Skip to Main Content

Vakfiche toonmoment 1 atelier 2 kso

Geldig van 01 januari 2021 tot en met 31 december 2021
 

content

Studierichting

Geen studierichtingen gevonden

Referentiekader

ReferentiekaderOpmerking
LeerplannenVVKSO D/2016/13.758/004 GO 2001/090

Waarom leer je dit vak?

Het doel van deze studierichting is je een algemene basisvorming en tevens een kunstzinnig component te laten ontwikkelen. Dat kunstzinnig component bestaat uit een initiatie in de wereld van de beeldende kunst (vrij en toegepast) en van het architecturale.

 Via het vak atelier verwerf je de juiste attitudes en oefen je de basistechnieken in. De creativiteit wordt ontplooid en het zoeken naar originele oplossingen gestimuleerd.

Deze tweede graad heeft een sterk oriënterend karakter. Op basis van jouw ervaringen en mogelijkheden kan je na deze tweede graad kiezen uit een aantal derde graden waar je je of in architecturale en binnenhuiskunst of in toegepaste beeldende kunst of in vrije beeldende kunst verder verdiept.

 Van groot belang is ook het bewust leren ontdekken, ervaren, ontwikkelen en visualiseren van een eigen emotionele beleving van de wereld.

Via het vak atelier wordt je totale persoonlijkheid ontwikkeld. Dit wordt gerealiseerd door het leren begrijpen en hanteren van een universele beeldende taal om je persoonlijke ideeën tot uiting te brengen. Je ontwikkelt je zowel in de objectieve studie als in de vrije expressie.

Het aanleren van diverse beeldende technieken en motorische tekenvaardigheden staat altijd in relatie tot vorm en inhoud.

Toon meer
Toon minder

Wat moet je leren?

beeldende middelen en hun relaties

kleur
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

het begrip kleur

  • kleurmenging: 
- subtractief: kleuren gevormd door menging van pigmenten -  CMYK (Cyaan, Magenta, Yellow, Key/zwart)

- additief: kleuren gevormd door menging van licht - RGB (Rood, Groen, Blauw)
  • kleurkwaliteit 
  • de kleurencirkel
  • kleurdimensies (kleurenleer): toon, helderheid en contrast
  • psychologische en maatschappelijke waarden
  • kleur en materie

het begrip kleur in al zijn facetten (kleurmenging, kleurkwaliteit, kleurencirkel, …) herkennen en beschrijven

 

het begrip kleur in al zijn facetten (kleurmenging, kleurkwaliteit, kleurencirkel, …) toelichten, interpreteren, analyseren, onderzoeken,  ontdekken en gebruiken met betrekking tot je creatief leer- en ontwerpproces en de daaruit voortvloeiende/ ingeleverde (deel)opdrachten

 

met het begrip kleur in al zijn facetten (kleurmenging, kleurkwaliteit, kleurencirkel, …) experimenteren en zelfstandig tot creatieve oplossingen komen

 

het begrip kleur in al zijn facetten (kleurmenging, kleurkwaliteit, kleurencirkel, …)  in onderlinge relaties en relatie met andere beeldende middelen toelichten, interpreteren, analyseren, onderzoeken, ontdekken, mee experimenteren en gebruiken met betrekking tot je creatief leer- en ontwerpproces en de daaruit voortvloeiende/ ingeleverde (deel)opdrachten

 

het begrip kleur integreren in een harmonische compositie

 

rond het begrip kleur in al zijn facetten (kleurmenging, kleurkwaliteit, kleurencirkel, …) een innerlijk voorstellingsvermogen ontwikkelen

 

licht
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

het begrip licht

  • lichtbronnen
  • relatie licht en schaduw
  • relatie licht en reflectie
  • clair-obscur
  • licht en projectie
  • licht en object
  • licht en kinetische plastiek
  • ….

het begrip licht in al zijn facetten (lichtbronnen, relatie licht en schaduw, relatie licht en reflectie, clair-obscur, …) herkennen en beschrijven

 

het begrip licht in al zijn facetten (lichtbronnen, relatie licht en schaduw, relatie licht en reflectie, clair-obscur, …) toelichten, interpreteren, analyseren, onderzoeken, ontdekken en gebruiken  met betrekking tot je creatief leer- en ontwerpproces en de daaruit voortvloeiende/ ingeleverde (deel)opdrachten

 

met het begrip licht in al zijn  facetten (lichtbronnen, relatie licht en schaduw, relatie licht en reflectie, clair-obscur,…) experimenteren en zelfstandig tot creatieve oplossingen komen

