Skip to Main Content

Vakfiche natuurwetenschappen 3 tso

Geldig van 01 januari 2020 tot en met 31 december 2020
 

content

Studierichting

3e graad tso
  • Lichamelijke Opvoeding en Sport (*stopt in 2025)
  • Sociale en Technische Wetenschappen

Referentiekader

ReferentiekaderOpmerking
Eindtermenhttps://www.onderwijsdoelen.be/

Waarom leer je dit vak?

Het vak natuurwetenschappen van de tweede graad TSO handelt over 'materie', 'energie', 'kracht en beweging'. Een blijvende kennis van deze thema's is zeker aangewezen, want in deze vakfiche worden ze verder uitgediept. Bovendien bevat deze vakfiche een belangrijke component biologie waarin het thema 'Leven' uitgebreid aan bod komt.

Van kennis...

Binnen het vak natuurwetenschappen zitten zowel biologie, chemie als fysica vervat. Deze wetenschappen sluiten bij elkaar aan en leveren samen de essentiële kennis zodat we de werkelijkheid beter begrijpen. Denk bijvoorbeeld aan onze huidige kennis van het DNA: We hebben antwoord op eeuwenoude vragen over erfelijkheid en evolutie, waardoor we bepaalde ziekten kunnen verhelpen en misverstanden zoals het onderscheiden van mensen in rassen ontkrachten. 

... naar oplossingen.

In onze snel veranderende wereld is er een voortdurende wisselwerking tussen natuurwetenschappen en maatschappij. Nieuwe problemen zoals klimaatopwarming, bevolkingsgroei, vervuiling, ... dagen de wetenschappers uit in hun zoektocht naar antwoorden. Ze vormen de noodzakelijk prikkel tot innovatie. Dagelijks experimenteert men overal ter wereld met nieuwe technieken. Denk maar aan het kweken van vlees in het laboratorium of het gebruik van nanotechnologie om drinkwater te zuiveren. Maar je kan ook het omgekeerde stellen: wetenschappelijke innovaties kunnen een grote sociale, ecologische en/of economische impact hebben. Heb je al eens opgezocht waar de onderdelen van je smartphone vandaan komen, wat de impact is van de ontginning van de ertsen, en van de groeiende 'technologische' afvalberg? Ook komen nieuwe technieken al eens in aanvaring met de waarden binnen de maatschappij. Zo stelt zich de vraag hoe ver wetenschappers mogen gaan in het klonen van dieren. En hoe verantwoord is het dure onderzoek naar leven op Mars?

Ook jij!

De kennis van natuurwetenschappen helpt je om kritisch na te denken zodat je de juiste keuzes kan maken. Ben je bang voor genetisch gemanipuleerd voedsel? Ben je je bewust van de impact van plastic afval? Sta je kritisch tegenover kernenergie?

Voor deze vakfiche selecteerden we inhouden die aansluiten bij de eindtermen van de Vlaamse overheid. Deze eindtermen vormen de basis voor onze examens. Zo toetsen we of je de vereiste vaardigheden en competenties voldoende beheerst. 

Toon meer
Toon minder

      

 

Wat moet je leren?

INLEIDING


Op volgende pagina’s wordt beschreven wat je voor de verschillende leerstofonderdelen moet kennen en wat je moet kunnen en doen op het examen om aan te tonen dat je de leerstof voldoende beheerst. Hieronder volgt een lijst van werkwoorden en de betekenis die je eraan moet verbinden. Neem deze lijst grondig door, zodat je op een efficiënte manier met de leerstof aan de slag gaat.


werkwoord
betekenis

beschrijven/definiëren

Kennis in eigen woorden weergeven (waarbij wetenschappelijke terminologie en notatie correct worden toegepast).

benoemen

Een juiste wetenschappelijke benaming geven voor een begrip, voorwerp, structuur.

herkennen / situeren 

Kennis verbinden aan gegeven bronmateriaal

toelichten/interpreteren

Gegeven informatie (eigen antwoord, afbeelding, tekst) verduidelijken en uitleggen.

