Skip to Main Content

Vakfiche aardrijkskunde 3kso/3tso

Geldig van 01 januari 2022 tot en met 31 december 2022
 

content

Studierichting

3e graad kso
  • Beeldende Vorming (*stopt in 2025)
  • Muziek (*stopt in 2025)
3e graad tso
  • Farmaceutisch Technisch Assistent (*stopt in 2025)
  • Fotografie (*stopt in 2025)
  • Handel
  • Lichamelijke Opvoeding en Sport (*stopt in 2025)
  • Onthaal en Public Relations
  • Secretariaat Talen
  • Sociale en Technische Wetenschappen

Referentiekader

ReferentiekaderOpmerking
EindtermenEindtermen http://eindtermen.vlaanderen.be/secundair-onderwijs/derde-graad/tso/vakgebonden/aardrijkskunde/eindtermen.htm http://eindtermen.vlaanderen.be/secundair-onderwijs/derde-graad/kso/vakgebonden/aardrijkskunde/algemeen.htm

Waarom leer je dit vak?

Als wetenschappelijke discipline is aardrijkskunde de wetenschap die de grenslaag bestudeert tussen aarde, water en lucht. Dat doet ze tot enkele kilometers diep en enkele kilometers hoog. In de aardrijkskunde gaan we na hoe het aardoppervlak eruit ziet , hoe het tot stand kwam en hoe het in de toekomst kan evolueren.

Dit vak probeert de relaties tussen mens en natuur te verduidelijken. Het balanceert op het raakvlak tussen de natuurwetenschappen en de menswetenschappen.

Aardrijkskunde is een boeiende en vaak spectaculaire ontdekkingstocht van onze planeet. Het wekt verwondering en nieuwsgierigheid op naar hoe de wereld in elkaar zit. Het gaat over gebieden in verandering en complexe processen.

Met aardrijkskundige kennis, inzichten en vaardigheden  zal je je eigen wereldbeeld  kunnen verruimen, begrijpen en analyseren. Daardoor zal je op een respectvolle en duurzame manier met je omgeving en onze planeet leren omgaan.  Het vak maakt je bekwaam om mee oplossingen te zoeken voor spanningen en problemen.  Veel problemen in de wereld hebben immers een aardrijkskundige achtergrond. Aardrijkskunde helpt je ook om de media kritisch te volgen en stimuleert je om na te denken over de wereld waarin we leven.

 

Toon meer
Toon minder

Wat moet je leren?

Welke werkwoorden gebruiken we?

werkwoord

betekenis

beschrijven

kennis in eigen woorden weergeven

definiëren

kennis nauwkeurig weergeven, in wetenschappelijke terminologie

benoemen

een juiste wetenschappelijke benaming geven voor een begrip, voorwerp, structuur

herkennen / situeren

kennis uit het geheugen oproepen en verbinden aan gegeven bronmateriaal

toelichten / interpreteren

steunend op gegeven informatie (afbeelding, tekst,…) een uitleg geven voor iets

illustreren

een specifiek voorbeeld van een algemeen concept of principe geven of steunend op een voorbeeld iets kunnen aantonen

vergelijken

verschillen en/of  overeenkomsten vaststellen

classificeren / determineren / indelen

iets bij een bepaalde categorie of principe onderbrengen

ordenen

verschillende elementen ten opzichte van elkaar situeren

verklaren

oorzaken en gevolgen geven,  motieven geven,  motiveren waarom

berekenen

een berekening maken en hierbij correct gebruik maken van wetenschappelijke terminologie, symbolen, SI-eenheden en wetenschappelijke notatie

verband(en) leggen tussen …

verbanden leggen tussen verschillende leerstofonderdelen, ideeën, problemen of situaties

vaststellen hoe elementen samenhangen / Vraagstukken oplossen

beoordelen / bespreken / argumenteren

 

een standpunt formuleren en met wetenschappelijke argumenten onderbouwen

afleiden / voorspellen

uit gepresenteerde informatie een logische conclusie trekken

uitvoeren

een oefening maken volgens een bepaalde procedure

A DE AARDE IN HET HEELAL

Wat moet je kennen?