 

het begrip licht in al zijn facetten (lichtbronnen, relatie licht en schaduw, relatie licht en reflectie, clair-obscur, …) in onderlinge relaties en in relatie met andere beeldende middelen toelichten, interpreteren, analyseren, onderzoeken, ontdekken, mee experimenteren en gebruiken met betrekking tot je creatief leer- en ontwerpproces en de daaruit voortvloeiende/ingeleverde (deel)opdrachten

 

het begrip licht integreren in een harmonische compositie

 

rond het begrip licht in al zijn facetten (lichtbronnen, relatie licht en schaduw, relatie licht en reflectie, clair-obscur, …) een innerlijk voorstellingsvermogen ontwikkelen

 

vorm
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

het begrip vorm

  • restvorm
  • organische en geometrische (meetkundige) vormen
  • abstracte en figuurlijke vormen (stileren)
  • symmetrie
  • asymmetrie
  • vervormingen: anamorfie, splijten en plooien
  • twee- en driedimensionale vorm
  •  …

het begrip vorm in al zijn facetten (restvorm, organische en geometrische vormen, abstracte en figuurlijke vormen, …) herkennen en beschrijven

 

het begrip vorm in al zijn facetten (restvorm, organische en geometrische vormen, abstracte en figuurlijke vormen, …) toelichten, interpreteren, analyseren, onderzoeken, ontdekken en gebruiken met betrekking tot je creatief leer- en ontwerpproces en de daaruit voortvloeiende/ ingeleverde (deel)opdrachten

 

met het begrip vorm in al zijn facetten (restvorm, organische en geometrische vormen, abstracte en figuurlijke vormen, …) experimenteren en zelfstandig tot creatieve oplossingen komen

 

vormveranderingen uitvoeren (wegnemen en toevoegen), toelichten, interpreteren, analyseren, onderzoeken, ontdekken en mee experimenteren om tot een (vorm)versterkend resultaat te komen (zeer ingrijpend of heel subtiel om slechts een deel van je werk extra te laten opvallen)

 

het begrip vorm in al zijn facetten (restvorm, organische en geometrische vormen, abstracte en figuurlijke vormen, …) toelichten, interpreteren, analyseren, onderzoeken, mee experimenteren, ontdekken en toepassen bij opdrachten binnen het platte vlak (tweedimensionaal) en in de ruimte (driedimensionaal)

 

het begrip vorm in al zijn facetten (restvorm, organische en geometrische vormen, abstracte en figuurlijke vormen, …) integreren in een harmonische compositie

 

rond het begrip vorm in al zijn facetten (restvorm, organische en geometrische vormen, abstracte en figuurlijke vormen, …) een innerlijk voorstellingsvermogen ontwikkelen

 

ruimte en dimensie
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

het begrip ruimte

  • tweedimensionale ruimte
  • driedimensionale ruimte
  • ruimte door kleur en/of beweging

het begrip ruimte in al zijn facetten (tweedimensionale ruimte, driedimensionale ruimte, …) herkennen en beschrijven

 

de relatie tussen het begrip ruimte en de dimensies van een ruimte/een voorwerp toelichten, interpreteren, analyseren, onderzoeken, ontdekken en gebruiken met betrekking tot je creatief leer- en ontwerpproces en de daaruit voortvloeiende/ingeleverde (deel)opdrachten

 

met het begrip ruimte in al zijn facetten (tweedimensionale ruimte, driedimensionale ruimte, …) experimenteren en zelfstandig tot creatieve oplossingen komen

 

ruimtelijk inzicht onderzoeken en gebruiken om je denken in twee en drie dimensies te ontwikkelen

 

met het begrip ruimte in al zijn facetten (tweedimensionale ruimte, driedimensionale ruimte, …) een harmonische compositie creëren

 

rond het begrip ruimte in al zijn facetten (tweedimensionale ruimte, driedimensionale ruimte, …) een innerlijk voorstellingsvermogen ontwikkelen

 

diapason, contrast, richting, beweging, afstand, limiet, materie en textuur, evenwicht, harmonie en ritme
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

de begrippen:

  • diapason (harmonisch afstemmen kleur, vorm en ruimte)
  • contrast (kleurcontrast, vormcontrast, …)
  • richting (richtingen van de lijn, richtingen in de kleur, gerichte vormen,…)
  • beweging (werkelijke, ideële en kinetische beweging, nagelaten spoor, …)
  • afstand (plaatsinname, afstand en ruimte, …)
  • limiet (limietbeeld, cache, …)
  • materie en textuur
  • evenwicht en harmonie (stabiel/labiel, symmetrisch, mathematisch aspect (Gulden Snede, Da Vinci, …)
  • ritme (lineair ritme, analogie met de muziek, …)

de begrippen diapason, contrast, richting, beweging, afstand, limiet, materie en textuur, evenwicht, harmonie en ritme in al hun facetten herkennen en beschrijven

