Voor Kantoortechnieken ga je dieper in op de organisatie en de werkzaamheden van bedrijven zodat je je een beeld vormt over bedrijven en kantooradministratie in het algemeen.
Ten eerste bestudeer je de kantoorinrichting met aandacht voor ergonomie en nieuwe tendensen.
Vervolgens bestudeer je, op het gebied van administratieve taken, de inkomende als de uitgaande post.
Om die post goed te kunnen behandelen, moet je ook kunnen klasseren en archiveren.
Tot slot: communiceren met de buitenwereld en met collega’s wordt steeds belangrijker.
Het begrip organisatie.
Het organogram.
De afdelingen van een bedrijf.
Lijn- en stafafdelingen.
Profiel van de secretariaatsmedewerker.
In personeelsadvertenties een aantal essentiële vereisten op het gebied van kennis, vaardigheden, attitudes en voorkomen voor werknemers in verschillende afdelingen herkennen:
Kantoortaken.
Het cellenkantoor.
Het landschapskantoor.
Nieuwe tendensen op het vlak van kantoorinrichting.
Enkele nieuwe tendensen op het vlak van de kantoorinrichting afleiden uit teksten, beeldmateriaal en geluidsfragment.
Kantoorinrichting.
De keuze voor een kantooropstelling toelichten op basis van de voor- en nadelen van de kantoorvormen.
Ergonomie op kantoor.
Ergonomische elementen op kantoor.
Kantoormeubilair.
De eigenschappen van verschillende soorten kantoormeubilair (zoals schrijftafel, bureaustoel, bijzetmeubelen, …) opzoeken in teksten en beeldmateriaal.
Opstellingsmogelijkheden van kantoormeubilair.
Opstellingsmogelijkheden van verschillende soorten kantoormeubilair herkennen, benoemen en beschrijven.
De kantoorapparatuur.
De voornaamste kantoorapparatuur zoals computer, printer, scanner, beamer, kopieerapparaat, dicteerapparaat, rekenmachine, papiervernietiger, overheadprojector, … herkennen, benoemen en beschrijven.
Het kantoormaterieel.
Het voornaamste kantoormaterieel zoals perforator, nietjesmachine, brievenopener, … herkennen, benoemen en beschrijven.
Het kantoormateriaal.
Het voornaamste kantoormateriaal zoals papier, omslagen, nietjes, balpennen, … herkennen, benoemen en beschrijven.
Gebruiksmogelijkheden van kantoorbenodigdheden.
Klein onderhoud.
Beschrijven welke vormen van klein onderhoud je regelmatig moet uitvoeren aan kantoorapparatuur: een toner in een kopieermachine vervangen, een cartridge in een printer vervangen, batterijen in een rekenmachine vervangen, de papiervernietiger leegmaken, …
De activiteiten bij inkomende post.
De activiteiten van inkomende post beschrijven: ontvangen en voorsorteren, openen, afstempelen, registreren, sorteren naar bestemming en verdelen.
De postbus.
De datumstempel/refertestempel.
Het belang van het gebruik van een datumstempel of refertestempel beschrijven.
Het brievenregister.
Het nut van een brievenregister beschrijven.
Belang van het juist toewijzen van poststukken.
Het belang van het juist toewijzen van poststukken beschrijven.
De activiteiten bij uitgaande post.
Activiteiten van uitgaande post beschrijven: sorteren, vullen van de omslagen, adresseren, frankeren, het verzenden.
De NBN-normen.
De NBN-normen toepassen op een briefomslag: plaats voor adres van afzender en geadresseerde, postzegel, nationaliteitsteken.
De frankeermachine.
De werking van een frankeermachine beschrijven.
Verschillende manieren van verzenden.
Verschillende manieren van verzenden beschrijven: gewone verzending, aangetekende zending, luchtpost, koerierdiensten, …
Posttarieven.
Posttarieven berekenen op basis van deze criteria: afmeting, aard, gewicht, bestemming en wijze van de verzending.
Het klassement.
Het doel van het klassement benoemen en beschrijven.
Het archief.
Het doel van het archief benoemen en beschrijven.
Het onderscheid tussen een klassement en een archief.
Vereisten van een goed klassement en archief.
