Je ontwikkelt in het vak waarnemingstekenen het visueel en tactiel bewustzijn en vermogen. Je maakt kennis met de universele beeldende taal waarmee je jezelf kan uitdrukken en je begrijpt en hanteert die.Tekenen is een primaire en universele vorm van communicatie, het is een dialoog met de ruimte. Door de ruimte op analytische en structurele wijze te bestuderen, leer je je op authentieke wijze uitdrukken. Je hanteert hiervoor specifieke materialen en technieken.Het examen Waarnemingstekenen bestaat uit een mondeling en praktisch gedeelte. Het praktisch gedeelte bestaat uit twee toonmomenten en één examenmoment waarbij in verschillende (deel)opdrachten jouw kennis en vaardigheden worden getest. Je leert een goed plan opstellen. We dagen je eerst uit om het antwoord te vinden op de vraag wat we van je verwachten. Wat is je concrete opdracht voor dit vak, wat moet je bereiken, welke doelstellingen moet je realiseren en wat kan je met deze opdracht leren? Vervolgens moet je het plan natuurlijk ook vastleggen en uitvoeren: wat doe je eerst, waar haal je de nodige informatie vandaan, welk materiaal heb je nodig en wie spreek je aan als vastloopt? Tijdens je leerproces zal je je trouwens ook voortdurend moeten afvragen of je al bereikt wat je wilde bereiken en of je tevreden bent?Alle vakken in je studierichting bereiden je voor op de noodzakelijke attitudes, kennis en vaardigheden om door te stromen naar de verschillende opties van de bachelor- en masteropleidingen van het hoger kunstonderwijs. Ook met het vak Waarnemingstekenen beogen we een brede vorming.
het begrip analyserend tekenen
het begrip analyserend tekenen beschrijven en toelichten een object, een object in een ruimte of een ruimte waarnemen, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het analyserend tekenen
het begrip blindcontourtekenen
het begrip blindcontourtekenen beschrijven en toelichten een object, een object in een ruimte of een ruimte waarnemen, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het blindcontourtekenen
het begrip contourtekenen
het begrip contourtekenen beschrijven en toelichten een object, een object in een ruimte of een ruimte waarnemen, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het contourtekenen
de begrippen meten en schatten in functie van de waarneming(grootste hoogte/grootste breedte, afstanden, assen,…)
de begrippen meten en schatten in functie van de waarneming beschrijven en toelichten een object, een object in een ruimte of een ruimte waarnemen, analyseren en onderzoeken via meet- en schatmethodes en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
het begrip snelschetsen
het begrip snelschetsen beschrijven en toelichten zich in een korte tijdspanne een beeld vormen van een object, een object in een ruimte of een ruimte en deze analyse gebruiken bij het snelschetsen
de begrippen positieve en negatieve ruimte in functie van de waarneming
de begrippen positieve en negatieve ruimte in functie van de waarneming beschrijven en toelichten een object, een object in een ruimte of een ruimte waarnemen, analyseren en onderzoeken door toepassing van de positieve en negatieve ruimte bij het waarnemen en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
het begrip compositie
het begrip compositie van een object, een object in een ruimte of ruimte herkennen, toelichten, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
het begrip organisatie
het begrip organisatie van een object, een object in een ruimte of ruimte herkennen, toelichten, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
het begrip ordening
het begrip ordening van een object, een object in een ruimte of ruimte herkennen, toelichten, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
het begrip verhoudingen binnen een object
het begrip verhoudingen binnen een object herkennen, toelichten analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
het begrip verhoudingen tussen verschillende objecten in een omgeving of ruimte
het begrip verhoudingen tussen de verschillende objecten in een omgeving of ruimte herkennen, toelichten, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