afleiden

Uit bronmateriaal relaties en waarden afleiden om een besluit te formuleren.

illustreren

Een specifiek voorbeeld van een algemeen concept of principe geven.

verklaren

Een verklaring geven (oorzaak en gevolg).

onderscheiden

Gelijkenissen en verschillen beschrijven tussen twee of meer objecten, structuren, ideeën, problemen, situaties.

berekenen (omrekenen)

Een berekening maken en hierbij correct gebruik maken van wetenschappelijke terminologie, symbolen, SI-eenheden en wetenschappelijke notatie.

toepassen

Een bepaald begrip gebruiken om een vraag te beantwoorden of een vraagstuk op te lossen.

verband(en) leggen 

Verbanden leggen tussen verschillende leerstofonderdelen, ideeën, problemen of situaties.

beargumenteren

Een standpunt formuleren en met wetenschappelijke argumenten onderbouwen.

Verderop in de vakfiche vind je ook leermiddelen die je kunnen helpen om volgende leerstofonderdelen onder de knie te krijgen.

BIOLOGIE

De cel als biologische basiseenheid van de levende materie
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen? Wat moet je doen?

Functionele bouw van een dierlijke cel te kennen

celorganellen: celkern, mitochondriën, lysosomen, ruwen glad endoplasmatisch reticulum, ribosomen, golgi-apparaat, centriolen, celmembraan

microscopische en submicroscopische waarneembare celorganellen herkennen

de functie van de hiernaast opgesomde celorganellen beschrijven

functionele verbanden tussen de verschillende celorganellen toelichten

De cel binnen een organisme

het belang van celdifferentiatie beschrijven

Voortplanting
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen? Wat moet je doen?

Genetisch materiaal

de structuur van DNA herkennen en schematisch voorstellen

de bouwstenen van een DNA-molecule benoemen

chromosomen, chromatide en chromatine in de cel situeren en de begrippen toelichten

Celcyclus

de verschillende fasen in de celcyclus (G1, S, G2, celdeling) herkennen en toelichten

DNA-replicatie situeren in de celcyclus en de verschillende fasen toelichten

het belang van DNA-replicatie verklaren

de mitose en meiose in de celcyclus situeren en toelichten

de begrippen diploïd en haploïd toelichten

het verloop van mitose en meiose vergelijken

het belang van mitose verklaren

het verband leggen tussen het belang van meiose, geslachtelijke voortplanting en het ontstaan van variatie

Hormonale regeling

het verband leggen tussen de ontwikkeling van mannelijk en vrouwelijke voortplantingsorganen en de geslachtshormonen oestrogeen, progesteron en testosteron

onderdelen van de vrouwelijke en mannelijke voortplantingsorganen herkennen en de bouw en functie van de voortplantingsorganen toelichten

de hormonale regeling van zaadcel -en eicelvorming aan de hand van eenvoudige schema’s en figuren toelichten

de hormonale regeling van de menstruele cyclus aan de hand van eenvoudige schema’s en figuren toelichten

de invloed van omgevingsfactoren op de ontwikkeling van het embryo en de foetus toelichten

de werking en betrouwbaarheid van hormonale en andere anticonceptiva verklaren

Wisselwerking met maatschappij en duurzaamheid

met de verworven kennis uit bovenstaande leerinhouden, gegeven bronnenmateriaal interpreteren en beargumenteren

volgende thema’s kunnen hierbij aan bod komen:

  • religieuze standpunten en wetenschappelijke onderbouwde argumenten tegenover condoomgebruik, contraceptiva, abortus, ..
  • het ethische aspect bij behandeling van onvruchtbaarheid, prenatale diagnostiek (NIPT), uitstelbaby’s, draagmoederschap ,...
  •  ...