 

de begrippen diapason, contrast, richting, beweging, afstand, limiet, materie en textuur, evenwicht, harmonie en ritme in al hun facetten in onderlinge relaties en in relatie met andere beeldende middelen toelichten, interpreteren, analyseren, onderzoeken, ontdekken, mee experimenteren en gebruiken met betrekking tot je creatief leer- en ontwerpproces en de daaruit voortvloeiende/ingeleverde (deel)opdrachten

 

de begrippen diapason, contrast, richting, beweging, afstand, limiet, materie en textuur, evenwicht, harmonie en ritme  in al hun facetten toelichten, interpreteren, analyseren, onderzoeken, mee experimenteren, ontdekken en toepassen in opdrachten binnen het platte vlak (tweedimensionaal) en in de ruimte (driedimensionaal)

 

met de begrippen diapason, contrast, richting, beweging, afstand, limiet, materie en textuur, evenwicht, harmonie en ritme  in al hun facetten experimenteren en zelfstandig tot creatieve oplossingen komen

 

de begrippen diapason, contrast, richting, beweging, afstand, limiet, materie en textuur, evenwicht, harmonie en ritme in al hun facetten integreren in een harmonische compositie

 

rond de begrippen diapason, contrast, richting, beweging, afstand, limiet, materie en textuur, evenwicht, harmonie en ritme in al hun facetten een innerlijk voorstellingsvermogen ontwikkelen

de beeldtaal ontdekken, herkennen, beschrijven en integreren
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

de begrippen:

  • kleur
  • licht
  • vorm
  • ruimte
  • diapason, contrast, richting, beweging, afstand, limiet, materie en textuur, evenwicht en harmonie en ritme

de begrippen kleur, licht, vorm, ruimte, diapason, contrast, richting, beweging, afstand, limiet, materie en textuur, evenwicht en harmonie, en ritme herkennen, beschrijven en aantonen in kunstwerken, in een maatschappelijke omgeving en in eigen werk

 

 

de begrippen kleur, licht, vorm, ruimte, diapason, contrast, richting, beweging, afstand, limiet, materie en textuur, evenwicht en harmonie, en ritme integreren in een persoonlijk artistiek werk

 

 

met de begrippen kleur, licht, vorm, ruimte, diapason, contrast, richting, beweging, afstand, limiet, materie en textuur, evenwicht en harmonie, en ritme een persoonlijke beeldtaal ontdekken en ontwikkelen
(zowel 2D als 3D)

beeldende materialen en technieken

beeldende materialen en technieken
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

de begrippen beeldend materiaal en beeldende techniek

  • potlood
  • pastel
  • krijt (vet - droog)
  • houtskool
  • pen
  • inkt
  • penseel
  • borstel
  • soorten verven (aquarel, acryl, gouache…)
  • papier (tekenkarton, linnen, hout...)
  • soorten dragers, hun textuur en hun formaat (blad - doek - paneel - muur - glas, ...)
  • grafische computersoftware en - hardware (ICT)
  • het prepareren van de verschillende ondergronden en alle andere materialen die visuele sporen in 2D en 3D kunnen bevatten (bijvoorbeeld hout, metaal, zand, lucht…)
  •  …
(deze opsomming is geen beperking)

het begrip beeldend materiaal en combinaties ervan in al zijn/hun facetten (potlood, pastel, krijt, houtskool, pen, inkt, …) herkennen, beschrijven, toelichten, onderzoeken, analyseren en integreren in de beeldtaal om ze doelbewust te gebruiken in functie van het beeldend verhaal dat je wilt vertellen

 

het begrip beeldende techniek in al zijn facetten (potlood, pastel, krijt, houtskool, pen, inkt, …) herkennen, beschrijven, toelichten, onderzoeken, analyseren en integreren in de beeldtaal om ze doelbewust te gebruiken in functie van het beeldend verhaal dat je wilt vertellen

 


inzicht in beeldende technieken ontwikkelen en een doelgerichte keuze maken bij het gebruik van de beeldende materialen
 

methodisch, gestructureerd, procesmatig en persoonlijk werken in 2D en 3D

methodisch werken in 2D en 3D
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

het begrip methodisch werken

  • analyseren
  • documenteren
  • documentatie verwerken
  • reflecteren

het begrip methodisch werken begrijpen, toelichten en toepassen in 2D en 3D

 