Wat moet je kunnen en doen?

het zonnestelsel

de structuur van het zonnestelsel beschrijven

de positie van de aarde in het zonnestelsel beschrijven en via bronmateriaal toelichten

de astronomische eenheid beschrijven

afstanden in het zonnestelsel beschrijven aan de hand van de astronomische eenheid

het Melkwegstelsel

de structuur van het Melkwegstelsel beschrijven

de positie van de aarde in het Melkwegstelsel beschrijven

een lichtjaar definiëren

het heelal

de structuur van het heelal beschrijven en toelichten

de positie van de aarde in het heelal beschrijven en toelichten

B DE BEWEGINGEN VAN DE AARDE

Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

de aardrotatie

de zin en de duur van de aardrotatie beschrijven

de dagboog van de zon aan de hemelkoepel op het noordelijk halfrond beschrijven

het gradennet beschrijven aan de hand van de rotatie-as van de aarde

de afplatting van de aarde beschrijven

de afbuiging van winden en zeestromen beschrijven

de afwisseling van dag en nacht beschrijven

het gebruik van zomer- en wintertijd en de voor-en nadelen illustreren

tijdverschillen op aarde beschrijven en berekenen

de aardrevolutie

de zin en de duur van de aardrevolutie beschrijven

de veranderlijke afstand aarde beschrijven -zon beschrijven en toelichten

de verschillen in dag- en nachtlengte in een jaar beschrijven voor het noordelijk  halfrond

de dagboog van de zon aan de hemelkoepel en toelichten bij het begin van de seizoenen, voor een plaats op het noordelijk halfrond

de seizoenen beschrijven en toelichten als een gevolg van de aardrevolutie

het begrip schrikkeljaar beschrijven en een schrikkeljaar herkennen

evenaar, keerkringen en poolcirkels beschrijven en hun ligging verklaren

C ONTSTAAN EN EVOLUTIE VAN LANDSCHAPPEN

Wat moet je kennen?

Wat moet je kunnen en doen?

platentektoniek

de tektonische platen herkennen op een kaart

de beweging van de platen  als een gevolg van de zwaartekracht, de rugduwkracht en de subductietrekkracht verklaren

de  soorten plaatbewegingen  herkennen en beschrijven

de gevolgen van de platentektoniek

schildvulkanen en stratovulkanen beschrijven en vergelijken

vulkanisch actieve gebieden op kaart situeren

de begrippen epicentrum en hypocentrum definiëren en situeren

aardbevingsgebieden op kaart situeren

de gevolgen van een aardbeving in een gebied illustreren

de spreiding van aardbevingen en vulkanisme aan de hand van de plaatbewegingen verklaren

reliëfvormen als gevolgen van de platentektoniek, zoals ritsen of ruggen, diepzeetroggen, continentale platformen, kustgebergten en continentale gebergten  situeren, herkennen, benoemen, beschrijven en hun ontstaan verklaren

de Grand Canyon langs de Colorado rivier (V.S.)

verwering, erosie en afzetting langs de Grand Canyon herkennen, benoemen, toelichten en verklaren

het verband tussen verwerings-, erosie- en afzettingsprocessen en inwendige krachten  langs de Grand Canyon verklaren

de fasen in het ontstaan van de Grand Canyon situeren op de geologische tijdschaal

Europese quartaire gletsjerlandschappen

verwering, erosie en afzetting in een gletsjerlandschap  herkennen ,benoemen, toelichten en verklaren

de fasen in het ontstaan van de Europese quartaire  gletsjerlandschappen situeren op de geologische tijdschaal

de Belgische kustvlakte

verwering, erosie en afzetting in de Belgische kustvlakte herkennen, benoemen, toelichten en verklaren

de fasen in het ontstaan van de Belgische kustvlakte situeren op de geologische tijdschaal

de Ardennen

verwering, erosie en afzetting in de Ardennen herkennen, benoemen, toelichten en verklaren

het verband tussen verwerings-, erosie- en afzettingprocessen  inwendige krachten  in de Ardennen verklaren

de fasen in het ontstaan van de Ardennen situeren op de geologische tijdschaal

D DE GEOLOGISCHE TIJDSCHAAL

Wat moet je kennen?