Erfelijkheid en variatie
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

Chromosomale erfelijkheid

volgende begrippen toepassen in vragen over erfelijkheid: gen, dominant en recessief allel, multiple allelen, homozygoot en heterozygoot, genotype en fenotype, dominant/recessieve en intermediaire overerving

aan de hand van eenvoudige kruisingsschema’s en/of stambomen:

  • de overerving van kenmerken afleiden
  • de overerving van het geslacht afleiden
  • de overerving van bloedgroepen en resusfactor afleiden
  • de overerving van geslachtsgebonden kenmerken afleiden

Genexpressie

aan de hand van beeldmateriaal het mechanisme van de verschillende stappen van de eiwitsynthese herkennen en toelichten

het verband leggen tussen eiwitsynthese en genexpressie

aan de hand van voorbeelden verklaren dat variatie tussen organismen ontstaat door een wisselwerking tussen genetisch materiaal (erfelijkheid) en omgevingsinvloeden (mutaties)

Wisselwerking met maatschappij en duurzaamheid

met de verworven kennis uit bovenstaande leerinhouden, gegeven bronnenmateriaal interpreteren en beargumenteren

volgende thema’s kunnen hierbij aan bod komen:

  • de impact van wetenschappelijke kennis en ontwikkeling op de verdraagzaamheid tegenover seksuele geaardheid, lichamelijke diversiteit, ..
  • de impact van inteelt op de genetische variatie
  • de ethische en maatschappelijke dimensie van bio- en gentechnologie
  •  ...

Biologische evolutie
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

Biologische evolutie

grote stappen in de biologische evolutie van organismen, met inbegrip van de mens, herkennen en toelichten

natuurlijke selectie als drijfveer van evolutie toelichten

de principes van de evolutietheorie van Lamarck en de evolutietheorie van Darwin toelichten

wetenschappelijk onderbouwde argumenten voor de biologische evolutie van organismen, met inbegrip van de mens, toelichten

de moderne evolutietheorie door ontwikkelingen op het gebied van moleculaire genetica toelichten

soortvorming binnen populaties en het ontstaan van nieuwe soorten door variatie, overerving, selectiedruk, isolatie en genetische drift toelichten

Wisselwerking met maatschappij en duurzaamheid

met de verworven kennis uit bovenstaande leerinhouden, gegeven bronnenmateriaal interpreteren en beargumenteren

volgende thema’s kunnen hierbij aan bod komen:

  • de wijziging van biodiversiteit onder invloed van de mens en de klimaatverandering
  • andere standpunten over de evolutie (scheppingsleer, creationisme, … ) tegenover wetenschappelijk onderbouwde argumenten
  •  …

FYSICA

Elektrodynamica
Wat moet je kennen?

Wat moet je kunnen?

Elektrische stroomkring

het onderscheid tussen geleiders en isolatoren herkennen

aan de hand van het hydrodynamisch model de begrippen stroomsterkte, spanning en spanningsbron toelichten

een schematische voorstelling van een eenvoudige elektrische keten herkennen en toelichten

Elektrisch vermogen

Elektrische energie en de eenheid kWh

Joule-effect

Kostprijsberekening

energieomzettingen in een eenvoudige elektrische schakeling herkennen en toelichten

het elektrisch vermogen en de elektrische energie herkennen en toelichten in een eenvoudige elektrische schakeling

warmte-ontwikkeling (Joule-effect) bij een ohmse weerstand herkennen en toelichten

de elektrische energie omrekenen naar de eenheid kWh

kostprijs berekenen van elektrische energie met gegeven eenheidstarief (energiefactuur)

Veilig gebruik van elektrische stroom

kortsluiting en overbelasting herkennen en toelichten

principes van veiligheid in een elektrische installatie herkennen en toelichten

de werking toelichten van de automatische zekering, de verliesstroomschakelaar en aarding

Elektrodynamica, maatschappij en duurzaamheid

met de verworven kennis uit bovenstaande leerinhouden, gegeven bronnenmateriaal interpreteren en beargumenteren

volgende thema’s kunnen hierbij aan bod komen:

  • factoren die de energiefactuur beïnvloeden zoals de keuze voor energiezuinige toestellen (energielabels) en sluimerverbruik
  • het correct gebruik van elektrische toestellen om gevaren (brand, elektrocutie, . . .) te voorkomen
  • ...

