Skip to Main Content

Vakfiche huishoudkunde 3 tso

Geldig van 01 januari 2022 tot en met 31 december 2022
 

content

Studierichting

3e graad tso
  • Sociale en Technische Wetenschappen

Referentiekader

ReferentiekaderOpmerking
LeerplannenOVSG STW O/2/2011/207 VVKSO- BRUSSEL D/2017/13.758/018 GO 2016/019

Waarom leer je dit vak?

Binnen de studierichting STW staat de relatie mens, voeding, milieu en je eigen positie hierin, centraal. De sociale, technische en wetenschappelijke component ondersteunt de visie op de mens als sociaal-cultureel en sociaal-economisch wezen. De nadruk ligt op de ontwikkeling van je sociale verantwoordelijkheidszin. Verwacht wordt dat je op zelfstandige wijze keuzes kan maken en verantwoorden.

In het vak huishoudkunde ligt de nadruk op het voedingsvoorlichtingsmodel, de gezondheid en de voeding.
Ook evalueren we jouw kennis en vaardigheden om doelgericht en planmatig een maaltijd te bereiden.

Je dient rekening te houden met welbepaalde doelgroepen en criteria bij de planning en (voor)bereiding van een gezonde maaltijd of gerecht.

 

 


  

Toon meer
Toon minder

Wat moet je leren?

Voedingsvoorlichting

Voeding algemeen
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

de fysiologische functies van voeding:

  • leveren bouwstoffen
  • leveren brandstoffen/energieleverende stoffen
  • leveren regulerende stoffen

de fysiologische functies van voedingsstoffen (water, koolhydraten, vezels, vetten, eiwitten, vitaminen en mineralen) herkennen en illustreren

 

de psychosociale functie van voeding

keuzes voor het niet gebruiken van bepaalde voedingsmiddelen vanuit een levensbeschouwing (culturele waarden) toelichten

keuzes vanuit ethische waarden (respect voor levensbeschouwing, de noden, behoeften, … van een doelgroep) verantwoorden

 

Voedingsbehoeften
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

voedingsmiddelen en voedingsstoffen

voedingsmiddelen en voedingsstoffen herkennen, benoemen en beschrijven

 

het verschil tussen voedingsstoffen en voedingsmiddelen beschrijven en toelichten

de begrippen essentiële - en niet - essentiële voedingsstoffen

essentiële - en niet-essentiële voedingsstoffen herkennen, benoemen en beschrijven

 

 

het verschil tussen essentiële en niet-essentiële voedingsstoffen beschrijven en toelichten

aanbevolen hoeveelheden per voedingsstof

de beïnvloedende factoren die de aanbevolen hoeveelheden bepalen herkennen en benoemen

 

voor een aantal groepen (alsook de eigen leeftijdsgroep in het bijzonder) de aanbevolen hoeveelheden opzoeken en toelichten

de aanbevolen hoeveelheid voedingsstoffen in een concrete, gezonde dagelijkse maaltijd toepassen

gevolgen bij tekorten en teveel aan voedingsstoffen

de gevolgen bij tekorten en teveel aan voedingsstoffen herkennen en benoemen

de Body Mass Index (BMI) of (Quetelet-Index)

de Body Mass Index (BMI) of Quetelex-index berekenen met lichaamsmassa en lengte

het beoordelen van de lichaamsmassa met behulp van de percentielcurve

de doelgroep voor wie het BMI niet geldt, herkennen en benoemen

Vertering
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

de vertering/opname van de verschillende voedingsstoffen:

  • water
  • koolhydraten
  • vezels
  • vetten
  • eiwitten
  • vitaminen
  • mineralen
 

de vertering/opname van deze voedingsstoffen beschrijven en linken aan de toegepaste chemie

 

 

 

de chemische structuur van elke groep voedingsstoffen (water, koolhydraten, vezels, vetten, eiwitten, vitaminen en mineralen) weergeven
 

Praktische hulpmiddelen
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

voedingsvoorlichtingsmodellen:

  •  de ‘nieuwe’ voedingsdriehoek
  •  de voedselzandloper
  •  de bewegingsdriehoek
  •  de schijf van vijf
  •  van Wallonië, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Frankrijk en de VS
 

deze verschillende voedingsvoorlichtingsmodellen herkennen, beschrijven en toelichten