Wat moet je kunnenen doen?

de geologische tijdschaal

de begrippen era, hoofdtijdperk en periode beschrijven

het ontstaan van de eerste oceanen en de atmosfeer op de geologische tijdschaal situeren

de belangrijkste massa-extincties op de geologische tijdschaal situeren

de belangrijkste klimaatveranderingen situeren op de geologische tijdschaal

E HET WEST-EUROPESE WEER

Wat moet je kennen?

Wat moet je kunnen en doen?

temperatuur

aan de hand van een weerbericht of weerkaart

de temperatuur van een plaats aan de hand van geografische omstandigheden (vb. geografische ligging, invloed van de zeeën, reliëf, hellingsgraad,..) verklaren

de temperatuur van een plaats aan de hand van atmosferische omstandigheden (vb. bewolking, aangevoerde luchtsoort, menselijke invloed,…) verklaren

wolken en neerslag

het ontstaan van wolken beschrijven

wolken van de cirrus-,  cumulus- en stratusfamilie op beeldmateriaal herkennen

de wolken- en neerslagzones op een weerkaart en een satellietbeeld situeren

luchtdruk en wind

aan de hand van een weerbericht of weerkaart

de drukgebieden situeren

de windrichting beschrijven

de windkracht op een plaats verklaren

de frontale depressie

aan de hand van een weerbericht, weerkaart en satellietbeeld

fronten situeren

de verandering in de weerelementen bij de doortocht van een frontensysteem  beschrijven en verklaren

het West-Europese weer

een eenvoudige West-Europese weerkaart interpreteren

het gebied waarvoor een weerbericht geschreven is op een West-Europese weerkaart situeren

aan de hand van een West-Europese weerkaart of een weerbericht voor de komende uren de verandering in luchtdruk, windkracht, windrichting, bewolking, neerslag en temperatuur voorspellen

F RUIMTELIJKE ORDENING IN VLAANDEREN

Wat moet je kennen?

Wat moet je kunnen en doen?

ruimtegebruikskaart van Vlaanderen

stedelijke gebieden, buitengebieden en verbindingsgebieden, economische netwerken en poorten op kaarten en beeldmateriaal situeren

ruimtelijke spanningen en problemen

spanningen tussen verschillende ruimtegebruikers beschrijven, toelichten en illustreren

de oorzaken van de verstedelijking beschrijven, toelichten en illustreren

de gevolgen van verstedelijking beschrijven, toelichten en illustreren

het ruimtebeleid in Vlaanderen

de hoofddoelstellingen waarop het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen steunt beschrijven en illustreren

de principes van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen beschrijven en illustreren

de duurzaamheid van de principes van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen illustreren

onderzoek naar ruimtelijke verbanden: werken met 'Geopunt'

een plaats of regio situeren op de kaarten en satellietbeelden in www.geopunt.be

geografische informatie over een plaats of regio opzoeken in www.geopunt.be

geografische informatie over een plaats of regio opslaan in kaartlagen in een kaartvoorstelling in uit www.geopunt.be

het lokaliseren, opzoeken van informatie en maken van een kaartvoorstelling in uit www.geopunt.be beschrijven en illustreren

aan de hand van kaartvoorstellingen in uit www.geopunt.be  verbanden  tussen kaartlagen toelichten

uit een kaartvoorstelling met verschillende lagen in uit www.geopunt.be oplossingen voor een ruimtelijk probleem illustreren

G WISSELWERKING TUSSEN RUIMTELIJKE ASPECTEN EN ACTUELE GEOPOLITIEKE SITUATIES

Wat moet je kennen?

