De studierichting Muziek kso omvat in het specifieke gedeelte een veelzijdig artistiek palet van zowel vocale als instrumentale expressievormen. Naast de algemene muzikale onderdelen word je geacht voldoende competenties te beschikken in de keuze van het hoofdinstrument.De grondigere voorbereiding die sommige vakken vereisen (o.a. de hoofddiscipline), is nodig voor de productevaluatie van de Examencommissie. Een grondige individuele voorbereiding van de muziektheorie en het instrument gaan hand in hand met het proces van het samen musiceren zoals in de vakken koorzang, instrumentaal ensemble, zangproef notenleer of instrumentaal ensemble.Dit niveau verwerf je met muziektechnische bagage op psychomotorisch niveau met de noodzakelijke vaardigheden om het muzikaal verwerken mogelijk te maken (mede door de omringingsvakken). Je moet je ook kunnen inleven in een compositie (affectief niveau) en deze op een artistiek verantwoorde wijze interpreteren. Deze niveaus lopen in de praktijk door elkaar enworden niet afzonderlijk behandeld.Je moet probleemoplossend kunnen denken. Om je op dit muzikaal technisch en communicatief niveau te brengen, verwachten we dat je je zelfstandig kan voorbereiden en in staat bent je persoonlijk en artistiek op voldoende niveau uit te drukken. Ook moet je de gevraagde documenten op de dag van het examen kunnen overhandigen.De einddoelstelling van dit diploma is voldoende bagage mee te geven om de leerstof verder te kunnen verfijnen en aan zelfstandig onderzoek te doen. Deze attitude, de verzelfstandiging van het artistieke leerproces, dient om je goed te kunnen voorbereiden op de artistieke uitvoering (het product).De vakfiches 3 kso Muziek omvatten de vakken van de richting 'klassiek' en niet de richtingen 'jazz/lichte muziek' en 'musical'.Je geeft een partituur vorm door een adequate studieplanning vooraf, een doorgedreven studiemethodiek en een gepaste attitude (discipline, stiptheid, nauwkeurigheid, ...).Hierdoor worden de vocale/instrumentale technische, controle (gehoor, tempo, balans, ...), stilistische, analytische en muzikale vaardigheden ontwikkeld.
kennis van het instrument en zijn onderdelen
bouw (onderdelen) en werking benoemen en beschrijven
behandeling en onderhoud beschrijven en uitvoeren
technieken:
deze technieken ontwikkelen om het instrument beter te beheersen
deze technieken zelfstandig en inzichtelijk uitvoeren
kritische speelmethode
een muziekstuk op een verantwoorde technische en stilistische manier uitvoeren op basis van een kritische speelmethode:
unieke muzikale inhoud
de unieke muzikale inhoud van elk muziekstuk uitvoeren (het overstijgen van het technisch aspect)
situering ruimte en tijd
de gespeelde werken situeren in ruimte en tijd met aandacht voor esthetiek en stijl
muzikaal geheugen
een studiemethode ontwikkelen om werken (of passages uit werken) uit het geheugen uit te voeren en het muzikaal geheugen te stimuleren
verschillende stijlperiodes
een persoonlijk repertoire ontwikkelen met zoveel mogelijk verschillende stijlperiodes (vanuit je eigen belangstelling)
lichaamshouding
een ontspannen en gezonde lichaamshouding toepassen
omgang met stress
omgaan met stress gebonden situaties via een verworven groeiproces (zelfvertrouwen, concentratie, podiumvastheid, … ) toepassen
zelfkritisch zijn
het vermogen om kritisch naar zichzelf te luisteren en te reageren op auditieve en visuele impulsen ontwikkelen
interesses en mening
zelfstandig muzikale interesses ontwikkelen (zowel in relatie tot het eigen instrument als in een ruimere context)
het muzikaal-artistiek gezichtsveld verruimen
een mening vormen en toelichten
repertoirekeuze (alle instrumenten)
evenwicht in de keuze van het repertoire ontwikkelen:
instrument specifiek KOPERBLAZERS:basistechnieken, stijlkennis, verruiming en artistieke rijping
toonvorming en techniek toepassen:
genoteerde en reële toonhoogten toepassen
een juiste embouchure toepassen