de begrippen organische en geometrische vormen
de begrippen organische en geometrische vormen herkennen, toelichten, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
de begrippen abstracte en figuurlijke vormen
de begrippen abstracte en figuurlijke vormen herkennen, toelichten, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
het begrip ruimte
het begrip ruimte binnen het waargenomen geheel toelichten, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
het begrip ruimtewerking
het begrip ruimtewerking in al zijn facetten (waargenomen diepte, voorgrond en achtergrond) toelichten, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
het begrip volume
het begrip volume toelichten, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
de begrippen:
de begrippen contrast, licht-donker, kleur, toon- en grijswaarden herkennen, toelichten, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
de begrippen perspectief met één vluchtpunt, perspectief met twee vluchtpunten en perspectief met drie vluchtpunten herkennen, toelichten, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
de begrippen structuur, textuur en materiaal(weergave) van een waargenomen object herkennen, toelichten, analyseren, onderzoeken en deze analyse gebruiken bij het waarnemingstekenen
het begrip beeldend materiaal
het begrip beeldend materiaal in al zijn facetten (potlood, pastel, krijt, houtskool, pen, inkt, …) herkennen, toelichten, analyseren, zelfstandig onderzoeken en mee experimenteren bij het ontwikkelen van persoonlijkheid, creativiteit en expressiviteit het begrip beeldend materiaal in al zijn facetten (potlood, pastel, krijt, houtskool, pen, inkt, …) gemengd gebruiken in functie van een boodschap en/of inhoud
het begrip beeldende techniek
het begrip beeldende techniek in al zijn facetten (potlood, pastel, krijt, houtskool, pen, inkt, …) herkennen, toelichten, analyseren, zelfstandig onderzoeken en mee experimenteren bij het ontwikkelen van persoonlijkheid, creativiteit en expressiviteit het begrip beeldende techniek in al zijn facetten (potlood, pastel, krijt, houtskool, pen, inkt, …) gemengd gebruiken in functie van een boodschap en/of inhoud
Individuele gedrevenheid komt tot uiting in de mate waarin je de verschillende bestudeerde beeldende uitdrukkingsvormen verkent. Deze verkenning vertrekt vanuit de eigen wil, de belangstelling en de behoefte om beeldende middelen tot uitdrukking te brengen door: zintuiglijke waarneming; ervaring en beleving; fantasie, transformatie en voorstelling; omschrijving; bespreking; duiding en waardering; ontleding en onderzoek; concludering en beoordeling.Het is noodzakelijk dat je inzicht krijgt in je eigen manier van werken (competenties) zodat je jezelf daar waar nodig tijdig kan bijsturen. Je moet aanhoudend inzicht verwerven in wat je weet en (nog) niet weet, in wat je kent en (nog) niet kent, in welke vaardigheden je beheerst en welke (nog) niet, zodat je die kennis en vaardigheden daarna kan inzetten om weer nieuwe (beeldende) vaardigheden te verwerven of (beeldende) problemen op te lossen. Hierbij hanteer je best een betekenisgerichte leerstijl: je houdt steeds de grote lijnen van je leerproces in de gaten en je bent kritisch belangstellend. Bovendien denk en handel je voortdurend toepassingsgericht: je bekijkt wat je in de praktijk kan aanvangen met wat je jezelf aanleerde (Wat kan ik ermee?).
het begrip (artistieke) persoonlijkheid
een eigen (artistieke) persoonlijkheid ontwikkelen door je eigen waarnemings-, belevings- en verbeeldingswereld uit te breiden
het begrip (persoonlijke) beeldtaal
een (persoonlijke) beeldtaal ontwikkelen door persoonlijke ervaringen, inzichten en verworven vaardigheden
het begrip (artistiek) parcours/proces
het vertrouwen in je eigen (artistiek) parcours/proces en je eigen mogelijkheden aantonen
het begrip (artistieke) visie
een eigen (artistieke) visie toelichten en aantonen met behulp van beeldende middeleneen eigen (artistieke) visie ontwikkelen rond de waargenomen, onderzochte en verbeelde ruimtelijke dimensies op basis van kennis, intuïtie, waarnemingen en inzichten