Wat moet je kunnen en doen?

ecologische voetafdruk

het begrip ecologische voetafdruk beschrijven en toelichten

de verschillen in ecologische voetafdruk tussen regio’s en in de tijd verklaren

mogelijkheden om de ecologische voetafdruk te verkleinen beschrijven, toelichten en illustreren

mondiale klimaatverandering

het natuurlijk broeikaseffect als een noodzaak voor het huidige ecosysteem aarde beschrijven en toelichten

de oorzaken van de klimaatverandering beschrijven en toelichten 

terugkoppelingsmechanismen  in de klimaatverandering beschrijven, toelichten en illustreren.

het verband leggen tussen recente natuurverschijnselen zoals hogere temperaturen, overstromingen, orkanen… en de klimaatverandering

oplossingen om de klimaatverandering af te remmen beschrijven, toelichten en illustreren

de ongelijke voedselverdeling in de wereld

de ongelijke voedselverdeling beschrijven en illustreren

het verband tussen de ongelijke voedselverdeling en de bevolkingsevolutie beschrijven en illustreren

andere oorzaken van ondervoeding en overvoeding beschrijven, toelichten en illustreren

de gevolgen van ongelijke voedselverdeling in de wereld beschrijven, toelichten en illustreren

mogelijke oplossingen voor de ongelijke voedselverdeling beschrijven, toelichten en illustreren

globalisering

de globalisering beschrijven, toelichten en illustreren

het verband tussen de bevolkingsevolutie en de globalisering beschrijven en illustreren

voor- en nadelen van de globalisering beschrijven en illustreren

uitputting van de grondstoffen

de uitputting van de grondstoffen aan de hand van bronmateriaal beschrijven en illustreren

oplossingen om het grondstoffentekort tegen te gaan beschrijven en illustreren

migratiestromen

aan de hand van bronmateriaal de huidige migratiestromen beschrijven en illustreren

het verband tussen bevolkingsevolutie en migratiestromen toelichten, beschrijven en illustreren

andere push- en pullfactoren als oorzaken van migratiestromen beschrijven en illustreren

dwarsverbanden tussen actuele geopolitieke situaties

aan de hand van bronmateriaal beschrijven, toelichten en illustreren hoe actuele geopolitieke situaties met elkaar verband houden, elkaar versterken of tegenwerken.

Voorbeelden van dwarsverbanden zijn onder andere: klimaatopwarming veroorzaakt migratie/migratie versterkt de klimaatopwarming; economische evoluties beïnvloeden de klimaatverandering, de globalisering, het grondstoffenprobleem, ..

Welke opdracht moet je uitvoeren?

Je moet geen taak maken voor dit examen. Je moet wél kunnen werken met www.geopunt.be. Dat oefen je thuis. In deze vakfiche vind je bij het deel 'F. Ruimtelijke ordening in Vlaanderen' wat er precies van je verwacht wordt.
Dit vak heeft geen opdrachten

Welke bijlagen heb je nodig?

Dit vak heeft geen bijlagen

Hoe verloopt het examen?

90 minuten voor examens vanaf 01-01-2022 tot 31-12-2022
Het examen aardrijkskunde is een digitaal examen. Vraag je je af hoe een digitaal examen verloopt? De uitleg over onze digitale examens, de instructies en heel wat voorbeeldvragen vind je op https://examencommissiesecundaironderwijs.be/examens
Je brengt niets mee naar het examen.
Je krijgt van ons een pdf-versie van een atlas om te gebruiken tijdens het examen (De Boeck atlas, 2017, Van In). Je krijgt van ons een balpen en kladpapier.
Een digitaal examen bestaat uit gesloten en open vragen. er zijn verschillende vraagtypes: invulvragen, sleepvragen, dropdownvragen, meerkeuzevragen. Elk vraagtype heeft zijn eigen instructiezin, die duidelijk aangeeft wat je precies moet doen. Het is belangrijk dat je de verschillende vraagtypes vooraf inoefent. Je krijgt van de meeste hoofdstukken een deel algemene, enkelvoudige vragen en een aantal cases. De cases omvatten meerdere deelvragen en peilen rechtstreeks naar de eindtermen. Op de website vind je een oefenexamen, waarin je ze kan uitproberen. Uiteraard is dit geen echt examen: de bedoeling is dat je de techniek van de digitale vraagtypes in de vingers krijgt.

