Skip to Main Content

Vakfiche wetenschappen 3 bso

Geldig van 01 januari 2022 tot en met 31 december 2022
 

content

Studierichting

3e graad bso
  • Kantoor / Kantooradministratie en Gegevensbeheer
  • Kantoor / Logistiek
  • Zorgkundige (Engels)
  • Elektrotechnisch installateur (Engels)
  • Elektrotechnisch installateur (Frans)
  • Kinderbegeleider baby's en peuters (Frans)
  • Zorgkundige (Frans)
  • Kinderbegeleider schoolgaande kinderen (Engels)
  • Kinderbegeleider baby's en peuters (Engels)
  • Kinderbegeleider schoolgaande kinderen (Frans)

Referentiekader

ReferentiekaderOpmerking
Eindtermenhttp://www.onderwijsdoelen.be

Waarom leer je dit vak?

Het vak wetenschappen maakt deel uit van de algemene vorming (PAV) in het beroepsonderwijs. Het doel van die algemene vorming reikt verder dan de leerinhouden die je in deze vakfiche vindt.

Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat je kan organiseren. Dit toon je al tijdens je voorbereiding. Je plant zelfstandig je examens. Je verzamelt uit verschillende bronnen informatie om je goed voor te bereiden. Wees kritisch als je hieruit je keuze maakt, zeker als je het internet gebruikt. Het vraagt oefening om informatie correct te lezen en te interpreteren: 'Is dit wel wat ik zocht? Kan het me verder helpen?'. Je bereidt je meestal zelfstandig voor op het examen. Het kan ook helpen om dat samen met anderen te doen.

Ook je examen afleggen vraagt een goede organisatie. Je verplaatst je daarvoor naar Brussel. Nadien leer je uit je ervaringen: na een minder goed resultaat pas je je voorbereiding aan.

De leerinhouden van deze vakfiche sluiten aan bij de dagelijkse werkelijkheid. Je zet je vaardigheden in om voor herkenbare problemen zinvolle oplossingen te vinden. Dit zal je helpen om sterker in het leven te staan, en om nieuwe uitdagingen  aan te pakken.

Deze vakfiche sluit ook nauw aan bij de eindtermen van de Vlaamse overheid. Deze eindtermen vormen de basis voor onze examens. Zo toetsen we of je de vereiste vaardigheden en competenties voldoende beheerst. De eindtermen vind je op deze website: http://www.onderwijsdoelen.be

 

 

Toon meer
Toon minder

Wat moet je leren?

Inleiding

Op de volgende pagina’s vind je de leerinhouden.

Het is zeker niet de bedoeling dat je alle leerstof van buiten leert.
We geven afbeeldingen, grafieken, tekstfragmenten, kaartmateriaal, ....

Neem het leerstofoverzicht heel grondig door.
Let hierbij op de werkwoorden die gebruikt worden.
In de tabel hieronder geven we een omschrijving van elk werkwoord. Zo weet je precies hoe je je kan voorbereiden op het examen.

 

 

Werkwoord

Betekenis

herkennen

het antwoord op een vraag herkennen op het gegeven bronmateriaal

aflezen

het antwoord op een vraag aflezen van het gegeven bronmateriaal

situeren

leerstof situeren op een tijdlijn of aanduiden op een kaart

uitleggen

aan de hand van gegeven bronmateriaal, de leerstof verduidelijken

illustreren

een voorbeeld geven

afleiden

gegevens halen uit gegeven bronmateriaal en er een besluit uit trekken

vergelijken

gegevens halen uit gegeven bronmateriaal en er een besluit uit trekken

berekenen

een berekening maken en hierbij gebruik maken van de correcte eenheid

toepassen

kennis gebruiken om een vraag te beantwoorden

Op reis

Wat moet je kunnen?
Wat moet je doen?

gegevens over het weer bespreken

weerelementen (zoals windrichting, windsterkte, temperatuur, bewolking, luchtdruk, … ) van een weerkaart aflezen

 

informatie van een neerslagradar aflezen en gebruiken

 

eenvoudige wolkenbeelden met een weerkaart vergelijken

Een kaart correct lezen

de werkelijke afstand berekenen op basis van de afstand op kaart, en omgekeerd, aan de hand van een breukschaal of lijnschaal

 

Het verband tussen reizen en het milieu bespreken

aan de hand van bronnenmateriaal de invloed van reizen op het milieu herkennen en uitleggen

de mogelijkheden om duurzaam te reizen herkennen en uitleggen

verschillende transportmiddelen (trein, auto, vliegtuig, cruise schepen, …) vergelijken op het vlak van duurzaamheid

 

De kenmerken van migratie bespreken

de recente migratieroutes afleiden aan de hand van bronnen

diverse redenen om te migreren (push- en pullfactoren) herkennen en uitleggen


aan de hand van bronnenmateriaal problemen door migratie herkennen en uitleggen

duurzame leefomgeving

aan de hand van bronnenmateriaal uitleggen hoe de natuurwetenschappen bijdragen aan een duurzame leefomgeving.