Vereisten van een goed klassement en een goed archief beschrijven.
Te klasseren en te archiveren documenten in een bedrijf.
Documenten die geklasseerd of gearchiveerd moeten worden in een bedrijf herkennen en benoemen.
De klasseermethode.
De gebruikte klasseermethode herkennen, benoemen, toepassen en verantwoorden: alfabetisch, numeriek, alfanumeriek, chronologisch, geografisch en decimaal.
Klasseermateriaal.
Bewaren en opzoeken van archiefdocumenten.
Hulpmiddelen zoals overhandigingskaart, papier, microfilm, videofilm, archiefdoos, verrijdbare stelling, papierversnipperaar herkennen, benoemen en beschrijven.
Het begrip communicatie.
Het belang van communicatie.
Het belang van communicatie beschrijven.
Vormen van communicatie.
Vormen van communicatie beschrijven.
De telefoon.
De telefoon als communicatiemiddel beschrijven.
Evolutie in de telefonie.
De evolutie en nieuwste trends in telefonie beschrijven uit teksten, beeldmateriaal en geluidsfragmenten.
Voor- en nadelen van de telefoon.
De voor- en nadelen van de telefoon herkennen en beschrijven.
Een verantwoorde keuze voor telefonie maken.
Telefoonfacturen toelichten.
De gegevens op een telefoonfactuur interpreteren en toelichten.
Comfort- of extra diensten bij telefonie afleiden.
Comfort- of extra diensten bij telefonie afleiden uit gegeven informatie.
Binnen- en buitenlandse telefoonnummers opzoeken.
Binnen- en buitenlandse nummers opzoeken.
Een zakelijk telefoongesprek voeren.
Overeenkomsten en verschillen van soorten telefoons vergelijken.
Uit gegeven teksten overeenkomsten en verschillen en voor- en nadelen vergelijken van verschillende soorten telefoons en aanverwante toestellen: standaardtelefoon, draadloze telefoon, gsm, antwoordapparaat, …
E-mail.
E-mails klasseren in mappen.
Aan de hand van een situatieschets ontvangen en verzonden e-mails in mappen bewaren.
A Bedrijven en hun werkzaamheden
20 %
B De kantooromgeving
C De postbehandeling
D Het klassement en het archief
E Communicatie
Je moet zelf op zoek naar leermiddelen om je examen voor te bereiden. De Examencommissie stelt zelf geen leermiddelen ter beschikking. Je kan ze kopen in een (online) boekhandel of ontlenen en raadplegen in een bibliotheek. De bibliotheken van de lerarenopleiding aan de universiteit of de hogeschool bieden heel wat leermiddelen aan.Bij elke nieuwe editie van de vakfiche actualiseren we deze bibliografie. Toch is het best mogelijk dat bepaalde werken niet meer verkrijgbaar zijn of dat nieuwe werken die al op de markt zijn nog niet zijn opgenomen. Ook websites veranderen al eens van naam of worden aangepast. Als je niet onmiddellijk op de juiste website terechtkomt, kan je die proberen te vinden via een goede zoekmachine.We maken bewust een selectie van leermiddelen die ons op dit ogenblik het meest aangewezen lijken om je voor te bereiden op onze examens. Zo willen we je helpen om je studie efficiënter aan te pakken. Je kan echter ook andere werken of cursussen gebruiken bij je voorbereiding op het examen.Hieronder staan enkele handboeken die vaak gebruikt worden in het secundair onderwijs. Ze bieden je voldoende ondersteuning om de leerstof zelfstandig te verwerken. We verwijzen naar websites of andere uitgaven die je ook kunnen helpen bij je voorbereiding.
OPTIMUM Kantoortechnieken bso3
VAN IN (DE BOECK)
www.vanin.be
OPTIMUM Kantoortechnieken bso4
Actie! 3/4 Office
Actie! 4 Office
Me & Company 3.1
VAN IN
www.bpost.be
www.bpost.be/adressering
De juiste structuur van het adres.
www.bpost.be/tarieven
De meest recente posttarieven.
www.bestetarief.be
Telefoontarieven van verschillende providers vergelijken.
www.taaltelefoon.be/bin-normen-brief-zakelijke-brief
Toepassing NBN-normen.