Kernfysica
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

Begrippen

nucleonental, protonental en neutronental herkennen en toelichten

het begrip isotoop herkennen en toelichten

Alfa, bèta, gamma-straling

transmutatieregels herkennen en toelichten

doordringbaarheid en ioniserend vermogen van alfa-, bèta en gamma-straling herkennen en toelichten

Halveringstijd

Activiteit

de halveringstijd en activiteit herkennen en toelichten

het verband beschrijven tussen de halveringstijd en de activiteit

Kernfusie en kernsplijting

Opwekken van elektrische energie

kernfusie en kernsplijting herkennen en toelichten

energie die vrijkomt bij kernfusie en kernsplijting herkennen en toelichten

de globale werking van een kerncentrale toelichten

Besmetting en bestraling

de begrippen besmetting en bestraling herkennen en toelichten

maatregelen die besmetting en bestraling voorkomen herkennen en toelichten

Kernfysica, maatschappij en duurzaamheid

met de verworven kennis uit bovenstaande leerinhouden, gegeven bronnenmateriaal interpreteren en beargumenteren

volgende thema’s kunnen hierbij aan bod komen:

  • Het verdelen van jodiumpillen voor de bescherming van de bevolking bij een nucleair ongeval
  • Het gebruik van radioactieve tracers en ioniserende straling bij medische onderzoeken en behandelingen
  • De effecten van de geplande stopzetting van de kerncentrales

Geluid en straling
Basisbegrippen
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

Basisgrootheden van lopende golven

de amplitude, de periode, de frequentie, de voortplantingssnelheid en de golflengte van een lopende golf herkennen en toelichten

Soorten golven

mechanische en elektromagnetische golven onderscheiden van elkaar in voorbeelden

transversale en longitudinale golven onderscheiden van elkaar In voorbeelden

Eigenschappen van lopende golven

volgende eigenschappen herkennen: terugkaatsing, breking, buiging en resonantie

Geluid
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

Eigenschappen van geluid

geluid herkennen als een mechanische longitudinale golf

het verschil in lichtsnelheid en geluidsnelheid toepassen in eenvoudige voorbeelden

ultrasoon en infrasoon geluid herkennen en toelichten

het verband leggen tussen frequentie en toonhoogte

het verband leggen tussen amplitude en toonsterkte

het geluidsniveau (dB) toepassen en illustreren

Geluid, maatschappij en duurzaamheid

met de verworven kennis uit bovenstaande leerinhouden, gegeven bronnenmateriaal interpreteren en beargumenteren

volgende thema’s kunnen hierbij aan bod komen:

  • het gebruik van sonar bij het navigeren
  • het gebruik van echoscopie bij medische beeldvorming
  • maatregelen om geluidsoverlast te beperken zoals geluidsschermen en het spreidingsplan
  • het gebruik van gehoorbescherming om gehoorschade te voorkomen
  • ...

Straling
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

Elektromagnetisch spectrum

elektromagnetische golven herkennen als niet-mechanische transversale golven

bronnen van verschillende gebieden in het elektromagnetisch spectrum beschrijven

frequentie en golflengte in verband brengen met de energie

Straling, maatschappij en duurzaamheid

met de verworven kennis uit bovenstaande leerinhouden, gegeven bronnenmateriaal interpreteren en beargumenteren

volgende thema’s kunnen hierbij aan bod komen:

  • het gebruik van röntgenstraling bij medische beeldvorming
  • toepassingen in en om het huis die bijdragen tot de elektrosmog
  •  ...