Hoe beoordelen we het examen?

Voor de gesloten vragen: moet je het juiste antwoord aanduiden om punten te scoren; naargelang het vraagtype kan je voor een gedeeltelijk juist antwoord soms ook punten scoren; is er geen giscorrectie. Voor open vragen bekijken de correctoren of je antwoord - de juiste aardrijkskundige begrippen bevat; - ondubbelzinnig is en de juiste inhoud bevat; - duidelijk gestructureerd is;

A. De aarde in het heelal

15%

B. De bewegingen van de aarde

15%

C. Ontstaan en evolutie van landschappen

20%

D. De geologische tijdschaal

5%

E. Het West-Europese weer

15%

F. Ruimtelijke ordening in Vlaanderen

15%

G. Wisselwerking tussen ruimtelijke aspecten en actuele geopolitieke situaties

15%

Met welk materiaal bereid je je voor?

Je moet zelf op zoek naar leermiddelen om je examen voor te bereiden. De Examencommissie biedt geen leermiddelen aan. Je kan boeken of cursussen kopen in een (online of tweedehands-) boekhandel of ontlenen in een bibliotheek. De bibliotheken van de lerarenopleiding aan de universiteit of de hogeschool bieden heel wat leermiddelen aan in hun collectie. We wijzen op het bestaan van allerhande websites waar je vaak gratis studie- en oefenmateriaal kan vinden. Wees kritisch in de selectie van deze bronnen.

Bij elke nieuwe editie van de vakfiche actualiseren we deze bibliografie. Toch is het best mogelijk dat bepaalde werken niet meer verkrijgbaar zijn of dat nieuwe werken die al op de markt zijn nog niet zijn opgenomen. Ook websites veranderen al eens van naam of worden aangepast. Als je niet onmiddellijk op de juiste website terechtkomt, kan je die proberen te vinden via een goede zoekmachine.

We maken bewust een selectie van leermiddelen die ons op dit ogenblik het meest aangewezen lijken om je voor te bereiden op onze examens. Zo willen we je helpen om je studie efficiënter aan te pakken. Je kan echter ook andere werken, cursussen of audiovisuele middelen gebruiken bij je voorbereiding op het examen. Ga altijd na of alle leerinhouden uit deze vakfiche in jouw leermiddelen aan bod komen.

Methode
Uitgeverij
Gegevens

Geogenie 5&6 tso/kso leerboek

Geogenie 5 tso/kso leerwerkboek

Geogenie-natura 6 tso/kso leerwerkboek

Terranova 5

Terranova 6

Van In

https://www.vanin.be/nl/secundair-onderwijs/aardrijkskunde

Zenit T 5/6 infoboek

Zenit T 5/6 verwerkingsboek

Pelckmans

https://www.pelckmans.be/onderwijsniveaus/secundair-onderwijs/aardrijkskunde

Polaris GO! 5

Polaris GO! 6

Plantyn

https://www.plantyn.com/web/nl/secundair-onderwijs/aardrijkskunde/polaris-GO

Topos 5 leerwerkboek TSO/KSO

Topos 6 leerwerkboek TSO/KSO

Die Keure

https://www.diekeure.be/nl-be/educatief/secundair-onderwijs/vak/aardrijkskunde

Werkmap aardrijkskunde 5Ta

Werkmap aardrijkskunde 5Tb

Werkmap aardrijkskunde 6T

Uitgeverij Diligentia

 

https://fir.diligentia.be/

https://www.wdm.be/

Webpagina

Geopunt, het G.I.S.-systeem van de Vlaamse overheid

https://www.geopunt.be/

Schoolatlassen

contactgegevens

de boeck atlas, uitgeverij Van In

https://www.vanin.be/nl/secundair-onderwijs/aardrijkskunde

algemene wereldatlas, uitgeverij Plantyn

https://www.plantyn.com/web/nl/secundair-onderwijs/aardrijkskunde