 

 

de voor- en nadelen van verschillende voedingsvoorlichtingsmodellen afwegen en toelichten

 

 

een gerecht situeren binnen de verschillende voedingsvoorlichtingsmodellen

een voedingsvoorlichtingsmodel toepassen om een gerecht/maaltijd samen te stellen en te bereiden, rekening houdend met de doelgroep en de context

een voedingsvoorlichtingsmodel toepassen om een dagvoeding samen te stellen en te bereiden rekening houdend met de doelgroep en context

de voedingsmiddelentabel

de voedingsmiddelentabel toepassen

recepten weergeven, aanpassingen uitvoeren en bereiden volgens de energiebehoefte van personen binnen een bepaalde leeftijdscategorie (3-6 jaar, 6-12 jaar, 12-18 jaar, 18-59 jaar, 60+)

recepten weergeven, aanpassingen uitvoeren en bereiden volgens de energiebehoeften van een bepaalde doelgroep omwille van fysieke inspanningen (sporters, …)

De consument en zijn voedingspatroon

Factoren die het voedingspatroon beïnvloeden
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

factoren die invloed hebben op het voedingspatroon:

  • culturele
  • economische
  • fysieke
  • politieke
  • psychologische
  • sociale
  • technische
 

deze factoren per doelgroep herkennen en toelichten

Voedingspatronen
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

voedingsgewoonten uit verschillende culturen

de voedingsgewoonten uit verschillende culturen aan de hand van de principes van een voedingsvoorlichtingsmodel vergelijken

de voor- en nadelen van de voedingsgewoonten uit de verschillende culturen benoemen en toelichten

de keuzes verantwoorden van de voedingsgewoonten uit verschillende culturen vanuit ethische waarden (respect levensbeschouwing, noden, behoeften, … van een doelgroep)

 

over- en ondervoeding

de oorzaken en gevolgen van over- en ondervoeding in België en de wereld toelichten

Voeding en hygiëne

HACCP
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

  • begrip HACCP
  • 7 basisprincipes HACCP
 

het begrip HACCP beschrijven en toelichten

 

 

de 7 basisprincipes van HACCP herkennen en toelichten

 

 

tijdens praktijkopdrachten de principes van hygiëne toelichten en toepassen

 

 

de hygiënevoorschriften die van kracht zijn in een professionele context beschrijven en toelichten

hygiënevoorschriften op vlak van:

  • infrastructuur (bijvoorbeeld geen houten kasten in de keuken, afwasbare materialen voor lampen, koud en warme zone gescheiden,…)
  • uitrusting
  • personeel
  • vervoer
  • afval
  • water
  • grondstoffen
  • reinigingsproducten

deze hygiënevoorschriften herkennen, benoemen en toepassen

de onderdelen van de Sinnercirkel benoemen

de werking/functie van de verschillende onderdelen van de Sinnercirkel toelichten

milieubewuste maatregelen en afspraken rond afvalbeleid in diverse contexten toepassen

het sorteren van afval volgens instructies toelichten en toepassen

Voedselveiligheid
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

gevaren

  • fysische (vreemde bestanddelen)
  • chemische (resten onderhoudsproducten, pesticiden, …)
  • biologische (bacteriën, …)

deze gevaren benoemen, herkennen en toelichten

verband tussen besmettingsgevaar en hygiënerichtlijnen toelichten

processen van voedselbederf/natuurlijk afbraakproces

  • enzymatisch of biologisch bederf (eiwitsplitsing, splitsing van vetten, verzuring/vergisting, schimmelvorming)

de processen van voedselbederf/natuurlijk afbraakproces bij het bewaren van voeding beschrijven, toelichten en illustreren

de levensvoorwaarden voor micro-organismen herkennen, beschrijven en illustreren

preventie

  •  bewaren van voedsel
  •  begrippen: koude keten, FIFO, LIFO, warme keten

het belang voor het bewaren van voedsel toelichten

het correct bewaren van een bereiding toepassen

tips voor het bewaren van voedsel benoemen en toelichten

de begrippen koude keten, FIFO, LIFO, warme keten herkennen, benoemen en toelichten

