De studierichting Muziek kso omvat in het specifieke gedeelte een veelzijdig artistiek palet van zowel vocale als instrumentale expressievormen. Naast de algemene muzikale onderdelen word je geacht over voldoende competenties te beschikken in de keuze van het hoofdinstrument.De grondigere voorbereiding die sommige vakken nodig hebben (o.a. de hoofddiscipline), is nodig voor de productevaluatie van de Examencommissie. Een grondige individuele voorbereiding van de muziektheorie en het instrument gaan hand in hand met het proces van het samen musiceren zoals in de vakken koorzang, instrumentaal ensemble, zangproef notenleer of instrumentaal ensemble.Dit niveau verwerf je met muziektechnische bagage op psychomotorisch niveau met de noodzakelijke vaardigheden om het muzikaal verwerken mogelijk te maken (mede door de omringingsvakken). Je moet je ook kunnen inleven in een compositie (affectief niveau) en deze op een artistiek verantwoorde wijze interpreteren. Deze niveaus lopen in de praktijk door elkaar en worden niet afzonderlijk behandeld.Je moet probleemoplossend kunnen denken. Om je op dit muzikaal technisch en communicatief niveau te brengen, verwachten we dat je je zelfstandig kan voorbereiden en in staat bent je persoonlijk en artistiek op voldoende niveau uit te drukken. Ook moet je de gevraagde documenten op de dag van het examen kunnen overhandigen.Voor het onderdeel 'instrumentaal ensemble' heb je al diverse technieken onder de knie. Samen musiceren en als individu actief geïntegreerd worden in het actief in groep musiceren vormt geen probleem. Je mag de waarde van je eigen inbreng behouden zodat je weet wanneer je rol belangrijk is of wanneer je medespelers belangrijker zijn bij muzikale passages.Voor het onderdeel 'neveninstrument' kan je met een ander instrument (dan het instrument van het vak 'instrumentale specialisatie') een elementaire prestatie verwezenlijken. Je laat de bereidheid en het talent zien dat de muziek die je uitvoert ruimer is dan enkel jouw eigen hoofdinstrument.Voor het onderdeel 'praktische harmonie' kan je met het vereiste inzicht en vaardigheden een melodie begeleiden met elementaire akkoorden.De einddoelstelling van dit diploma is om voldoende bagage mee te geven om de leerstof verder te kunnen verfijnen en om aan zelfstandig onderzoek te doen. Deze attitude, de verzelfstandiging van het artistieke leerproces, dient om je goed te kunnen voorbereiden op de artistieke uitvoering (het product).De vakfiches KSO 3 Muziek omvatten de vakken van de richting klassiek en niet de richtingen jazz/lichte muziek en musical.
kennis van het instrument en zijn onderdelen
bouw (onderdelen) en werking benoemen en beschrijven
behandeling en onderhoud beschrijven en uitvoeren
technieken:
deze technieken ontwikkelen voor een betere beheersing op verdiepend niveau van het instrument
deze technieken zelfstandig en inzichtelijk uitvoeren
kritische speelmethode
een muziekstuk op een verantwoorde technische en stilistische manier uitvoeren op basis van een kritische speelmethode:
unieke muzikale inhoud
de unieke muzikale inhoud van elk muziekstuk uitvoeren (het overstijgen van het technisch aspect)
situering ruimte en tijd
de gespeelde werken situeren in ruimte en tijd met aandacht voor esthetiek en stijl
muzikaal geheugen
een studiemethode ontwikkelen om werken (of passages uit werken) uit het geheugen uit te voeren en het muzikaal geheugen te stimuleren
verschillende stijlperiodes
een persoonlijk repertoire ontwikkelen met zoveel mogelijk verschillende stijlperiodes (vanuit je eigen belangstelling)
lichaamshouding
een ontspannen en gezonde lichaamshouding ontwikkelen
omgang met stress
omgaan met stress gebonden situaties via een verworven groeiproces (zelfvertrouwen, concentratie, podiumvastheid, …)
zelfkritisch zijn
het vermogen om kritisch naar zichzelf te luisteren en te reageren op auditieve en visuele impulsen ontwikkelen
interesses en mening
zelfstandig muzikale interesses ontwikkelen (zowel in relatie tot het eigen instrument als in een ruimere context)
het muzikaal-artistiek gezichtsveld verruimen
een mening vormen en toelichten
repertoirekeuze (alle instrumenten)
evenwicht in de keuze van het repertoire ontwikkelen:
instrument specifiek KOPERBLAZERS:basistechnieken, stijlkennis, verruiming en artistieke rijping
toonvorming en technieken toepassen
genoteerde en reële toonhoogten toepassen
een juiste embouchure toepassen
het ontstaan van trilling, klank en toonhoogte toelichten
het instrument opwarmen
analyseren en interpreteren van teksten
de intonatie en homogeniteit (samenspel) toepassen
een functionele beheersing van ademhaling en motoriek toepassen
de juiste speeltechnieken toepassen
de keuze van het riet verantwoorden en toepassen
een juiste houding (volharding, afwerking, uitvoering, parate kennis en kunde) ontwikkelen
muzikaliteit en repertoire ontwikkelen:
de initiatie van de transpositie toepassen
andere instrumenten uit de familie van de koperblazers benoemen en toelichten