  • een opdracht oordeelkundig en stapsgewijs analyseren, deze bevindingen synthetiseren en op een persoonlijke creatieve manier uitvoeren
  • zich documenteren en deze documentatie verwerken bij het uitvoeren van een opdracht
  • over het eigen werk en dat van anderen reflecteren en integreren bij de ontwikkeling van je leerproces en de realisatie van een beeldend werk
  • het eigen werk en dat van anderen analyseren, interpreteren en integreren bij de ontwikkeling van je leerproces en de realisatie van een beeldend werk

gestructureerd en procesmatig werken in 2D en 3D
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

het begrip gestructureerd en procesmatig werken

  • voorstudies
  • voorontwerp
  • definitief ontwerp

het begrip gestructureerd en procesmatig werken in al zijn facetten (voorstudies, voorontwerp, definitief ontwerp) begrijpen, toelichten en gebruiken bij de realisaties in 2D en 3D

persoonlijk werken in 2D en 3D
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

het begrip persoonlijke beeldtaal

materiaal op een persoonlijke wijze verwerken en een persoonlijke beeldtaal ontwikkelen zowel in 2D als 3D

architecturale representatietechnieken

representatietechnieken
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

het begrip representatietechnieken

  • verbaal
  • plan
  • projectie
  •  …

het begrip representatietechnieken in al zijn facetten (verbaal, plan, projectie, ….) herkennen, toelichten en toepassen bij de presentatie van een beeldend werk

het begrip driedimensionale voorstelling

  • expressie vanuit wetenschappelijke tekening
  • studiemaquette
  • presentatiemaquette
  • aanzicht
  • schaalvoorstelling vanuit beeldinformatie
  • beeldelementen in een ruimtelijke context (schaal, structuur, ritme,...)

het begrip driedimensionale voorstelling in al zijn facetten (schetsen, maquette, ….) herkennen, toelichten en uitvoeren op schaal

 

 

het begrip driedimensionale voorstelling op schaal uitvoeren met gebruik van de juiste materialen, materiële hulpmiddelen en
uitvoeringstechnieken

Welke opdracht moet je uitvoeren?

Als je je inschrijft voor het vak Atelier 2 kso ontvang je de volledige opdracht (de deelopdrachten bij de toonmomenten en de examenopdracht) ongeveer een drietal weken voorafgaande aan de datum van het eerste toonmoment. Er zijn drie evaluatiemomenten voor dit vak: twee toonmomenten en één examenmoment. De deelopdrachten bij de toonmomenten maak je thuis en/of werk je deels uit op de examenlocatie. De examenopdracht werk je ter plaatse uit op de examenlocatie. De richtlijnen staan duidelijk vermeld in de volledige opdracht. Tijdens de toonmomenten kom je je werk voorstellen en mondeling verdedigen. Afhankelijk van de opdrachten zal je dus ook een deel van de opdrachten de dag zelf uitwerken op de examenlocatie. Je wordt ook mondeling ondervraagd over de leerinhouden en er wordt gekeken of je de vaktermen voldoende beheerst. Tijdens het examenmoment moet je ter plaatse een opdracht uitwerken en zal je ook dit werk mondeling toelichten. Alle werken die getoond worden tijdens de drie evaluatiemomenten worden gefotografeerd en digitaal bewaard.
Dit vak heeft geen opdrachten

Welke bijlagen heb je nodig?

Dit vak heeft geen bijlagen

Hoe verloopt het examen?

75 minuten voor examens vanaf 01-01-2021 tot 31-12-2021
Wanneer je je inschrijft voor het vak Atelier 2kso schrijf je je automatisch in voor de twee toonmomenten en het examen. Je moet de drie onderdelen afleggen om te kunnen slagen voor dit vak! Op het platform staan de tijdstippen van de toonmomenten en het examenmoment vermeld. Als je ingeschreven bent voor dit vak, krijg je via het platform de volledige opdracht doorgestuurd ongeveer een drietal weken voorafgaande aan de datum van het eerste toonmoment. Wegens Coronamaatregelen worden de toonmomenten en het examen samen georganiseerd en leg je alle onderdelen op dezelfde dag af. Tijdens de evaluatiemomenten zal je kort je uitgewerkte opdrachten moeten presenteren en toelichten. Je wordt ook mondeling ondervraagd over de leerinhouden en er wordt gekeken of je de vaktermen voldoende beheerst. Tijdens de toonmomenten krijg je feedback op je geleverde werk met als doel je proces en je product zelfstandig te kunnen bijsturen. Tijdens de verschillende evaluatiemomenten wordt rekening gehouden met de evaluatiecriteria weergegeven in de opdracht. Je meldt je stipt aan op elk toonmoment en het examenmoment conform het examenreglement van de Examencommissie. De examenlocatie wordt vermeld op het platform bij de toonmomenten en het examen waarvoor je bent ingeschreven.
Dat is afhankelijk van de examenopdracht. Je vindt alle informatie hierover terug in de opdracht zelf. (de uitgewerkte examenopdracht, theoretisch verslag, ontwerpproces in schetsboek, foto’s van het ontwerpproces en uitvoering., ...)
De examenopdracht.
Je wordt mondeling ondervraagd over de leerinhouden en er wordt gekeken of je de vaktermen voldoende beheerst. (bijvoorbeeld vragen over het theoretisch verslag, ontwerpproces, materialen en uitvoering, ...)

