Notenleer/algemene muziekleer is de discipline waarbinnen je muzikaal leert lezen, schrijven en begrijpen.Notenleer wordt benaderd vanuit drie onderdelen die nauw met elkaar samenhangen: · gehoorvorming (receptief) · lectuur, productie en reproductie (productief) · muziektheorie (cognitief) Notenleer is binnen het domein muziek een hoofdvak met een duidelijke eigenheid maar staat tevens in een dynamische verhouding tot andere vakken zoals creatief musiceren, koorzang, muziektheorie en schriftuur, instrumentale specialisatie, instrumentaal ensemble en praktische harmonie. Notenleer vormt een verklarend en ondersteunend element voor gehoorvorming, productie en reproductie en kan niet los gezien worden van deze onderdelen. De algemene doelstelling van de notenleer is het verder verfijnen en uitbreiden van de muzikale basiskennis, vaardigheden en attitudes.Hierbij wordt ook aandacht besteed aan probleemoplossend denken, zelfstandig of in groep leren werken en het kunnen omgaan met de enorme hoeveelheden aan informatie en kennis die ons onder meer door de diverse media aangeboden worden.
enkelvoudige intervallen : naam en hoedanigheid (klein, rein, groot, verminderd en vergroot)
enkelvoudige intervallen in een muziekstuk herkennen en benoemen
de hoedanigheid (klein, rein, groot, verminderd en vergroot) illustreren bij enkelvoudige intervallen in een muziekstuk
diatonische en chromatische halve toon
de diatonische en chromatische halve toon benoemen en definiëren
de diatonische en chromatische halve toon herkennen in een toonladder of muziekstuk
kwarten- en kwintencirkel
de toonaard van een muziekstuk herkennen, benoemen en de notatie van de voortekening van een toonaard toepassen
letterbenaming
de letterbenaming herkennen en benoemen
soorten toonladders/ toonreeksen:
deze soorten toonladders/toonreeksen in een muziekfragment herkennen
de notatie van deze soorten toonladders/ toonreeksen toepassen
dubbelkruis en dubbelmol
de begrippen dubbelkruis en dubbelmol herkennen en benoemen
enharmonie
het begrip enharmonie definiëren
het begrip enharmonie herkennen in een toonladder of muziekstuk
drieklanken, de omkeringen van de drieklanken en de becijfering
drieklanken zowel melodisch (horizontaal) als harmonisch (verticaal) herkennen in een muziekstuk
drieklanken zowel melodisch (horizontaal) als harmonisch (verticaal) benoemen
de omkeringen van de drieklanken becijferen
modulatie
een modulatieschema tekenen
modulaties in een muziekstuk aanduiden en herkennen
tonale en modale toontrappen
deze toontrappen in een toonladder of muziekstuk herkennen
transpositie (basiskennis)
de transpositie van een muziekfragment naar een andere toonaard toepassen
de transpositie van een muziekfragment voor een bepaald instrument toepassen (de stemming van dit instrument wordt gegeven via letterbenaming)
enkelvoudige en samengestelde maten
deze maatsoorten in een muziekstuk of ritmische oefening herkennen
de plaatsing van de maatstrepen toepassen
de omzetting van de maatsoorten toepassen
antimetrische figuren :
deze antimetrische figuren definiëren
deze antimetrische figuren herkennen en benoemen
tempo en dynamiek
de Italiaanse terminologie (zie bijlage) rond beide begrippen in beide richtingen (Italiaans/Nederlands en Nederlands/Italiaans) herkennen en benoemen
de afkortingen en symbolen bij de Italiaanse terminologie (zie bijlage) van beide begrippen verklaren
notenwaarden en rusttekens
de duur van de notenwaarden herkennen en benoemen
de rusttekens herkennen en benoemen
intonatiedictee
de notatie van een melodisch dictee (zonder ritme) in grote en kleine tertstoonaarden (3 wendingen) tot en met 4 # en 4 b toepassen
de notatie van een reeks intervallen in tonaal verband (beperkt tot enkelvoudige intervallen , diatonisch, sprongen op I - IV – V, modulaties naar verwante toonaarden) toepassen
ritmisch dictee
de notatie van een ritmisch dictee toepassen in volgende maatsoorten: 2/4, 3/4, 4/4 en 6/8