Bewaartechnieken
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

bewaartechnieken

  • koelen, invriezen, IQF
  • drogen, vriesdrogen of lyofilisatie
  • vacuüm, beschermende atmosfeer
  • roken, pekelen
  • steriliseren, pasteuriseren, UHT
  • voedselbestraling (of irradiatie of ionisatie)

het principe van deze verschillende bewaartechnieken benoemen en toelichten

het verband tussen de processen van voedselbederf, ontwikkeling van micro-organismen en bewaartechnieken toelichten

Voeding en veiligheid

Individuele veiligheidsvoorschriften
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

individueel voorkomen: kledij, kapsel, sieraden, schoeisel

enkele individuele veiligheidsvoorschriften in verband met kledij, kapsel, sieraden en schoeisel benoemen, toelichten en toepassen

ergonomisch handelen

  •  beweging
  •  licht/lucht
  •  temperatuur
  •  geluid en trillingen

het begrip ergonomie beschrijven en toelichten

het belang van ergonomie herkennen, toelichten en illustreren aan de hand van concrete voorbeelden

de algemene principes in verband met ergonomisch handelen in een professionele context toelichten

voorstellen formuleren voor concrete situaties tot ergonomisch handelen

richtlijnen voor ergonomisch handelen in diverse contexten toepassen

Kennis en opleiding
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

het belang van veilig handelen in een professionele context

  •  risicoanalyse
  •  werkpostfiche
  •  veiligheidsinstructiekaart
  •  preventiehiërarchie
  •  detectiesystemen en brandbestrijdingsmiddelen
  •  veiligheidspictogrammen
  •  evacuatieplannen
 

deze begrippen benoemen, toelichten en interpreteren

maatregelen beschrijven en toelichten om onveilige situaties in de keuken te vermijden/beperken

veiligheidsinstructies, veiligheidspictogrammen, werkpostfiches, risicoanalyses toepassen

EHBO
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

plichten als burger inzake EHBO

plichten als burger inzake EHBO beschrijven

basisprincipes en stappen bij EHBO

  • handel als eerstehulpverlener
  • blijf rustig
  • psychosociale eerste hulp
  • vermijd besmetting
  • comfort slachtoffer
  • houd rekening met emotionele reacties

deze basisprincipes benoemen en toepassen

de opeenvolgende stappen bij EHBO in noodsituaties benoemen en toepassen

eerste hulp bij verschillende ongevallen (verslikking, huidwonde, brandwonde, …)

beschrijven hoe de eerste hulp moet verlopen bij de verschillende ongevallen

eerste hulp bij verschillende ongevallen toepassen

Voeding en verschillende leeftijdsgroepen

Peuters en kleuters
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

de eisen van een verantwoorde gezonde voeding

aan de hand van voedingsmodellen de kwantitatieve en de kwalitatieve behoefte van voedingsstoffen voor de peuter/kleuter beschrijven

de voedingsbehoeften van een peuter/kleuter benoemen en herkennen

basistechnieken- en principes

basistechnieken- en principes aanpassen aan de voedingsbehoeften van de doelgroep

samenstelling van diverse maaltijden

fouten uit een maaltijd die voor een peuter/kleuter bedoeld is, herkennen en de juiste aanpassingen uitvoeren

aanpassingen aan maaltijden uitvoeren volgens de voedingsbehoefte van de peuter/kleuter

de samenstelling van een optimaal dagmenu voor de peuter/kleuter toelichten, illustreren en bereiden

besluiten afleiden, verbeteringen toelichten en verantwoorden aan de hand van een voedingsmodel

Het schoolgaand kind
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

de eisen van een verantwoorde gezonde voeding

aan de hand van voedingsmodellen de kwantitatieve en de kwalitatieve behoefte van voedingsstoffen voor het schoolgaand kind beschrijven

de voedingsbehoeften van het schoolgaand kind benoemen en herkennen

basistechnieken- en principes

basistechnieken- en principes aanpassen aan de voedingsbehoeften van de doelgroep

samenstelling van diverse maaltijden

fouten uit een maaltijd die voor het schoolgaand kind bedoeld is, herkennen en de juiste aanpassingen uitvoeren

aanpassingen aan maaltijden uitvoeren volgens de voedingsbehoefte van het schoolgaand kind

de samenstelling van een optimaal dagmenu voor het schoolgaand kind toelichten, illustreren en bereiden

besluiten , verbeteringen toelichten en verantwoorden aan de hand van een voedingsmodel