CHEMIE

Organische stoffen
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

Koolstofverbindingen

stoffen op basis van de molecuulformule herkennen als organische of anorganische stoffen met inbegrip van de koolstofverbindingen die geen organische stoffen zijn

de verschillende bindingsmogelijkheden rond het koolstofatoom herkennen en toelichten aan de hand van de elektronenconfiguratie

het verband leggen tussen de wetenschappelijke voorstellingen van organische moleculen (skeletstructuren, verkorte notaties, schematische voorstellingen) en de overeenkomstige structuurformules

Aardolieproducten:

  • alkanen
  • alkenen
  • alkynen

alkanen tot 10 C-atomen, etheen en ethyn, op basis van een gegeven structuurformule of brutoformule, benoemen - en omgekeerd

wetenschappelijke voorstellingen van vertakte/onvertakte ketens, verzadigde/onverzadigde en cyclische/acyclische KWS herkennen

het verband leggen tussen de moleculaire structuur en kookpunt, smeltpunt en oplosbaarheid (oplosbaarheidsregel in verband met polariteit)

het gebruik van methaan, propaan en butaan illustreren

het verband leggen tussen broeikasgassen en de klimaatverandering

Mono-en polyfunctionele koolstofverbindingen

 

Monofunctionele koolstofverbindingen:

  • halogeenalkanen
  • alcoholen
  • ethers
  • aldehyden
  • ketonen
  • carbonzuren
  • esters
  • aminen
 

 

Vluchtige Organische Stoffen (VOS)

 

 

Chloor Fluor Koolwaterstoffen (CFK)

de functionele groep bij een gegeven structuurformule herkennen

met behulp van de determinatietabel in bijlage, een gegeven koolstofverbinding aan de hand van de molecuulformule, systematische naam of structuurformule bij de overeenkomstige monofunctionele koolstofverbindingsklasse situeren

kookpunt, smeltpunt en oplosbaarheid in verband brengen met het koolstofskelet en de polariteit als gevolg van de functionele groep)

het gebruik van chloroform, methanol, ethanol, diëthylether, formaldehyde, aceton, mierenzuur en azijnzuur illustreren

het voorkomen van VOS in uiteenlopende dagelijkse producten illustreren

de gevolgen van het gebruik van VOS op de gezondheid en het leefmilieu herkennen en toelichten

het voorkomen van CFK’s illustreren

het verband leggen tussen CFK’s en het 'gat’ in de ozonlaag

Biomoleculen:

  • sachariden (mono- en polysachariden) glucose, fructose, sacharose, lactose, zetmeel, glycogeen, cellulose
  • lipiden (triglyceriden) verzadigde en onverzadigde vetzuren, fosfolipiden
  • proteïnen
  • aminozuren

de stofklasse van een biomolecule aan de hand van de molecuulformule of structuurformule herkennen en toelichten

biomoleculen benoemen met hun dagdagelijkse benamingen (suikers, vetten, vetzuren en eiwitten)

wetenschappelijke voorstellingen van de hiernaast gegeven biomoleculen herkennen

de functie van de hiernaast opgelijste biomoleculen toelichten aan de hand van voorbeelden (energievoorziening, opbouw cel, aanmaak hormonen, enzymen…)

typische voedingsmiddelen benoemen die rijk zijn aan sachariden, lipiden, verzadigde en onverzadigde vetzuren en proteïnen

verband leggen tussen voedingsmiddelen en gezondheidsaspecten

het verband leggen tussen de moleculaire structuur van lipiden en hun oplosbaarheid in polaire en apolaire oplosmiddelen (bol-en staartmodel)

de invloed van zuurtegraad (pH) en temperatuur op de eiwitstructuur en –functie toelichten

het gevaar van hoge koorts in verband brengen met de enzymwerking

Polymeren: kunststoffen

natuurlijke en synthetische polymeren van elkaar onderscheiden en illustreren

aan de hand van een wetenschappelijke voorstelling het polymeer en overeenkomstig monomeer van PE, PET, PVC en PS herkennen

de begrippen thermoplast, thermoharder en elastomeer toelichten en van elkaar onderscheiden in voorbeelden

het gebruik van PE, PET, PVC, PS, PUR en PIR illustreren

de begrippen biologisch afbreekbaar, composteerbaar en thuis composteerbaar toelichten en illustreren

de duurzaamheid van bio-afbreekbare plastic beargumenteren

het ontstaan en de gevaren van microplastics toelichten

het gebruik van microplastics illustreren

Organische stoffen, maatschappij en duurzaamheid

met de verworven kennis uit bovenstaande leerinhouden, gegeven bronnenmateriaal interpreteren en beargumenteren

volgende thema’s kunnen hierbij aan bod komen:

  • impact van polymeren op de welvaart (nieuwe bouwmaterialen, textiel, knieprothesen, composieten, …)
  • ecologische gevolgen van het kunststofgebruik (plasticsoep, afvalberg, …)
  • de voor- en nadelen van biobrandstoffen in de strijd tegen de klimaatverandering
  • bewust omgaan met stoffen en bewust consumeren voor eigen en algemeen welzijn (gezonde voeding, glyfosaat, schilderziekte-OPS-, verbruik aardolieproducten, …)
  •  …

Chemische reacties
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

Reacties in de koolstofchemie:

  • hydrolyse
  • substitutie
  • additie
  • eliminatie
  • (poly)condensatie
  • polymerisatie
  • volledige en onvolledige verbranding

aan de hand van schematische voorstellingen het reactietype herkennen en toelichten

het verband tussen de verbrandingsreactie van fossiele brandstoffen en de klimaatopwarming toelichten

Energetische aspecten van een chemische reactie

het grafisch energieverloop van een endo-en exo-energetische chemische reactie toelichten

de begrippen activeringsenergie (Ea), reactie-energie (ΔU) en inwendige energie (U) toelichten en op een grafisch energieverloop herkennen

de begrippen katalysator en biokatalysator toelichten aan de hand van een voorbeeld

het sleutel-slot principe herkennen en toelichten

het grafisch energieverloop van een endo- of exo-energetische reactie met en zonder katalysator herkennen en toelichten

Chemische reacties, maatschappij en duurzaamheid

met de verworven kennis uit bovenstaande leerinhouden, gegeven bronnenmateriaal interpreteren en beargumenteren

volgende thema’s kunnen hierbij aan bod komen:

  • erfelijke stofwisselingsziekten (fenylketonurie, galactosemie, … ) als gevolg van verstoorde chemische processen in het lichaam (enzymdefect)
  • de impact van wetenschappelijke kennis rond chemische reacties in het 'cradle to cradle’ (C2C) concept, recyclageprocessen, …
  •  ...

Welke opdracht moet je uitvoeren?

Dit vak heeft geen opdrachten

Welke bijlagen heb je nodig?

Bijlage
formularium examen 3TSO .pdf

Hoe verloopt het examen?

150 minuten voor examens vanaf 01-01-2020 tot 31-12-2020
Het examen NATUURWETENSCHAPPEN 3TSO is een digitaal examen. Na aanmelding op het secretariaat of aan de balie ga je naar het aan jou toegewezen lokaal. Daar krijg je verdere instructies over het verloop van het examen. Enkele tips voor het afleggen van je examens: - lees de vragen zeer aandachtig - voor open vragen formuleer je een duidelijk en ordelijk antwoord - als je een vraag niet meteen kan beantwoorden, ga dan door met de volgende vraag
identiteitskaart balpen Een grafisch rekentoestel of gewoon rekentoestel is niet toegelaten
kladpapier eenvoudige rekenmachine beschikbaar op de computer digitale versie van 2 bijlagen : periodiek systeem en determinatietabel organische stofklassen
Het examen omvat zowel zuivere theorie vragen als vragen waar je met de leerstof aan de slag moet. Zo kan je worden gevraagd om vraagstukken op te lossen, de leerstof toe te passen op nieuwe contexten, wetenschappelijke informatie te interpreteren, experimentele opstellingen te evalueren en de verschillende fasen van de wetenschappelijke methode toe te passen op inhouden opgenomen in deze vakfiche. Het examen maakt gebruik van verschillende informatiedragers (afbeeldingen, schematische voorstellingen van onderzoeksopstellingen, grafieken, tabellen, artikels, etc) en bevat verschillende vraagtypes: (half)open en gesloten vragen, sorteervragen, juist-onjuist vragen, meerkeuzevragen, etc. Op: http://examencommissiesecundaironderwijs.be/examens vind je uitleg over onze digitale examens en heel wat voorbeeldvragen.

