gericht waarnemen en tekenmethodes toepassen
het begrip analyserend tekenen
het begrip analyserend tekenen beschrijven en toelichten
een object, een object in een ruimte of een ruimte waarnemen, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het analyserend tekenen
het begrip blindcontourtekenen
het begrip blindcontourtekenen beschrijven en toelichten
een object, een object in een ruimte of een ruimte waarnemen, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het blindcontourtekenen
het begrip contourtekenen
het begrip contourtekenen beschrijven en toelichten
een object, een object in een ruimte of een ruimte waarnemen, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het contourtekenen
de begrippen meten en schatten in functie van de waarneming
(grootste hoogte/grootste breedte, afstanden, assen,…)
de begrippen meten en schatten in functie van de waarneming beschrijven en toelichten
een object, een object in een ruimte of een ruimte waarnemen, analyseren en onderzoeken via meet- en schatmethodes en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
het begrip snelschetsen beschrijven en toelichten
zich in een korte tijdspanne een beeld vormen van een object, een object in een ruimte of een ruimte en deze analyse gebruiken bij het snelschetsen
de begrippen positieve en negatieve ruimte in functie van de waarneming
de begrippen positieve en negatieve ruimte in functie van de waarneming beschrijven en toelichten
een object, een object in een ruimte of een ruimte waarnemen, analyseren en onderzoeken door toepassing van de positieve en negatieve ruimte bij het waarnemen en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
beeldende middelen
compositie, organisatie, ordening
het begrip compositie van een object, een object in een ruimte of ruimte herkennen, toelichten, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
het begrip organisatie van een object, een object in een ruimte of ruimte herkennen, toelichten, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
het begrip ordening van een object, een object in een ruimte of ruimte herkennen, toelichten, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
verhoudingen
het begrip verhoudingen binnen een object
het begrip verhoudingen binnen een object herkennen, toelichten analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
het begrip verhoudingen tussen verschillende objecten in een omgeving of ruimte
het begrip verhoudingen tussen de verschillende objecten in een omgeving of ruimte herkennen, toelichten, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
vorm- en vormweergave
de begrippen organische en geometrische vormen
de begrippen organische en geometrische vormen herkennen, toelichten, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
de begrippen abstracte en figuurlijke vormen
de begrippen abstracte en figuurlijke vormen herkennen, toelichten, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
ruimte, ruimtewerking en volume
het begrip ruimte binnen het waargenomen geheel toelichten, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
het begrip ruimtewerking
- waargenomen diepte
- voorgrond
- achtergrond
het begrip ruimtewerking in al zijn facetten (waargenomen diepte, voorgrond en achtergrond) toelichten, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
het begrip volume toelichten, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
contrast, licht-donker, kleur, toon- en grijswaarden
de begrippen:
- contrast
- licht-donker
- kleur
- toon-en grijswaarden
de begrippen contrast, licht-donker, kleur, toon- en grijswaarden herkennen, toelichten, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
perspectief en constructie
de begrippen:
- een perspectief met één vluchtpunt
- een perspectief met twee vluchtpunten
- een perspectief met drie vluchtpunten
de begrippen perspectief met één vluchtpunt, perspectief met twee vluchtpunten en perspectief met drie vluchtpunten herkennen, toelichten, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
structuur, textuur, materiaalweergave
de begrippen:
- structuur (de opbouw)
- textuur (de manier waarop het object is samengesteld)
- materiaal(weergave)
de begrippen structuur, textuur en materiaal(weergave) van een waargenomen object herkennen, toelichten, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
beeldende materialen en technieken
beeldende materialen
het begrip beeldend materiaal
- potlood
- pastel
- krijt (vet en droog)
- houtskool
- pen
- inkt
- penselen
- borstels
- verven (aquarel, acryl, gouache,...)
- papier (tekenkarton, linnen, hout,...)
- soorten dragers, hun textuur en hun formaat (blad - doek -paneel - muur - glas, ...)
- grafische computer hardware en - software (ICT)
- alle andere materialen die visuele twee- en/of driedimensionale sporen kunnen bevatten (bijvoorbeeld hout, metaal, zand, lucht, …)
- …
(deze opsomming is geen beperking)
het begrip beeldend materiaal in al zijn facetten (potlood, pastel, krijt, houtskool, pen, inkt, …) herkennen, toelichten, analyseren, zelfstandig onderzoeken en mee experimenteren bij het ontwikkelen van persoonlijkheid, creativiteit en expressiviteit
het begrip beeldend materiaal in al zijn facetten (potlood, pastel, krijt, houtskool, pen, inkt, …) gemengd gebruiken in functie van een boodschap en/of inhoud
beeldende technieken
het begrip beeldende techniek
- potlood
- pastel
- krijt (vet en droog)
- houtskool
- pen
- inkt
- penselen
- borstels
- verven (aquarel, acryl, gouache,...)