meloritmisch dictee
de notatie van een melodisch-ritmisch dictee toepassen in de maatsoorten: 2/4, 3/4, 4/4 en 6/8
aanvuldictee via luistervoorbeeld
de notatie van het hoofdthema uit een luisterfragment (klassieke muziek) via een aanvuldictee toepassen:
repertorium van 10 gekende lessen (zonder pianobegeleiding)(het niveau van de gekozen lessen moet minstens 4de graad van het DKO hebben of laatste jaar KSO)
de zang van 2 notenleerlessen (uitgekozen door de jury uit de 10 notenleerlessen) ‘a capella’ uitvoeren:
notenleerles met voorbereidingstijd (met pianobegeleiding)
de zang van een notenleerles na voorbereidingstijd in 2 sleutels (de sol- en fa- sleutel) met pianobegeleiding uitvoeren(deze les is op niveau 4de (hogere) graad van het DKO)
prima vista (met pianobegeleiding)
de zang van een notenleerles op zicht in 2 sleutels (de sol- en de fa- sleutel) met pianobegeleiding uitvoeren
Deel 1: muziektheorie
30%
Deel 2: gehoorvorming
Deel 3: zangproeven
40%
Je moet zelf op zoek naar leermiddelen om je examen voor te bereiden. De Examencommissie stelt zelf geen leermiddelen ter beschikking. Je kan ze kopen in een (online) boekhandel of ontlenen en raadplegen in een bibliotheek. De bibliotheken van de lerarenopleiding aan de universiteit of de hogeschool bieden heel wat leermiddelen aan.Bij elke nieuwe editie van de vakfiche actualiseren we deze bibliografie. Toch is het best mogelijk dat bepaalde werken niet meer verkrijgbaar zijn of dat nieuwe werken die al op de markt zijn nog niet zijn opgenomen. Ook websites veranderen al eens van naam of worden aangepast. Als je niet onmiddellijk op de juiste website terechtkomt, kan je die proberen te vinden via een goede zoekmachine.We maken bewust een selectie van leermiddelen die ons op dit ogenblik het meest aangewezen lijken om je voor te bereiden op onze examens. Zo willen we je helpen om je studie efficiënter aan te pakken. Je kan echter ook andere werken of cursussen gebruiken bij je voorbereiding op het examen.Hieronder staan enkele handboeken en verwijzen we naar websites of andere uitgaven die je ook kunnen helpen bij je voorbereiding.
Titel
Auteur/uitgever
ZANG MUZIEKTHEORIE EN GEHOORVORMING:
Doe je mee AMV - deel 4 a en b
De Ryck – Dieltiens – Van den Broeck
Allemaal Nootjes - deel 4
De Wolf Koen
Noot 4
Bauweraerts - Reynders
Ik leer muziek – deel 4 a en b
Bryon - Roelstraete
Notenleerlessen – deel 4
De Smet
RITME:
Doemdoemtjak 3 en 4 – ritmische methode
Pieters
Ritmisch oefenboek - deel 1 en 2
Cauberghs
ZANGLESSEN:
Bewust Intoneren
Lamoen
Prima Vista zingen
Brandse
Zingend zingen – Eigentijdse notenleerlessen
Tas
22 Eigentijdse notenleerlessen voor L4
Smeets
Notenleerlessen voor prijskampen
Deroo, M.
Zangproeven AMV
Heremans
24 lessen in notenleer
Hallet
Romantische Vocalisen
Roelstraete
12 Notenleeroefeningen
Van den Broeck
Notenleer met 2 gemengde sleutels
Quinet
Notenleer – deel 4
Constant
Quarante leçons de solfège
Jay
Notenleer - deel 3
Cabus
Vingt-deux leçons de solfège
Jongen
25 leçons de solfège
Gevaert
10 etudes de solfège
Waignein
Muzieklezen en zingen – deel 3
Alpaerts
Cours complet de solfège – volume 4 a
Becker
Solfège des solfèges
Lavignac
10 notenleerlessen – opus 96 a
Peeters
Rythmique 4 en 5
Procureur
Stelselmatige Notenleer
Vandermaesbrugge
24 leçons de solfège
GEHOORVORMING:
147 Sight-Singing Exercises
Scheepers Jan
250 Dictées musicales porgressives
Rueff
600 Dictees
Egmond
Dictées musicales
Jollet
MUZIEKTHEORIE:
Algemene muziektheorie examen B / C
Uitgeverij De Haske
Algemene muziekleer
Dresden
Vademecum van de algemene muziekleer
Gistelinck
Grondslagen van de muziektheorie
Lürsen
Muziekleer in theorie en praktijk
Schouten
Beknopte algemene muziekleer
Willemze
Theorie van de muziek
Steylaerts
Website
https://www.virtuelelesruimte.be/cursussen/voor-alle-instrumenten/muziektheorie
https://schoolmuziekonline.nl/solfege