren, toepassen, analyseren en beoordelen
Begrippen met betrekking tot spel: recreatie, supporter, tegenstander, competitie
Deze begrippen beschrijven, benoemen en toepassen
Ontwikkelingsleer:
- Kenmerken op psychomotorisch vlak
Deze kenmerken beschrijven, illustreren en toepassen
Gepast spel voor de verschillende leeftijdsfasen kunnen afleiden, beschrijven en verklaren
8 ontwikkelingsfasen volgens Erik Erikson
Deze fasen beschrijven, toepassen en illustreren met betrekking tot spel.
Verschillen t.g.v. een handicap:
- lichamelijk
- sensorisch
- cognitief
- psychisch
Deze verschillen beschrijven, illustreren en toepassen
Geslachtsverschillen
Persoonlijkheidsverschillen:
- Lichamelijk, sociaal, verstandelijk, emotioneel
- Invloed van karakter en temperament op gedrag
Deze verschillen benoemen, beschrijven, illustreren en toepassen
Deze invloed beschrijven en toepassen
Verschillende organisatievormen:
- opschuifsysteem
- uitdaagsysteem
- competitie
- poulesysteem
- afvalsysteem
Deze organisatievormen benoemen, verklaren, illustreren, toepassen, analyseren en beoordelen
Bouwstenen van een spel:
- spelreglement
- spelmateriaal
- spelterrein
Deze bouwstenen analyseren en beoordelen
Efficiënte speluitleg
De speluitleg benoemen, verklaren, illustreren, toepassen, beschrijven, verklaren en analyseren
Opbouw van spel: van eenvoudig naar complex
Deze opbouw beschrijven en toepassen
Doel van het spel
Deze doelen beschrijven, verklaren, illustreren, toepassen
Motieven tot spelen
Deze motieven beschrijven, verklaren, illustreren, toepassen
Kenmerken van spelleiding:
- analyseren
- plannen
- realiseren
- evalueren
- feedback
Deze kenmerken benoemen en toepassen
Begrippen:
- persoonlijkheid
- identiteit
- zelfbeeld
Deze begrippen beschrijven, vergelijken, illustreren en toepassen
- positief versus negatief zelfbeeld
- reëel versus ideaal zelfbeeld
Verschillende soorten zelfbeeld:
- sociaal
- emotioneel
- fysiek
Deze soorten beschrijven, verklaren, illustreren en toepassen
Verbale en non – verbale communicatie
Deze vormen beschrijven, illustreren en toepassen
Actief luisteren:
- Actief luisteren
- Principes van actief luisteren
Deze principes beschrijven, illustreren en toepassen
(Niet) opkomen voor zichzelf:
- Assertiviteit
- Subassertiviteit
- Agressiviteit
Deze begrippen beschrijven, illustreren en toepassen
IK – boodschap:
- Elementen van IK – boodschap
- Correcte IK – boodschap
Deze elementen benoemen en toepassen
Deze boodschap beschrijven, vergelijken, verklaren beoordelen en creëren.
Waarnemen en observeren:
- Begrippen: waarnemen en observeren
- Principes van observatie
Deze begrippen benoemen, vergelijken en toepassen
Conflict:
Oorzaak en aanleiding van conflict
Oorzaak en aanleiding beschrijven, illustreren, toepassen en vergelijken
Conflicthanteringstijl via het model van Thomas en Kilman:
- Doordrukken/ forceren
- Confronteren / samenwerken
- Toedekken/ aanpassen
- Ontlopen/ vermijden
- Compromis sluiten/ onderhandelen
Dit model beschrijven, illustreren, toepassen en vergelijken
Leiderschapsstijlen:
- Leiderschap
- Verschillende leiderschapsstijlen: autoritair, democratisch, laissez – faire, begeleidend leiderschap
dit begrip benoemen
deze stijlen beschrijven, vergelijken en toepassen
Groepsdynamiek:
- Groepscohesie, groepsgeest
- Peer pressure: positief en negatief
- Groepsrollen: bemiddelaar, kankeraar, pias, showbink, slijmjurk, betweter, tijdbewaker, zondebok, solo, …
deze begrippen benoemen en toepassen
deze begrippen benoemen, vergelijken en toepassen
deze rollen benoemen en toepassen
Normen en waarden binnen een groep:
- Normen en waarden
- Groepsnorm
- Strategieën om met winnen en verliezen om te gaan
deze begrippen beschrijven en toepassen
dit begrip benoemen en toepassen
deze strategieën beschrijven, verklaren, vergelijken en toepassen
Motivatie met betrekking tot spel:
- Motivatie ontstaat vanuit verschillende behoeften: sociaal, prestatie, biologisch, afweerreactie, emotioneel
- Oorzaak van motivatie: intrinsiek en extrinsiek
- Gevolgen van motivatie
- Theorie van Maslow
Deze behoeften benoemen, beschrijven en toepassen
Deze oorzaken benoemen, verklaren en toepassen
Deze gevolgen benoemen en toepassen
Deze theorie beschrijven, toepassen, analyseren en beoordelen
Bewegingsagogiek
5 %
Spel
45%
Begeleider
50 %
BRYSBAERT Marc
Psychologie
Academia Press (2009)
JANSSENS G
Gedragswetenschappen 3 (VO)
De Boeck, Antwerpen
DE MAN L en DE BOECK X
Gedragswetenschappen 4
Zimbardo, Johnson, McCann
Psychologie: een inleiding (7de editie)
Pearson Benelux
2016
Vrancken, Van Hoogtem & Henderickx
Het speelveld, de spelregels en de spelers?
Handboek sociologie
Acco Leuven
2013
Van Beemen
Ontwikkelingspsychologie
Noordhoff Uitgevers, Groningen
2015
http://www.orthopedagogiek.com/begrippenlijst.htm