- papier (tekenkarton, linnen, hout,...)
- soorten dragers en hun texturen, formaten
- grafische computerhardware (ICT)
- alle andere materialen die visuele twee- en/of driedimensionale sporen kunnen bevatten (bijvoorbeeld hout, metaal, zand, lucht, …)
- …
(deze opsomming is geen beperking)
het begrip beeldende techniek in al zijn facetten (potlood, pastel, krijt, houtskool, pen, inkt, …) herkennen, toelichten, analyseren, zelfstandig onderzoeken en mee experimenteren bij het ontwikkelen van persoonlijkheid, creativiteit en expressiviteit
het begrip beeldende techniek in al zijn facetten (potlood, pastel, krijt, houtskool, pen, inkt, …) gemengd gebruiken in functie van een boodschap en/of inhoud
gedrevenheid en creatie
Individuele gedrevenheid komt tot uiting in de mate waarin je de verschillende bestudeerde beeldende uitdrukkingsvormen verkent. Deze verkenning vertrekt vanuit de eigen wil, de belangstelling en de behoefte om beeldende middelen tot uitdrukking te brengen door: zintuiglijke waarneming; ervaring en beleving; fantasie, transformatie en voorstelling; omschrijving; bespreking; duiding en waardering; ontleding en onderzoek; concludering en beoordeling.
Het is noodzakelijk dat je inzicht krijgt in je eigen manier van werken (competenties) zodat je jezelf daar waar nodig tijdig kan bijsturen. Je moet aanhoudend inzicht verwerven in wat je weet en (nog) niet weet, in wat je kent en (nog) niet kent, in welke vaardigheden je beheerst en welke (nog) niet, zodat je die kennis en vaardigheden daarna kan inzetten om weer nieuwe (beeldende) vaardigheden te verwerven of (beeldende) problemen op te lossen.
Hierbij hanteer je best een betekenisgerichte leerstijl: je houdt steeds de grote lijnen van je leerproces in de gaten en je bent kritisch belangstellend. Bovendien denk en handel je voortdurend toepassingsgericht: je bekijkt wat je in de praktijk kan aanvangen met wat je jezelf aanleerde (Wat kan ik ermee?).
het begrip (artistieke) persoonlijkheid
een eigen (artistieke) persoonlijkheid ontwikkelen door je eigen waarnemings-, belevings- en verbeeldingswereld uit te breiden
het begrip (persoonlijke) beeldtaal
een (persoonlijke) beeldtaal ontwikkelen door persoonlijke ervaringen, inzichten en verworven vaardigheden
het begrip (artistiek) parcours/proces
het vertrouwen in je eigen (artistiek) parcours/proces en je eigen mogelijkheden aantonen
het begrip (artistieke) visie
een eigen (artistieke) visie toelichten en aantonen met behulp van beeldende middelen
een eigen (artistieke) visie ontwikkelen rond de waargenomen, onderzochte en verbeelde ruimtelijke dimensies op basis van kennis, intuïtie, waarnemingen en inzichten
het begrip werkplan herkennen, beschrijven en toelichten
een werkplan opmaken, bewaken en uitvoeren
het begrip probleemoplossend denken
zelfstandig problemen oplossen via hulpmiddelen
het begrip reflectie over je eigen werk en dat van anderen beschrijven, toelichten en gebruiken bij de ontwikkeling van je creatief leerproces en je artistieke ontwerpen/creaties
systematisch je eigen werk/handelingen en dat van anderen analyseren, onderzoeken en een duidelijk beeld over je eigen kwaliteiten en beperkingen ontwikkelen
de begrippen:
- intuïtie
- verbeelding
- ervaring
- emoties
- gedachten
de begrippen intuïtie, verbeelding, ervaring, emoties en gedachten toelichten, analyseren, onderzoeken en gebruiken in je artistieke ontwerpen/creaties
de begrippen:
- het onverwachte
- het toevallige
- het onbekende
de confrontatie met het onverwachte, het toevallige, het onbekende herkennen, toelichten en hierbij initiatief nemen
het begrip presentatie(voorstelling)technieken
- verbaal
- driedimensionale voorstelling (schetsen, schaaltekening, …)
- digitaal
- ...
het begrip presentatie(voorstelling)technieken in al zijn facetten (verbaal, driedimensionale voorstelling, digitaal, …)herkennen, beschrijven en toelichten
de presentatie/voorstelling van het werk op een creatieve manier uitvoeren