het ontstaan van trilling, klank en toonhoogte toelichten
het instrument opwarmen
analyseren en interpreteren van teksten
de intonatie en homogeniteit (samenspel) toepassen
een functionele beheersing van ademhaling en motoriek ontwikkelen
de juiste speeltechnieken toepassen
de keuze van het riet verantwoorden en toepassen
een juiste houding (volharding, afwerking, uitvoering, parate kennis en kunde) ontwikkelen
muzikaliteit en repertoire ontwikkelen:
de initiatie van de transpositie toepassen
andere instrumenten uit de familie van de koperblazers benoemen en toelichten
instrument specifiek HOUTBLAZERS:basistechnieken, stijlkennis, verruiming en artistieke rijping
intonatie en homogeniteit (samenspel) toepassen
andere instrumenten uit de familie van de houtblazers benoemen en toelichten
instrument specifiek SNAARINSTRUMENTEN:basistechnieken, stijlkennis, verruiming en artistieke rijping
techniek en toonvorming toepassen:
de gepaste speeltechnieken bij het gekozen instrument toepassen
instrument specifiek SLAGWERK:basistechnieken, stijlkennis, verruiming, artistieke rijping, zelfstandigheid
technieken toepassen:
een akkoordspel uitvoeren
demptechnieken toepassen
homofone en polyfone meerstemmigheid toepassen
inzicht in vingerzetting ontwikkelen
versieringstechnieken toepassen
de hedendaagse technieken in verband met het repertoire benoemen en toepassen
inzicht ontwikkelen in de verschillende uitvoeringspraktijken
instrument specifiek KLAVIERINSTRUMENTEN:basistechnieken, stijlkennis, verruiming, artistieke rijping
instrument specifieke EXPERIMENTELE MUZIEK:klanken en geluiden, basiskennis elektronica, opnametechnieken en verwerking, muzikale of sonore interactietechnieken, vrije improvisatie, concept, ontwerp, persoonlijke klanktaal stijlkennis, verruiming, artistieke rijping in het muzikale experiment
de juiste houding ten opzichte van het sonore toepassen:
klanken creëren en manipuleren:
de basiskennis elektronica, opnametechnieken en verwerking toepassen:
instrumentaal ontwerpen (klanken en geluiden creëren en manipuleren):
een instrumentaal ontwerp uitvoeren:
de parametrische benadering van de klank toepassen (ongeacht klankbron):
het muzikale experiment in de rijkdom van de muzikale tradities toepassen:
instrument specifiek ZANG (nu: dwarsfluit):basistechnieken, inzicht esthetiek en stijlen, podiumattitude, verruiming, artistieke rijping
opwarmingsroutine ontwikkelen
recitatief zingen
de akoestiek in de ruimte aanpassen
beknopte kennis van het stemapparaat toepassen
zingen in meerdere talen
andere instrumenten van de vocale familie benoemen en toelichten
klankidioom van de taal ontwikkelen
Instrumentale specialisatie
100%
Je moet zelf op zoek naar leermiddelen om je examen voor te bereiden. De Examencommissie stelt zelf geen leermiddelen ter beschikking. Je kan ze kopen in een (online) boekhandel of ontlenen en raadplegen in een bibliotheek. De bibliotheken van de lerarenopleiding aan de universiteit of de hogeschool bieden heel wat leermiddelen aan.Bij elke nieuwe editie van de vakfiche actualiseren we deze bibliografie. Toch is het best mogelijk dat bepaalde werken niet meer verkrijgbaar zijn of dat nieuwe werken die al op de markt zijn nog niet zijn opgenomen. Ook websites veranderen al eens van naam of worden aangepast. Als je niet onmiddellijk op de juiste website terechtkomt, kan je die proberen te vinden via een goede zoekmachine.We maken bewust een selectie van leermiddelen die ons op dit ogenblik het meest aangewezen lijken om je voor te bereiden op onze examens. Zo willen we je helpen om je studie efficiënter aan te pakken. Je kan echter ook andere werken of cursussen gebruiken bij je voorbereiding op het examen.Hieronder verwijzen we naar websites die je kunnen helpen bij je voorbereiding.
Websites
http://www.nedmuz.nl
http://www.wereldmuziek.startkabel.nl
www.sibelius.com
www.finalemusic.com
http://www.hafabra.nl