Onderwerpen die hierbij aan bod kunnen komen:

-        Ecotoerisme

-        Alternatieve brandstoffen voor auto’s

natuurwetenschappelijke verschijnselen

aan de hand van bronnenmateriaal verschillende natuurwetenschappelijke verschijnselen verbinden met toepassingen uit het dagelijks leven.

Onderwerpen die hierbij aan bod kunnen komen:

-        Gebruik van hefbomen (autokrik, flesopener)

-        Toepassingen op druk (brede banden aan rugzak, skiën, druk op oren bij duiken)

-        Geluid en licht (donder en bliksem, echo van vleermuizen)

Mijn streek

Wat moet je kunnen?
Wat moet je doen?

Ruimtelijke kenmerken van Vlaanderen bespreken

aan de hand van bronnenmateriaal de verschillende landschappen in Vlaanderen herkennen:

  • natuur- en stiltegebieden
  • industriële landschappen
  • toeristische landschappen
  • landelijke landschappen
  • stedelijke landschappen
  • havens
 

de voor- en nadelen  van toerisme op het landschap, de economie en het milieu in Vlaanderen herkennen en uitleggen

 

de voor- en nadelen van verstedelijking, zoals verkeersproblemen, versnippering van de open ruimte, verschuiving van tewerkstelling,  lawaaihinder, … herkennen en uitleggen

 

Natuurlijke hulpbronnen

Wat moet je kunnen?
Wat moet je doen?

Het begrip ecologische voetafdruk bespreken

 

het begrip ecologische voetafdruk uitleggen

het verschil in ecologische voetafdruk tussen groepen van mensen en regio’s herkennen en uitleggen

 

 

de evolutie van de ecologische voetafdruk in de tijd herkennen en uitleggen

 

 

illustreren hoe je zelf je eigen ecologische voetafdruk kan verkleinen


maatregelen van de overheid om de ecologische voetafdruk van een land of regio te verkleinen, herkennen 

 

Ontginning van grondstoffen bespreken

veel gebruikte grondstoffen in dagelijkse gebruiksvoorwerpen (zoals bouwmaterialen, kledij, elektronica, … ) herkennen

 
de herkomst van veel gebruikte grondstoffen en fossiele energiebronnen afleiden aan de hand van bronnenmateriaal
 

milieuproblemen door de grootschalige ontginning van grondstoffen en fossiele energiebronnen herkennen en uitleggen

 

maatschappelijke problemen door de grootschalige ontginning van grondstoffen en fossiele energiebronnen herkennen en uitleggen
 

produceren van voedsel bespreken

aan de hand van bronnenmateriaal de impact van landbouw en veeteelt op het milieu herkennen en uitleggen

 

 

oorzaken van honger in de wereld (biobrandstoffen, voedselverspilling, klimaatverandering, stijgende vleesconsumptie, oorlog, armoede, bevolkingsevolutie, …) herkennen en uitleggen

 

 

mogelijke oplossingen om honger te voorkomen (bewaartechnieken, genetisch gewijzigde planten, bevolkingsgroei beperken, ….) herkennen en uitleggen

 

duurzame leefomgeving

aan de hand van bronnenmateriaal uitleggen hoe de natuurwetenschappen bijdragen aan een duurzame leefomgeving.

Onderwerpen die hierbij aan bod kunnen komen:

-        duurzame voeding  

-        groene economie

-        alternatieve energiebronnen

-        cradle to cradle

-        biologisch afbreekbare producten

natuurwetenschappelijke verschijnselen

aan de hand van bronnenmateriaal verschillende natuurwetenschappelijke verschijnselen verbinden met toepassingen uit het dagelijks leven.

Onderwerpen die hierbij aan bod kunnen komen:

-        isoleren van woningen (energiebesparende producten)

-        energielabels op huishoudtoestellen

-        groene energie

Water, het nieuwe goud?

