Skip to Main Content

Vakfiche biologie 3kso/3tso

Geldig van 01 januari 2024 tot en met 31 december 2024
 

content

Studierichting

3e graad kso
  • Muziek (*stopt in 2025)
  • Beeldende Vorming (*stopt in 2025)
3e graad tso
  • Fotografie (*stopt in 2025)
  • Secretariaat Talen
  • Handel
  • Onthaal en Public Relations

Referentiekader

ReferentiekaderOpmerking
Eindtermen http://eindtermen.vlaanderen.be/index.htm

Waarom leer je dit vak?

Van kennis...
De vakfiche biologie is een voortzetting van de vakfiche natuurwetenschappen van de tweede graad TSO. In de tweede graad komen de thema's 'materie', 'energie' en 'kracht en beweging' aan bod. In de derde graad TSO worden deze thema's aangevuld met het thema 'leven'. Het doel van dit thema is om je kritisch te laten nadenken over het leven en om je bewust te maken over het eigen handelen in een steeds veranderende maatschappij, waarin jij een actieve rol speelt. We willen je uitdagen de aangereikte kennis in deze vakfiche te gebruiken, om op een verantwoorde manier keuzes te maken en standpunten in te nemen rond maatschappelijke thema's met een biologische context.

... naar oplossingen.
Wetenschap en maatschappij zijn voortdurend in wisselwerking met elkaar. Huidige duurzaamheidsvraagstukken over biodiversiteit en leefmilieu zoals klimaatopwarming, bevolkingsgroei, ... dagen ons uit innovatief te zijn in het zoeken naar oplossingen. Deze wetenschappelijke innovaties hebben een grote sociale, ecologische of economische impact. Door nieuwe DNA-technieken bijvoorbeeld, zal het in de toekomst eenvoudiger worden een dader te identificeren bij een forensische onderzoek. Maar steeds meer rijzen ook ethische en filosofische vragen op. Want door diezelfde DNA-technieken kunnen we ook de eigenschappen (zoals geslacht en oogkleur) van een ongeboren kind kiezen. Wat vind jij van een toekomst met zogenoemde designerbaby's?

Ook jij!

Met de wetenschappelijke kennis aangereikt in deze vakfiche willen we jouw nieuwsgierigheid stimuleren. Hoe ga jij om met seksuele diversiteit? Ben je je bewust van de mogelijke bijwerkingen van hormonale anticonceptie? Wat vind jij van de klimaatverandering? Hoever mag men gaan bij het in kaart brengen van genetische aandoeningen?

We verwachten dat je creatief en kritisch omgaat met de leerinhouden en deze ook verbindt met actuele maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen. Sta stil bij de impact van wetenschap en techniek op mens, milieu en maatschappij en daag jezelf uit om hierover standpunten te formuleren.

Toon meer
Toon minder

We wensen je veel succes!

Wat moet je leren?

Meestal geven we je bronmateriaal aan de hand waarvan je de leerstof moet toelichten. Het bronmateriaal kan bestaan uit afbeeldingen, schema’s, tabellen, grafieken, tekstfragmenten en kaartmateriaal. Lees alles heel grondig door en let daarbij goed op de gebruikte werkwoorden. Om je te helpen, geven we in deze tabel een omschrijving van deze werkwoorden.

Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

beschrijven/definiëren

kennis in eigen woorden weergeven (waarbij wetenschappelijke terminologie en notatie correct worden toegepast)

benoemen

een juiste wetenschappelijke benaming geven voor een begrip, voorwerp, structuur

herkennen/situeren

kennis verbinden aan gegeven bronmateriaal

toelichten/interpreteren

gegeven informatie ( eigen antwoord, afbeelding, tekst,... ) verduidelijken en uitleggen

afleiden

uit bronmateriaal relaties en waarden afleiden om een besluit te formuleren

illustreren

een specifiek voorbeeld van een algemeen concept of principe geven

verklaren

een verklaring geven (oorzaak en gevolg)

onderscheiden

gelijkenissen en verschillen beschrijven tussen twee of meer begrippen, structuren, ideeën

berekenen (omrekenen)

een berekening maken en hierbij correct gebruik maken van wetenschappelijke terminologie, symbolen, SI-eenheden en wetenschappelijke notatie

toepassen

een bepaald begrip gebruiken om een vraag te beantwoorden of een vraagstuk op te lossen

verband(en) leggen

verbanden leggen tussen verschillende leerstofonderdelen, ideeën, problemen of situaties

beargumenteren

een standpunt formuleren en met wetenschappelijke argumenten onderbouwen

Op de volgende pagina's vind je de leerinhouden.