Pubers en adolescenten
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

de eisen van een verantwoorde gezonde voeding

aan de hand van voedingsmodellen de kwantitatieve en de kwalitatieve behoefte van voedingsstoffen voor de puber/adolescent beschrijven

de voedingsbehoeften van de puber/adolescent benoemen en herkennen

basistechnieken- en principes

basistechnieken- en principes aanpassen aan de voedingsbehoeften van de doelgroep

samenstelling van diverse maaltijden

fouten uit een maaltijd die voor de puber/adolescent bedoeld is, herkennen en de juiste aanpassingen uitvoeren

aanpassingen aan maaltijden uitvoeren volgens de voedingsbehoefte van de puber/adolescent

de samenstelling van een optimaal dagmenu voor de puber/adolescent toelichten, illustreren en bereiden

besluiten afleiden, verbeteringen toelichten en verantwoorden aan de hand van een voedingsmodel

Volwassenen
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

de eisen van een verantwoorde gezonde voeding

aan de hand van voedingsmodellen de kwantitatieve en de kwalitatieve behoefte van voedingsstoffen voor de volwassene beschrijven

de voedingsbehoeften van de volwassene benoemen en herkennen

basistechnieken- en principes

basistechnieken- en principes aanpassen aan de voedingsbehoeften van de doelgroep

samenstelling van diverse maaltijden

fouten uit een maaltijd die voor de volwassene bedoeld is, herkennen en de juiste aanpassingen uitvoeren

aanpassingen aan maaltijden uitvoeren volgens de voedingsbehoefte van de volwassene

de samenstelling van een optimaal dagmenu voor de volwassene toelichten, illustreren en bereiden

besluiten afleiden, verbeteringen toelichten en verantwoorden aan de hand van een voedingsmodel

Senioren
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

de eisen van een verantwoorde gezonde voeding

aan de hand van voedingsmodellen de kwantitatieve en de kwalitatieve behoefte van voedingsstoffen voor de senioren beschrijven

de voedingsbehoeften van senioren benoemen en herkennen

basistechnieken- en principes

basistechnieken- en principes aanpassen aan de voedingsbehoeften van de doelgroep

samenstelling van diverse maaltijden

fouten uit een maaltijd die voor senioren bedoeld is, herkennen en de juiste aanpassingen uitvoeren

aanpassingen aan maaltijden uitvoeren volgens de voedingsbehoefte van senioren

de samenstelling van een optimaal dagmenu voor senioren toelichten, illustreren en bereiden

besluiten afleiden, verbeteringen toelichten en verantwoorden aan de hand van een voedingsmodel

Sporters
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

de eisen van een verantwoorde gezonde voeding

aan de hand van voedingsmodellen de kwantitatieve en de kwalitatieve behoefte van voedingsstoffen voor sporters beschrijven

de voedingsbehoeften van sporters benoemen en herkennen

basistechnieken- en principes

basistechnieken- en principes aanpassen aan de voedingsbehoeften van de doelgroep

samenstelling van diverse maaltijden.

fouten uit een maaltijd die voor sporters bedoeld is, herkennen en de juiste aanpassingen uitvoeren

aanpassingen aan maaltijden uitvoeren volgens de voedingsbehoefte van sporters

de samenstelling van een optimaal dagmenu voor sporters toelichten, illustreren en bereiden

besluiten afleiden, verbeteringen toelichten en verantwoorden aan de hand van een voedingsmodel

Voeding en gezondheidsproblemen

Voeding en gezondheidsproblemen
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

voeding en gezondheidsproblemen (soorten, kenmerken en oorzaken)