Wat moet je kunnen?
Wat moet je doen?

belang van water bespreken

het belang van water voor levende wezens herkennen en uitleggen

 

waterkwaliteit en dagelijks gebruik van water bespreken

de waterkwaliteit van de rivieren en kanalen in België afleiden aan de hand van kaarten, tabellen of grafieken

informatie afleiden over het dagelijks gebruik van water 

illustreren hoe je je eigen waterverbruik kan verminderen

Waterschaarste en –vervuiling wereldwijd bespreken

de oorzaken en gevolgen van waterschaarste en - vervuiling herkennen en uitleggen

Overstromingsgebieden herkennen en de oorzaken van overstromingen bespreken

overstromingsgevoelige gebieden in België herkennen aan de hand van kaartmateriaal, tabellen en grafieken

de oorzaken van overstromingen herkennen en uitleggen 

maatregelen om overstromingen te voorkomen herkennen en uitleggen

duurzame leefomgeving

aan de hand van bronnenmateriaal uitleggen hoe de natuurwetenschappen bijdragen aan een duurzame leefomgeving.

Onderwerpen die hierbij aan bod kunnen komen:

-        duurzame drinkwaterproductie

-        afvalwaterverzameling

-        afvalwaterzuivering

-        microplastics

 

Erfelijkheid

Wat moet je kunnen?
Wat moet je doen?

Basisbegrippen erfelijkheid omschrijven

op bronnenmateriaal de begrippen cel, celkern, chromosoom, DNA en gen herkennen en aanduiden

Doorgeven van erfelijke kenmerken van generatie op generatie bespreken

aan de hand van bronnenmateriaal herkennen en uitleggen dat kenmerken van ouders aan kinderen worden doorgegeven

Voorbeelden:

-        kleur ogen

-        tongrollen

-        oorlel

-        bloedgroep

 

aan de hand van bronnenmateriaal en stambomen aantonen dat elke persoon het genetisch materiaal van beide ouders overerft, maar dat niet elke eigenschap tot uiting komt.

 

natuurwetenschappelijke verschijnselen

aan de hand van bronnenmateriaal verschillende natuurwetenschappelijke verschijnselen verbinden met toepassingen uit het dagelijks leven.

Onderwerpen die hierbij aan bod kunnen komen:

-        manieren om bevruchting te vermijden (anticonceptie)

-        manieren om SOA te voorkomen en genezen

-        vruchtbaarheidstechnieken zoals prenataal testen, draagmoederschap, klonen, in vitro fertilisatie, genetische manipulatie

Biologische evolutie

Wat moet je kunnen?
Wat moet je doen?

Biologische evolutie bespreken

aan de hand van bronnenmateriaal argumenten voor biologische evolutie toelichten.

Onderwerpen die hierbij aan bod kunnen komen:

-        gelijkenis van het embryo bij verschillende organismen

-        gelijkenis van skelet

-        gelijkenis van DNA

-        rudimentaire organen

-        fossielen & ouderdomsbepaling

 

de belangrijke stappen in de biologische evolutie herkennen op een tijdlijn:

-        ontstaan van de aarde

-        ontstaan van het eerste leven

-        ontstaan van vissen, amfibieën, reptielen, zoogdieren, mens

 

aan de hand van bronnenmateriaal het spanningsveld tussen wetenschappen en geloof met betrekking tot het ontstaan en de evolutie van het leven toelichten met wetenschappelijke argumenten

Welke opdracht moet je uitvoeren?

Dit vak heeft geen opdrachten

Welke bijlagen heb je nodig?

Dit vak heeft geen bijlagen

Hoe verloopt het examen?

90 minuten voor examens vanaf 01-01-2022 tot 31-12-2022
Het examen wetenschappen is een digitaal examen. Vraag je je af hoe een digitaal examen verloopt? De uitleg over onze digitale examens, de instructies en heel wat voorbeeldvragen vind je op https://examencommissiesecundaironderwijs.be/examens.
Identiteitskaart
Kladpapier en een balpen
Het digitaal examen bestaat uit gesloten en open vragen. Er zijn verschillende vraagtypes: invulvragen, sleepvragen, dropdownvragen, meerkeuzevragen. Er is geen giscorrectie. Elk vraagtype heeft zijn eigen instructiezin, die duidelijk aangeeft wat je precies moet doen. Het is belangrijk dat je de verschillende vraagtypes vooraf inoefent. Op de website vind je een oefenexamen, waarin je ze kan uitproberen. Uiteraard is dit geen echt examen: de bedoeling is dat je de techniek van de digitale vraagtypes in de vingers krijgt.