Voortplanting

Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

Hormonale regeling

het verband leggen tussen de ontwikkeling van mannelijk en vrouwelijke voortplantingsorganen en de geslachtshormonen oestrogeen, progesteron en testosteron

onderdelen van de vrouwelijke en mannelijke voortplantingsorganen herkennen en de bouw en functie van de voortplantingsorganen toelichten

de hormonale regeling van zaadcel -en eicelvorming aan de hand van eenvoudige schema’s en figuren toelichten

de hormonale regeling van de menstruele cyclus aan de hand van eenvoudige schema’s en figuren toelichten

de invloed van omgevingsfactoren op de ontwikkeling van het embryo en de foetus toelichten

de werking en betrouwbaarheid van hormonale en andere anticonceptiva verklaren

Wisselwerking met maatschappij en duurzaamheid

met de verworven kennis uit bovenstaande leerinhouden, gegeven bronnenmateriaal interpreteren en beargumenteren

volgende thema’s kunnen hierbij aan bod komen:

  • religieuze standpunten en wetenschappelijke onderbouwde argumenten tegenover condoomgebruik, contraceptiva, abortus, ..
  • het ethische aspect bij behandeling van onvruchtbaarheid, prenatale diagnostiek (NIPT), uitstelbaby’s, draagmoederschap ,...
  •  ...

De cel als biologische basiseenheid van de levende materie

Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

Functionele bouw van een dierlijke cel

celorganellen: celkern, centriolen

de hiernaast genoemde microscopische en submicroscopische waarneembare celorganellen herkennen

de functie van de hiernaast opgesomde celorganellen beschrijven

functionele verbanden tussen de verschillende celorganellen toelichten

Genetisch materiaal

de schematische voorstelling van DNA herkennen

de bouwstenen van een DNA-molecule benoemen

chromosomen, chromatide en chromatine in de cel situeren en de begrippen toelichten

Celcyclus

de verschillende fasen in de celcyclus (G1,S,G2, celdeling) herkennen en toelichten DNA-replicatie situeren in de celcyclus en de verschillende fasen toelichten

Wisselwerking met maatschappij en duurzaamheid

met de verworven kennis uit bovenstaande leerinhouden, gegeven bronnenmateriaal interpreteren en beargumenteren

volgende thema’s kunnen hierbij aan bod komen:

  • impact van nieuwe DNA-technieken op forensisch onderzoek
  • het ethisch debat met betrekking tot designerbaby’s
  • de invloed van genetische gewijzigde organismen (GGO’s) op het milieu, onze gezondheid en de economie/maatschappij
  •  …

Erfelijkheid en variatie

Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

Chromosomale erfelijkheid

aan de hand van voorbeelden verklaren dat variatie tussen organismen ontstaat door een wisselwerking tussen genetisch materiaal (erfelijkheid) en omgevingsinvloeden (mutaties)

volgende begrippen toepassen in vragen over erfelijkheid: gen, dominant en recessief allel, multiple allelen, homozygoot en heterozygoot, genotype en fenotype, dominant/recessieve en intermediaire overerving

aan de hand van eenvoudige kruisingsschema’s en/of stambomen:

  • de overerving van kenmerken bij de mens afleiden
  • de overerving van het geslacht afleiden
  • de overerving van bloedgroepen en resusfactor afleiden
  • de overerving van geslachtsgebonden kenmerken afleiden

Wisselwerking met maatschappij en duurzaamheid

met de verworven kennis uit bovenstaande leerinhouden, gegeven bronnenmateriaal interpreteren en beargumenteren

volgende thema’s kunnen hierbij aan bod komen:

  • de impact van wetenschappelijke kennis en ontwikkeling op de verdraagzaamheid tegenover seksuele geaardheid, lichamelijke diversiteit, ..
  • de impact van inteelt op de genetische variatie
  •  …

Biologische evolutie

Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

Biologische evolutie

grote stappen in de biologische evolutie van organismen, met inbegrip van de mens, herkennen en toelichten

natuurlijke selectie als drijfveer van evolutie toelichten

de principes van de evolutietheorie van Lamarck en de evolutietheorie van Darwin beoordelen

wetenschappelijk onderbouwde argumenten voor de biologische evolutie van organismen, met inbegrip van de mens, toelichten

de moderne evolutietheorie door ontwikkelingen op het gebied van moleculaire genetica toelichten

soortvorming binnen populaties en het ontstaan van nieuwe soorten door variatie, overerving, pressie, isolatie en genetische drift toelichten

Wisselwerking met maatschappij en duurzaamheid

met de verworven kennis uit bovenstaande leerinhouden, gegeven bronnenmateriaal interpreteren en beargumenteren

volgende thema’s kunnen hierbij aan bod komen:

  • de wijziging van biodiversiteit onder invloed van de klimaatverandering
  • andere standpunten over de evolutie (scheppingsleer, creationisme, … ) tegenover wetenschappelijk onderbouwde argumenten

Welke opdracht moet je uitvoeren?

Dit vak heeft geen opdrachten

Welke bijlagen heb je nodig?

Dit vak heeft geen bijlagen

Hoe verloopt het examen?