Hoe beoordelen we het examen?

Voor de gesloten vragen: - moet je het juiste antwoord aanduiden om punten te scoren - naargelang het vraagtype kan je voor een gedeeltelijk juist antwoord soms ook punten scoren - bij meerkeuzevragen is er geen giscorrectie Voor open vragen bekijken de correctoren of je antwoord: - de juiste wetenschappelijke begrippen en symbolen bevat - ondubbelzinnig is en de juiste inhoud bevat - duidelijk gestructureerd is Wij houden geen rekening met taalfouten, wel wordt verwacht dat vaktermen correct worden gehanteerd.

COMPONENT

GEWICHT

BIOLOGIE

50%

FYSICA

25%

CHEMIE

25% 

Met welk materiaal bereid je je voor?

Je moet zelf op zoek naar leermiddelen om je examen voor te bereiden. De Examencommissie stelt geen leermiddelen ter beschikking. Je kan ze kopen in een (online) boekhandel of ontlenen en raadplegen in een bibliotheek. De bibliotheken van de lerarenopleiding aan de universiteit of de hogeschool bieden heel wat leermiddelen aan.

Bij elke nieuwe editie van de vakfiche actualiseren we deze bibliografie. Toch is het best mogelijk dat bepaalde werken niet meer verkrijgbaar zijn of dat nieuwe werken die al op de markt zijn nog niet zijn opgenomen. Ook websites veranderen al eens van naam of worden aangepast. Als je niet onmiddellijk op de juiste website terechtkomt, kan je die proberen te vinden via een goede zoekmachine.

We maken een selectie van leermiddelen die ons op dit ogenblik het meest aangewezen lijken om je voor te bereiden op onze examens. Zo willen we je helpen om je studie efficiënter aan te pakken. Je kan echter ook andere werken of cursussen gebruiken bij je voorbereiding op het examen.

Hieronder staan enkele methodes die vaak gebruikt worden in het secundair onderwijs. Ze bieden je ondersteuning om de leerstof zelfstandig te verwerken. We verwijzen naar websites of andere uitgaven die je ook kunnen helpen bij je voorbereiding.

Methode
Uitgeverij
Gegevens

BIOgenie-T 5/6 - Voortplanting

BIOgenie-T 5/6 - Erfelijkheid en evolutie

Van In

www.vanin.be
T: +32 3 432 95 02
secundair.onderwijs@vanin.be

Eurek(h)a! 3A - 3B- 4A - 4B (webshops)

WEZO (meerdere kleine handboeken)

Naturalis 5 - 6

 

Plantyn

www.plantyn.com

0800.99084

klantendienst@plantyn.beµ

Elementair 5.4 :  Deel 1 en Deel 2

Elementair 6.4

Synergie 6

Van In

www.vanin.be
T: +32 3 432 95 02
secundair.onderwijs@vanin.be

Chemie Xpert 6.1 (1 hoofdstuk)

Pelckmans

www.pelckmans.be

Website
Hoe kan deze site je helpen ? Wat vind je hier ?

www.bioplek.org

Bioplek bevat informatieve teksten, animaties en figuren over diverse onderwerpen en proeven.

www.biologieweb.nl.

Op deze website kun je informatie vinden over allerlei thema’s in de vorm van powerpoint presentaties, videoclips, testjes. Je kan er ook terecht voor een lijst met biologische begrippen en informatie over een aantal wetenschappelijke vaardigheden.

www.biologielessen.nl

Op deze website kun je allerlei zaken vinden over het vak biologie. Begrippenlijsten, video’s, een bibliotheek aan krantenartikelen. Als je aanmeldt kan je ook op het forum en in de chatroom waar je kan overleggen met leerlingen en leerkrachten over de leerstof.

biologiepagina.nl

Hier vind je oefentoetsen rond allerlei biologische thema’s en onderwerpen.

/