  •  constipatie
  •  diarree
  •  slik-, kauw- en verteringsproblemen (voeding afwijkend in consistentie)
  •  bloedarmoede
  •  osteoporose
  •  obesitas (hypertensie, hart- en vaatziekten, diabetes type II)
  •  kanker
  •  voedselallergieën en voedselintoleranties
  •  eetstoornissen (anorexia nervosa en boulimia nervosa)
  •  verslaving (alcoholisme)

deze begrippen benoemen en beschrijven

de mogelijke oorzaken voor de meest voorkomende gezondheidsproblemen per doelgroep (hierboven weergegeven) gelinkt aan voeding beschrijven

de kenmerken van deze gezondheidsproblemen benoemen en herkennen

de invloed van de voedingsstoffen bij deze gezondheidsproblemen beschrijven

aanpassingen uitvoeren op maaltijden met het oog op het vermijden van gezondheidsproblemen

de bereiding van een gerecht uitvoeren aan de hand van verschillende dieetprincipes (eventueel met dieetproducten) en het resultaat (smaak, kostprijs, voedingswaarde, …) hiervan vergelijken met gezonde gevarieerde voeding

verbanden leggen tussen voedingsfouten en de gezondheidsproblemen (bijvoorbeeld welvaartziekten)

bereidingstechnieken aanpassen in functie van gezondheidsproblemen

Marketing

Marketing
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

begrip marketing/consumentengedrag

 

het begrip marketing/consumentengedrag beschrijven

 

de 4 P's:

  • prijs
  • plaats
  • product
  • promotie
 

vergelijking van verschillende gerechten in functie van kostprijs, samenstelling en voedingswaarde toepassen

 

de relatie tussen de 4P’s beschrijven

 

Productinformatie
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

voedingsmiddelenetiket

de betekenis van het etiket op een verpakking toelichten

gegevens voedingsmiddelenetiket

  •  voedingswaarde (nutritionele waarde)
  •  ingrediënten
  •  voedingsstoffen
  • allergenen (soorten, vermelding en symbolen)
  •  verplichte en niet-verplichte vermeldingen
  • additieven (soorten, codes, benamingen, voor- en nadelen)
  • kwaliteitslabels/symbolen/milieulabels

de gegevens op het etiket van een verpakking herkennen en benoemen, opsommen en toelichten

de weergegeven voedingswaarde op het etiket toelichten

het doel van de weergegeven voedingswaarden op het etiket beschrijven

gegevens op etiketten herkennen en benoemen op basis van de aanwezige voedingsstoffen in functie van de verschillende doelgroepen

de belangrijkste soorten allergenen benoemen en toelichten

de vermelding van allergenen op voedingsmiddelenetiket toelichten

de symbolen van allergenen herkennen

de verplichte en niet-verplichte vermeldingen benoemen, herkennen en toelichten

de belangrijkste soorten additieven benoemen en toelichten

het doel van additieven beschrijven

de codes van additieven herkennen

de voor- en nadelen van meest gebruikte additieven in functie van voedingsproblemen toelichten

afbeeldingen van verschillende kwaliteitslabels, milieulabels en symbolen met betrekking tot voedingsmiddelen herkennen
 

de betekenis van verschillende kwaliteitslabels, milieulabels en symbolen met betrekking tot voedingsmiddelen toelichten

Organiseren

De 5 M's en de Demingcirkel
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

de 5 M’s en de Demingcirkel

de 5 M’s van de kwaliteitszorg benoemen en verklaren

de 5 M’s die tijdens de voedselbehandeling de proceskwaliteit beïnvloeden:

  •  beoordelen
  •  de fouten ordenen op een visgraatdiagram
  •  aanpassingen uitvoeren op het recept met het oog op een beter eindproduct

aan de hand van een eenvoudige opdracht het principe van de Demingcirkel toelichten en toepassen

stappenplan/opdracht opdelen in deelopdrachten:

  •  analyseren
  •  plannen
  •  uitvoeren
  •  beoordelen van een product en proces

oplossingsgericht en doelgericht werken

een stappenplan maken

de organisatie en bereiding van een gerecht aan de hand van een stappenplan uitvoeren

voor elke deelopdracht de juiste keuze van de methode, het materiaal en de middelen toepassen en de beschikbaarheid nagaan

een product- en procesbeoordeling uitvoeren en eventuele bijsturingen formuleren met het oog op verdere optimalisering

reflectie over de kwaliteit van je handelen uitvoeren

Aandachtspunten bij het organiseren van een maaltijd
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

organiseren van een maaltijd

presentatie van visueel aantrekkelijke gerechten uitvoeren afgestemd op de doelgroep

eenvoudige sfeerschepping ontwerpen

respectvol tafelen

wassen en opruimen van de vaat correct uitvoeren

apparatuur en hulpmiddelen werkklaar maken en toepassen

juiste wegingen en metingen uitvoeren

een bereiding volgens gekozen bereidingswijze uitvoeren

de presentatie van gerechten/maaltijden op basis van een werkmodel uitvoeren voor een kleine doelgroep

de presentatie van gerechten volgens criteria uitvoeren en deze keuze verantwoorden

concretiseren van de opdracht:

  •  wat?
  •  door wie?
  •  voor wie/wat?
  •  waar?
  •  wanneer?
  •  met welk budget?

een opdracht concreet beschrijven en op basis hiervan een strategie ontwerpen

een maaltijd plannen en het uitvoeren van de voorbereiding en de bereiding ervan

het organiseren en bereiden van een gerecht aan de hand van een stappenplan uitvoeren

het bereiden, afwerken en presenteren van de gerechten creatief uitvoeren
 

de organisatie en bereiding van een gezonde en smakelijke maaltijd uitvoeren op een veilige, ergonomische, kwaliteitsvolle en milieuvriendelijke manier, rekening houdend met de dagelijkse behoefte en de aanbevolen hoeveelheden per dag per persoon en met het budget

toepassen van een creatieve manier om een tafel te dekken volgens de etiquette, rekening houdend met het doel van de maaltijd

het gebruik van de gepaste serveermiddelen toepassen, rekening houdend met serveerregels aangepast aan de situatie

de bereiding van gerechten voor specifieke doelgroepen uitvoeren op een veilige, ergonomische en milieuvriendelijke manier, rekening houdend met de dagelijkse behoefte en de aanbevolen hoeveelheden per dag per persoon en met het budget

Basisregels menuleer
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

 menuleer

 

de volgorde van de gangen benoemen en aanpassingen uitvoeren

 

de basisregels waarmee men rekening dient te houden bij het opstellen van een menu benoemen

de fouten in de basisregels formuleren en aanpassingen uitvoeren

 

een originele menukaart maken, rekening houdend met de eisen waaraan een menupatroon moet voldoen

Welke opdracht moet je uitvoeren?

Dit vak heeft geen opdrachten

Welke bijlagen heb je nodig?

Dit vak heeft geen bijlagen

Hoe verloopt het examen?