instrument specifiek HOUTBLAZERS:basistechnieken, stijlkennis, verruiming en artistieke rijping
toonvorming en technieken toepassen:
intonatie en homogeniteit (samenspel) toepassen
andere instrumenten uit de familie van de houtblazers benoemen en toelichten
instrument specifiek SNAARINSTRUMENTEN:basistechnieken, stijlkennis, verruiming en artistieke rijping
technieken en toonvorming toepassen:
de gepaste speeltechnieken bij het gekozen instrument toepassen
instrument specifiek SLAGWERK:basistechnieken, stijlkennis, verruiming, artistieke rijping en zelfstandigheid
technieken toepassen:
een akkoordspel uitvoeren
demptechnieken toepassen
homofone en polyfone meerstemmigheid toepassen
het inzicht in vingerzetting ontwikkelen
versieringstechnieken toepassen
de hedendaagse technieken in verband met het repertoire benoemen en toepassen
inzicht ontwikkelen in de verschillende uitvoeringspraktijken
instrument specifiek KLAVIERINSTRUMENTEN:basistechnieken, stijlkennis, verruiming en artistieke rijping
instrument specifiek EXPERIMENTELE MUZIEK:klanken en geluiden, basiskennis elektronica, opnametechnieken en verwerking, muzikale of sonore interactietechnieken, vrije improvisatie, concept, ontwerp, persoonlijke klanktaal stijlkennis, verruiming, artistieke rijping in het muzikale experiment
de juiste houding ten opzichte van het sonore ontwikkelen:
klanken creëren en manipuleren:
de basiskennis elektronica, opnametechnieken en verwerking toepassen:
instrumentaal ontwerpen (klanken en geluiden creëren en manipuleren):
een instrumentaal ontwerp uitvoeren:
de parametrische benadering van de klank toepassen (ongeacht klankbron):
het muzikale experiment in de rijkdom van de muzikale tradities toepassen:
instrument specifiek ZANG (nu: dwarsfluit):basistechnieken, inzicht esthetiek en stijlen, podiumattitude, verruiming; en artistieke rijping
opwarmingsroutine ontwikkelen en toepassen
recitatief zingen
de akoestiek in de ruimte aanpassen
de beknopte kennis van het stemapparaat toepassen
klankidioom van de taal toepassen
zingen in meerdere talen
andere instrumenten van de vocale familie benoemen en toelichten
een juiste podiumhouding (volharding, afwerking, uitvoering, parate kennis en kunde) ontwikkelen
zelfstandig muzikaal en artistiek functioneren in groepsverband
luistervaardigheid inzake intonatie, balans en opstelling toepassen:
balans-/opstellingsverhoudingen binnen de groep toepassen
podiumvastheid als groepslid ontwikkelen:
bijdrage aan de groepsvisie ontwikkelen:
zelfstandig muzikaal en artistiek functioneren
intonatie van de eigen partij uitvoeren
omgang met balans, opstelling en gehoorhygiëne ontwikkelen:
respect voor podium, instrument, partituur en publiek ontwikkelen
diepgaande beheersing van de eigen partij toepassen
muzikaal en artistiek functioneren binnen diverse groepsbezettingen ontwikkelen
omgang met flexibele bezetting ontwikkelen:
creatief omgaan met muziek in samenspelverband
functioneel aanpassen van partituur en/of uitvoering (in termen van stijl, karakter, harmonie, compositie, bezetting …) toepassen
passende akkoorden bij een melodie
passende akkoorden bij een melodie toepassen
het aanvoelen van het juiste akkoord bij de juiste noten van de melodie toepassen
het verbinden van eenvoudige akkoordschema’s met drie- en/of vierklanken aan een klavierinstrument toepassen
op diverse manieren akkoordverbindingen onder melodieën uitvoeren:
omgang met akkoordgraden en letterakkoorden ontwikkelen
akkoordenschema
geziene akkoordschema’s uitvoeren in diverse maatsoorten en begeleidingsmodellen (bijvoorbeeld gebroken akkoord, wisselbas, walking bass, …)
akkoordenschema’s aan klavierinstrument transponeren
het naspelen van voorgespeelde akkoordverbinding op gehoor uitvoeren
Onderdeel 'instrumentaal ensemble'
40%
Onderdeel 'neveninstrument'
30%
Onderdeel 'praktische harmonie'
Je moet zelf op zoek naar leermiddelen om je examen voor te bereiden. De Examencommissie stelt zelf geen leermiddelen ter beschikking. Je kan ze kopen in een (online) boekhandel of ontlenen en raadplegen in een bibliotheek. De bibliotheken van de lerarenopleiding aan de universiteit of de hogeschool bieden heel wat leermiddelen aan.Bij elke nieuwe editie van de vakfiche actualiseren we deze bibliografie. Toch is het best mogelijk dat bepaalde werken niet meer verkrijgbaar zijn of dat nieuwe werken die al op de markt zijn nog niet zijn opgenomen. Ook websites veranderen al eens van naam of worden aangepast. Als je niet onmiddellijk op de juiste website terechtkomt, kan je die proberen te vinden via een goede zoekmachine.We maken bewust een selectie van leermiddelen die ons op dit ogenblik het meest aangewezen lijken om je voor te bereiden op onze examens. Zo willen we je helpen om je studie efficiënter aan te pakken. Je kan echter ook andere werken of cursussen gebruiken bij je voorbereiding op het examen.Hieronder verwijzen we naar websites die je kunnen helpen bij je voorbereiding.
Website
http://www.nedmuz.nl
http://www.wereldmuziek.startkabel.nl
www.sibelius.com
www.finalemusic.com
http://www.hafabra.nl