Hoe beoordelen we het examen?

Tijdens de verschillende evaluatiemomenten wordt rekening gehouden met de evaluatiecriteria weergegeven in de opdracht. Let op, op het platform worden de punten van de toonmomenten en het examen apart weergegeven op 100. Deze drie onderdelen hebben echter een verschillend gewicht. In het totaal moet je 50% behalen om te slagen.

Toonmoment 1 Atelier 2kso

25%

Toonmoment 2 Atelier 2kso

25%

Examen Atelier 2kso

50%

VAKVERHOUDING
toonmoment 1 atelier 2 kso25 (01-01-2000-31-12-2999)
toonmoment 2 atelier 2 kso25 (01-01-2000-31-12-2999)
examen atelier 2 kso50 (01-01-2000-31-12-2999)

Met welk materiaal bereid je je voor?

Je moet zelf op zoek naar leermiddelen om je examen voor te bereiden. De Examencommissie stelt zelf geen leermiddelen ter beschikking. Je kan ze kopen in een (online) boekhandel of ontlenen en raadplegen in een bibliotheek. De bibliotheken van de lerarenopleiding aan de universiteit of de hogeschool bieden heel wat leermiddelen aan.

Bij elke nieuwe editie van de vakfiche actualiseren we deze bibliografie. Toch is het best mogelijk dat bepaalde werken niet meer verkrijgbaar zijn of dat nieuwe werken die al op de markt zijn nog niet zijn opgenomen. Ook websites veranderen al eens van naam of worden aangepast. Als je niet onmiddellijk op de juiste website terechtkomt, kan je die proberen te vinden via een goede zoekmachine.

We maken bewust een selectie van leermiddelen die ons op dit ogenblik het meest aangewezen lijken om je voor te bereiden op onze examens. Zo willen we je helpen om je studie efficiënter aan te pakken. Je kan echter ook andere werken of cursussen gebruiken bij je voorbereiding op het examen.

Hieronder staan enkele handboeken en verwijzen we naar websites of andere uitgaven die je ook kunnen helpen bij je voorbereiding.

Titel

Uitgeverij

Gegevens/ISBN

BEELDENDE BEGRIPPEN, begrippen in beeldende vormgeving

Boermans, B., Lambo Arnhem

ISBN 9074119379

KUNST ABC, meer dan 1000 termen

Brongers, D., Raemaeckers, D. Immerec bv., Wormer

ISBN 9789066111103

DE KUNST VAN HET KIJKEN, de wereldgeschiedenis in de kunst

Burkhard, S., Febbraro

Ludion

ISBN10 9055447668,

ISBN13 9789055447664

DE KLEINE KUNSTKIJKER, museum gids voor jong en oud

Carasso, D., Schreuder,. C.

ISBN 10 9069182734 – ISBN 13 9789069182735

FORM, SPACE AND ORDER

John Wiley and Sons Itd

ISBN 9780471752165

WAT KUNST IS

Danto, A. C, Prometheus

ISBN  9789035142435

KLEURENLEER

Fraser, T. Librero, Kerkdriel

ISBN 9789057645839

HET FENOMEEN KLEUR, De nieuwe kleurenleer gebaseerd op wetmatigheden van kleurperceptie

Gerritsen, F., De Bilt-Cantecleer, 1975

 

ISBN 978 90 213 0055 9    

ISBN 9021300559

BEELDENDE VORMLEER

Itten, J., Cantecleer

ISBN 90 21300575

KUNST & KLEUR

Zuffi, S., Ludion

ISBN 13 9789461300508

Titel

www.frameweb.com

 

Titel

FRAME (interieur, design en toegepaste kunst)    

 

MARK (interieur en architectuur)

 

ELEPHANT (vrije beeldende kunsten)

uitgegeven door Frame Publishers,

www.frameweb.com

 

Kunstschrift. (Werken rond thema’s)

Tweemaandelijks kunsttijdschrift.

Postbus 10859, 1001 EW Amsterdam. - 020-625 1607.