Hoe beoordelen we het examen?

Voor de gesloten vragen: - moet je het juiste antwoord aanduiden om punten te scoren; - naargelang het vraagtype kan je voor een gedeeltelijk juist antwoord soms ook punten scoren; - is er geen giscorrectie. Voor de open vragen bekijken we of je antwoord - de juiste wetenschappelijke begrippen en symbolen bevat; - ondubbelzinnig is en de juiste inhoud bevat; - duidelijk gestructureerd is. We houden geen rekening met taalfouten

Op reis

25%

Mijn streek

10%

Natuurlijke hulpbronnen

30%

Water, het nieuwe goud?

20%

Erfelijkheid en voortplanting

10%

Biologische evolutie

5%

Met welk materiaal bereid je je voor?

Je moet zelf op zoek naar leermiddelen om je examen voor te bereiden. De Examencommissie stelt zelf geen leermiddelen ter beschikking.
Op dit moment bestaat er geen handboek dat de inhouden van deze vakfiche samen opneemt. Je moet dus zelf informatie verzamelen.
Internet kan een handige informatiebron zijn. Hieronder staan enkele websites waarin de inhouden van deze vakfiche gedeeltelijk aan bod komen. Surf rond op deze websites en zoek zelf, waar nodig, nog bijkomende informatie.
Opgepast: websites veranderen al eens van naam of worden aangepast. Als je niet onmiddellijk op de juiste website terechtkomt, kan je die proberen te vinden via een goede zoekmachine.
 

/
thema
voorgestelde websites (lijst is niet limitatief)

Handboeken 

Telescoop, Geogenie en Biogenie van Van In

Polaris van Plantyn

Zenit en Zone van Pelckmans

Werkmap aardrijkskunde van WDM/Diligentia

Topos van Die Keure

 

Op reis

https://www.meteo.be/

http://www.frankdeboosere.be/

https://www.meteo.be/nl/info/weerwoorden

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/depressies-fronten-en-andere-neerslagproducerende-weersystemen/

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/hoe-ontstaan-windstoten/

https://www.buienradar.be/

https://www.amnesty-international.be/wat-we-doen/thema/asiel-en-migratie?gclid=CMqtusqiv9MCFRMo0wodOywImg

https://www.vluchtelingenwerk.be/

Mijn streek

https://www.regionalelandschappen.be/

https://www.visitflanders.com/nl/bestemmingen/

Natuurlijke hulpbronnen

https://voetafdruktest.wwf.nl/

https://www.c2cplatform.be/inspiration/

https://www.goodplanet.be/gsm-inzameling/docs/02_GSM-Levenscyclus-NL.pdf

https://catapa.be/nl/

https://www.11.be/artikels/item/q-a-grondstoffen-en-conflict-in-oost-congo

https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/ecohuis-antwerpen/nieuws

http://www.ikdoorgrondvlaanderen.be/

Water, het nieuwe goud?

https://www.proefjes.nl/

https://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?t=132357

http://www.natuurinformatie.nl/ndb.mcp/natuurdatabase.nl/i000195.html

https://dier-en-natuur.infonu.nl/biologie/67590-water-meer-dan-h2o.html

https://www.vmm.be/tips

http://www.nemokennislink.nl/publicaties/de-plasticsoep

http://www.planeetzee.be/lesmodule/3?page=3

Erfelijkheid

http://educatie.ugent.be/elogebruik/leerpaden/erfelijkheid/genotype_en_fenotype.html

https://schooltv.nl/video/focus-op-biologie-erfelijke-eigenschappen/

https://www.allesoverseks.be/bevruchting-begin-van-de-zwangerschap

https://erfelijkheid.nl/erfelijk/hoe-erf-je-een-ziekte

https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=2787

Biologische evolutie

https://www.bioplek.org/6ath/6ath_evolutie.html

https://schooltv.nl/files/Letterlijke_tekst/2009/2009_t_WO_NTR_427470_evolutie01.pdf

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschappelijke_argumenten_voor_evolutie

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/de-basisprincipes-van-de-evolutietheorie/

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/darwins-evolutietheorie/

https://schooltv.nl/video/bio-bits-bovenbouw-evolutie-genen-een-hoofdrol/#q=erfelijkheid

/