120 minuten voor examens vanaf 01-01-2022 tot 31-12-2022
Het examen duurt 2 uur. Het examen ‘Huishoudkunde 3tso’ is een digitaal examen. Meer uitleg over onze digitale examens, de instructies en heel wat voorbeeldvragen vind je op http://examencommissiesecundaironderwijs.be/examens
Identiteitskaart Balpen (zwart of blauw)
Kladpapier Indien nodig mag je gebruik maken van de rekenmachine op de computer.
Het digitaal examen bestaat uit een aantal casussen en gesloten vragen. Er zijn verschillende vraagtypes: invulvragen, sleepvragen, dropdownvragen, interpretatie van afbeeldingen en tabellen, meerkeuzevragen. Er is geen giscorrectie. Elk vraagtype heeft zijn eigen instructiezin, die duidelijk aangeeft wat je precies moet doen. Het is belangrijk dat je de verschillende vraagtypes vooraf inoefent. Op de website vind je een oefenexamen, waarin je ze kan uitproberen. Uiteraard is dit geen echt examen, de bedoeling is dat je de techniek van de digitale vraagtypes in de vingers krijgt. Open vragen zijn vragen waarop je het antwoord zelf formuleert. Dat antwoord kan erg kort zijn maar ook vrij lang. Een casus is een situatie die geschetst wordt. Aan de hand van deze casus zal je bijvoorbeeld een gerecht moeten uitwerken of aanpassen. Je krijgt bijvoorbeeld het recept voor een gerecht met de ingrediënten en de bereidingswijze. Je krijgt bijkomende info over de situatie zelf, voor wie je het gerecht moet maken en wat de specifieke voorwaarden zijn. Voorbeeld casus: Jan is een hardloper en moet volgende week meedoen aan een wedstrijd. Hij zit volop in de voorbereidingsfase en naast trainen heeft hij ook zijn voeding aangepast. Vandaag staat er een zware training op het menu. Jan is 36 jaar, weegt 69 kg en is 1.74 meter groot. Recept ontbijt: Pannenkoeken met rode vruchten Ingrediënten voor een 12-tal pannenkoeken: - 250 gram zelfrijzende bloem - 2 eieren - 5 dl melk - 1 zakje vanillesuiker - 1 bakje aardbeien - 1 bakje frambozen - 1 bakje rode bessen - Poedersuiker - Bakmargarine Bereidingswijze: -Zeef de bloem met de vanillesuiker. Maak in het midden een kuiltje, breek daarin de eieren. Roer alles door elkaar met een garde. -Voeg er 300 ml melk bij en roer tot een glad mengsel. -Klop de rest van de melk door het beslag met een garde zodat het luchtiger wordt. Bak de pannenkoeken in een grote koekenpan met bakmargarine. -Werk af met enkele rode vruchten en wat poedersuiker. Voorbeelden van mogelijke examenvragen bij de casus: 1. Herwerk het gekregen recept (ontbijt: pannenkoeken met rode vruchten) volgens de gegevens van de casus. Hou rekening met alle mogelijke noden van de casus. 2. Waarom heb je deze aanpassingen gemaakt en waarom zijn ze nodig volgens jou? Motiveer je keuze en onderbouw deze wetenschappelijk. 3. Plaats een stappenplan in chronologische volgorde. 4. Pas het recept aan volgens een weergegeven voedings- of gezondheidsproblematiek (bijvoorbeeld een voedselintolerantie, voedselallergie, ... ). 5. Reken de ingrediënten van een recept voor 4 personen om naar bijvoorbeeld 2 personen en doe de nodige aanpassingen van de ingrediënten volgens de gegevens van de casus. 6. ….. Enkele tips om je voor te bereiden op het onderdeel casussen: 1. Neem de vakfiche Huishoudkunde 3tso goed door. Alles wat je moet kennen en kunnen staat duidelijk beschreven in de rubriek Wat moet je leren? 2. Zorg dat je alles goed studeert over voeding en gezondheidsproblemen en voeding en verschillende leeftijdsgroepen (voedselallergenen, eetstoornissen bij jong en oud, sportvoeding, …. ) Je zal je kennis moeten omzetten aan de hand van een casus. 3. Meer info kan je terugvinden op de websites gezond leven https://www.gezondleven.be, gezond sporten http://www.gezondsporten.be, de website van Kind en Gezin https://www.kindengezin.be. Andere websites en handboeken die je ook kunnen helpen bij je voorbereiding kan je terugvinden onder de rubriek leermiddelen.

Hoe beoordelen we het examen?

Het totaal van het digitale examen Huishoudkunde 3tso staat op 100%.

Algemene kennis huishoudkunde

70%

Voedingsvoorlichting (20%)

De consument en zijn voedingspatroon (2,5%)

Voeding en hygiëne (10%)

Voeding en veiligheid (7,5%)

Voeding en verschillende leeftijdsgroepen (10%)

Voeding en gezondheidsproblemen (15%)

Marketing (2,5%)

Organiseren (2,5%)

Casussen

30%

Met welk materiaal bereid je je voor?

Je moet zelf op zoek naar leermiddelen om je examen voor te bereiden. De Examencommissie stelt zelf geen leermiddelen ter beschikking. Je kan ze kopen in een (online) boekhandel of ontlenen en raadplegen in een bibliotheek. De bibliotheken van de lerarenopleiding aan de universiteit of de hogeschool bieden heel wat leermiddelen aan.

Bij elke nieuwe editie van de vakfiche actualiseren we deze bibliografie. Toch is het best mogelijk dat bepaalde werken niet meer verkrijgbaar zijn of dat nieuwe werken die al op de markt zijn nog niet zijn opgenomen. Ook websites veranderen al eens van naam of worden aangepast. Als je niet onmiddellijk op de juiste website terechtkomt, kan je die proberen te vinden via een goede zoekmachine.