120 minuten voor examens vanaf 01-01-2024 tot 31-12-2024
Het examen BIOLOGIE 3TSO/3KSO is een digitaal examen. Na aanmelding op het secretariaat of aan de balie ga je naar het aan jou toegewezen lokaal. Daar krijg je verdere instructies over het verloop van het examen. Enkele tips voor het afleggen van je examens: - lees de vragen aandachtig - voor open vragen formuleer je een duidelijk en ordelijk antwoord - als je een vraag niet meteen kan beantwoorden, ga dan door met de volgende vraag
identiteitskaart blauwe of zwarte balpen
kladpapier een eenvoudig rekenmachine beschikbaar op de computer
Het examen omvat zowel zuivere theorievragen als vragen waar je met de leerstof aan de slag moet. Zo kan je worden gevraagd om vraagstukken op te lossen, de leerstof toe te passen op nieuwe contexten, biologische informatie te interpreteren, experimentele opstellingen te evalueren en de verschillende fasen van de wetenschappelijke methode toe te passen op inhouden opgenomen in deze vakfiche. Het examen maakt gebruik van verschillende informatiedragers (afbeeldingen, schematische voorstellingen van onderzoeksopstellingen, grafieken, tabellen, artikels, etc) en bevat verschillende vraagtypes: (half)open en gesloten vragen, sorteervragen, sleepvragen, meerkeuzevragen, etc. Op: http://examencommissiesecundaironderwijs.be/examens vind je uitleg over onze digitale examens en heel wat voorbeeldvragen.

Hoe beoordelen we het examen?

Voor de gesloten vragen: - moet je het juiste antwoord aanduiden om punten te scoren - naargelang het vraagtype kan je voor een gedeeltelijk juist antwoord soms ook punten scoren - bij meerkeuzevragen is er geen giscorrectie Voor open vragen bekijken de correctoren of je antwoord: - de juiste wetenschappelijke begrippen en symbolen bevat - ondubbelzinnig is en de juiste inhoud bevat - duidelijk gestructureerd is Wij houden geen rekening met taalfouten, wel wordt verwacht dat vaktermen correct worden gehanteerd.

COMPONENT

GEWICHT

1 De cel als biologische basiseenheid van de levende materie

30%

2 Voortplanting

25%

3 Erfelijkheid en variatie

25%

4 Biologische evolutie

20%

Met welk materiaal bereid je je voor?

De Examencommissie stelt zelf geen leermiddelen ter beschikking dus je gaat zelf op zoek naar de gepaste leermiddelen. Je kan ze kopen in een (online) boekhandel of ontlenen en raadplegen in een bibliotheek. De bibliotheken van de lerarenopleiding aan de universiteit of de hogeschool bieden ook heel wat leermiddelen aan.

Bij elke nieuwe editie van de vakfiche actualiseren we deze bibliografie. Toch is het best mogelijk dat bepaalde werken niet meer verkrijgbaar zijn of dat nieuwe werken die al op de markt zijn nog niet zijn opgenomen. Ook websites veranderen al eens van naam of worden aangepast. Als je niet onmiddellijk op de juiste website terechtkomt, kan je die proberen te vinden via een goede zoekmachine.

We maken bewust een selectie van leermiddelen die ons op dit ogenblik het meest aangewezen lijken om je voor te bereiden op onze examens. Zo willen we je helpen om je studie efficiënter aan te pakken. Je kan echter ook andere werken of cursussen gebruiken bij je voorbereiding op het examen.

Hieronder staan enkele methodes die vaak gebruikt worden in het secundair onderwijs. Ze bieden je voldoende ondersteuning om de leerstof zelfstandig te verwerken. We verwijzen naar websites of andere uitgaven die je ook kunnen helpen bij je voorbereiding.
 

Methode
Uitgeverij
Gegevens

BIOgenie-T 5/6 - Erfelijkheid en evolutie

BIOgenie-T 5/6 - Voortplanting

Van In

https://school.vanin.be/
T: +32 3 432 95 02
secundair.onderwijs@vanin.be

Website

Hoe kan deze site je helpen ? Wat vind je hier ?

www.bioplek.org

Bioplek bevat informatieve teksten, animaties en figuren over diverse onderwerpen en proeven.

www.biologieweb.nl.

Op deze website vind je informatie over allerlei thema’s in de vorm van presentaties, videoclips en testjes. Je kan er ook terecht voor een lijst met biologische begrippen en informatie over een aantal wetenschappelijke vaardigheden.

www.biologielessen.nl

Op deze website vind je allerlei zaken over het vak biologie. Begrippenlijsten, video’s en een bibliotheek aan krantenartikelen.
Als je aanmeldt kan je ook de leerstof bespreken met leerlingen en leerkrachten op het forum en in de chatroom.

biologiepagina.nl

Hier vind je oefentoetsen rond allerlei biologische thema’s en onderwerpen.

/