het begrip werkplan
het begrip werkplan herkennen, beschrijven en toelichteneen werkplan opmaken, bewaken en uitvoeren
het begrip probleemoplossend denken
zelfstandig problemen oplossen via hulpmiddelen
het begrip reflectie
het begrip reflectie over je eigen werk en dat van anderen beschrijven, toelichten en gebruiken bij de ontwikkeling van je creatief leerproces en je artistieke ontwerpen/creatiessystematisch je eigen werk/handelingen en dat van anderen analyseren, onderzoeken en een duidelijk beeld over je eigen kwaliteiten en beperkingen ontwikkelen
de begrippen intuïtie, verbeelding, ervaring, emoties en gedachten toelichten, analyseren, onderzoeken en gebruiken in je artistieke ontwerpen/creaties
de confrontatie met het onverwachte, het toevallige, het onbekende herkennen, toelichten en hierbij initiatief nemen
het begrip presentatie(voorstelling)technieken
het begrip presentatie(voorstelling)technieken in al zijn facetten (verbaal, driedimensionale voorstelling, digitaal, …)herkennen, beschrijven en toelichtende presentatie/voorstelling van het werk op een creatieve manier uitvoeren
Toonmoment praktijk Waarnemingstekenen 3kso
Geslaagd (groen vinkje) of niet geslaagd (rood kruisje)(om te slagen, moet je minstens 50% behalen op het totaal van de evaluatiecriteria gekoppeld aan de opdrachten van het toonmoment)
Examen praktijk Waarnemingstekenen 3kso
Je kan pas inschrijven en deelnemen aan het examen praktijk Waarnemingstekenen 3kso indien je geslaagd bent voor het toonmoment praktijk Waarnemingstekenen 3kso. Geslaagd (groen vinkje) of niet geslaagd (rood kruisje)(om te slagen, moet je minstens 50% behalen op het totaal van de evaluatiecriteria gekoppeld aan de opdrachten van het examen)
Je moet zelf op zoek naar leermiddelen om je examen voor te bereiden. De Examencommissie stelt zelf geen leermiddelen ter beschikking. Je kan ze kopen in een (online) boekhandel of ontlenen en raadplegen in een bibliotheek. De bibliotheken van de lerarenopleiding aan de universiteit of de hogeschool bieden heel wat leermiddelen aan. Bij elke nieuwe editie van de vakfiche actualiseren we deze bibliografie. Toch is het best mogelijk dat bepaalde werken niet meer verkrijgbaar zijn of dat nieuwe werken die al op de markt zijn nog niet zijn opgenomen. Ook websites veranderen al eens van naam of worden aangepast. Als je niet onmiddellijk op de juiste website terechtkomt, kan je die proberen te vinden via een goede zoekmachine. We maken bewust een selectie van leermiddelen die ons op dit ogenblik het meest aangewezen lijken om je voor te bereiden op onze examens. Zo willen we je helpen om je studie efficiënter aan te pakken. Je kan echter ook andere werken of cursussen gebruiken bij je voorbereiding op het examen. Hieronder staan enkele handboeken en verwijzen we naar websites of andere uitgaven die je ook kunnen helpen bij je voorbereiding.
Titel
Auteur/Uitgeverij
Gegevens/ISBN
THE ART OF DRAWING
Chaet, B., Harcourt Brace Jovanovich College Publishers
SBN 0-03062028-7
DESIGN–DRAWING
Ching, F. D.K., Juroszek, S. P., Van Nostrand Reinhold
SBN 0-442-01909-2
KLEURENLEER
Fraser, T., Librero, Kerkdriel, 2006
ISBN 9789057645839
HET FENOMEEN KLEUR,De nieuwe kleurenleer gebaseerd op wetmatigheden van kleurperceptie
Gerritsen, F., De Bilt – Cantecleer
ISBN 9021300559,ISBN 9789021300559
DE MENSELIJKE MAAT
Haak A.J.H., De Vrije Uitgevers
ISBN 9789040725678
KLEURPOTLODEN,Adviezen voor materiaal en techniek
Hutton-Jamieson, Veenendaal
ISBN 9060176383
HART VOOR ARCHITECTUUR
Nelissen, N., Uitgeverij Lambo
ISBN 9789080785724
UIT DE HAND - SCHETSVAARDIGHEDEN IN DE BOUWKUNDESTUDIE
Van Haaften A., Publikatieburo Bouwkunde
ISBN 9789052692388
KUNST & KLEUR
Zuffi, S., Ludion
ISBN 109461300506,ISBN 139789461300508
www.frameweb.com
Uitgever
uitgegeven door Frame Publisherswww.frameweb.com
Kunstschrift.(Werken rond thema’s), een tweemaandelijks kunsttijdschrift.
Postbus 10859, 1001 EW Amsterdam.- 020-625 1607.