We maken bewust een selectie van leermiddelen die ons op dit ogenblik het meest aangewezen lijken om je voor te bereiden op onze examens. Zo willen we je helpen om je studie efficiënter aan te pakken. Je kan echter ook andere werken of cursussen gebruiken bij je voorbereiding op het examen.

Hieronder staan enkele handboeken en verwijzen we naar websites of andere uitgaven die je ook kunnen helpen bij je voorbereiding.

 

 

Methode

Uitgeverij

ISBN/Gegevens/Auteur

Kookblaadjes

De Boeck

ISBN 9789045532769

Voedingsmiddelentabel

vzw Nubel

5de uitgave

Voedingsatelier 1 en 2

Wolters Plantyn

DE GRAEF D., VAN APEREN A., VANLUCHENE K., VERVOORT K

Levensmiddelenleer

ThiemeMeulenhoff bv

CASTERBERG C.M.E., G.J.M. KEMPEN- VAN DOMMELEN

ISBN 9789055746095

Naslagwerk Indirecte zorg - Zorgwijzer

Uitgeverij Plantyn

 

13-08-2018

Ria Hofkens, Sonja Mennen, Nathalie Wolfs, Martine Bogemans, Sharon Demeyere, Sonja Buelens, Helena Huyghe, Saskia Goethals

ISBN 978-90-301-4763-3

Proefondervindelijk studie van de voeding

Die Keure, Brugge

DECLEER, A.

Receptenleer

Uitgeverij HB, uitgevers – Baarn

J.G. VAN EDEN, A.S. VISSER, T.F., VISSER, A. VAN DE ZEDDE

Voedingsmiddelentabellen

Nederland NEVO, België NUBEL

Ons Kookboek KVLV, 2018

Uitgever KVLV-ID

ISBN 9080484423

Voedingsleer

Bohn Stafleu van Loghum

ELLEN KLAASSE-DERKS

ISBN 9789036817936

Mens en zyn voeding

ThiemeMeulenhoff bv

H. TOORS

ISBN 9789023621515

 

Kookboek voor diabeten

C. PROVOOST, LINDA CLAEYS

Gezond eten

CORA DE VOS

ISBN 9789027446183

Voedingsleer en hygiëne

SVH Uitgeverij, Zoetermeer 1996

Hygiëne op de werkvloer

Uitgeverij Die Keure, Brugge 1998

C. VAN BELLE, G. MOEYAERT, K. NEYTS

Voedingsleer

Uitgeverij De sikkel 1991

J.COMPEERS, F. DEKEYZER, H. SEGERS

Dieetleer

Uitgeverij De sikkel 1992

J.COMPEERS, F. DEKEYZER, H. SEGERS

Voeding, chemie om te overleven

Uitgeverij Wolters Leuven 1993

ERIC ONKELINX

Warenwetgeving

Uitgeverij Die Keure, Brugge

Keukenmanagement

SVH Uitgeverij, Postbus 303 Zoetermeer 1994

Stap voor stap organiseren

Uitgeverij Lannoo Tielt 1999

Mens en voeding

ThiemeMeulenhoff bv

ISBN 9789055745609

Voedingsmiddelentechnologie

Technisch – wetenschappelijk tijdschrift

Keesing Noordervliet bv, Houtem

Voeding en diëten in de verzorging

Integraal Uitgeverij De Sikkel 1993

NETTY VAN KAATHOVEN

Keukenorganisatie en -apparatuur

Uitgeverij, Zoetermeer 1996

Handleiding keukenplanning: Het programma van eisen : Programma voor ruimtelijke consequenties

Den Haag : Voorlichtingsbureau voor de Voeding

A.H.F. VAN DER DRIFT, A. WASSENAAR

Warenkennis

Uitgeversmaatschappij Zutphen

C. VAN DEN BRINK, W.

Websites

Websites

http://www.nubel.com

 

www.gezondheid.be

www.vigez.be

www.mijnvoedingsplan.be

https://www.gezondleven.be

http://www.gezondsporten.be

https://www.kindengezin.be

/