Skip to Main Content

Vakfiche aardrijkskunde 3kso/3tso

Geldig van 01 januari 2019 tot en met 31 december 2019
 

content

Studierichting

3e graad kso
  • Beeldende Vorming (*stopt in 2025)
  • Muziek (*stopt in 2025)
3e graad tso
  • Farmaceutisch Technisch Assistent (*stopt in 2025)
  • Fotografie (*stopt in 2025)
  • Handel
  • Lichamelijke Opvoeding en Sport (*stopt in 2025)
  • Onthaal en Public Relations
  • Secretariaat Talen
  • Sociale en Technische Wetenschappen

Referentiekader

ReferentiekaderOpmerking
Eindtermenhttp://eindtermen.vlaanderen.be/secundair-onderwijs/derde-graad/tso/vakgebonden/aardrijkskunde/eindtermen.htm http://eindtermen.vlaanderen.be/secundair-onderwijs/derde-graad/kso/vakgebonden/aardrijkskunde/algemeen.htm

Waarom leer je dit vak?

Als wetenschappelijke discipline is aardrijkskunde de wetenschap die de grenslaag bestudeert tussen aarde, water en lucht. Dat doet ze tot enkele kilometers diep en enkele kilometers hoog. In de aardrijkskunde gaan we na hoe het aardoppervlak eruit ziet , hoe het tot stand kwam en hoe het in de toekomst kan evolueren.

Dit vak probeert de relaties tussen mens en natuur te verduidelijken. Het balanceert op het raakvlak tussen de natuurwetenschappen en de menswetenschappen.

Aardrijkskunde is een boeiende en vaak spectaculaire ontdekkingstocht van onze planeet. Het wekt verwondering en nieuwsgierigheid op naar hoe de wereld in elkaar zit. Het gaat over gebieden in verandering en complexe processen.

Met aardrijkskundige kennis, inzichten en vaardigheden  zal je je eigen wereldbeeld  kunnen verruimen, begrijpen en analyseren. Daardoor zal je op een respectvolle en duurzame manier met je omgeving en onze planeet leren omgaan.  Het vak maakt je bekwaam om mee oplossingen te zoeken voor spanningen en problemen.  Veel problemen in de wereld hebben immers een aardrijkskundige achtergrond. Aardrijkskunde helpt je ook om de media kritisch te volgen en stimuleert je om na te denken over de wereld waarin we leven.

Toon meer
Toon minder

Wat moet je leren?

In de volgende tabellen vind je wat je voor elke leerinhoud moet kennen en wat je moet kunnen of doen op het examen om te bewijzen dat je dat kan. Hieronder vind je een korte omschrijving van de leerinhouden.

In het hoofdstuk ‘de aarde in het heelal’, maken we kort kennis met kosmografie. We gaan op zoek naar de plaats van de aarde in het zonnestelsel en het heelal.  

 In ‘de bewegingen van de aarde’, de aardrotatie en aardrevolutie, bestudeer je deze bewegingen met extra focus op de gevolgen die dit voor ons dagelijks leven op aarde heeft.

Daarna bestuderen we onze planeet in het hoofdstuk ‘ontstaan en evolutie van landschappen’. Je  leert er dat landschappen op aarde het resultaat zijn van een samenwerking van inwendige en uitwendige krachten.  Spectaculaire inwendige processen zoals platentektoniek, aardbevingen en vulkanisme leggen de basis voor onze landschappen. Uitwendige processen van verwering, erosie en afzettingen zorgen voor de afwerking.

Bij ‘de geologische tijdschaal’  leer je enkele mijlpalen in de geschiedenis van de aarde in de tijd situeren. Het is hier niet de bedoeling om een uitgebreid overzicht van de aardse geschiedenis te kennen, maar wel een aantal ‘kapstokken’ waar je de kennis omtrent het ontstaan van de aarde en haar landschappen kan aan ophangen.

Bij ‘het West-Europese weer’ bestuderen we de atmosfeer. Via weerberichten en weerkaarten leer je allerlei  weerfenomenen over temperatuur, neerslag, wind, luchtdruk,.. verklaren. Het is de bedoeling dat je uit een weerkaart zelfs een eenvoudige weersvoorspelling kan maken.

Om onze eigen omgeving beter te begrijpen bestudeer je ‘ruimtelijke ordening in Vlaanderen. Allerlei ruimtelijke problemen en spanningen in Vlaanderen waar je dagelijks mee te maken krijgt, zoals het fileprobleem, het verlies van open ruimte,… komen aan bod. Je gaat ook na hoe de overheid hiervoor oplossingen aanreikt. Je leert thuis werken met het geografisch informatiesysteem van Geopunt. Deze kennis en vaardigheden leer je in te zetten om voor ruimtelijke problemen duurzame oplossingen aan te reiken.

Tot slot kijk je weer over de grenzen heen en bestudeer je enkele wereldwijde problemen. We noemen ze ‘geopolitieke situaties’. Voorbeelden zijn: het wereldvoedselprobleem, de klimaatverandering, de uitputting van de grondstoffen, het migratievraagstuk,.. Allemaal brandend actuele thema’s, dus. De studie hiervan zal je blikveld verruimen en bijdragen aan je vorming tot een echte wereldburger.

Neem het leerstofoverzicht heel grondig door.

In de tabel geven we eerst een omschrijving van elk werkwoord. Zo weet je precies hoe je je kan voorbereiden op het examen.

Veel succes

 

 

 

werkwoord

betekenis

beschrijven /definiëren

kennis in eigen woorden weergeven (waarbij wetenschappelijke terminologie en notatie correct worden toegepast)

benoemen

een juiste wetenschappelijke benaming geven voor een begrip, voorwerp, structuur

herkennen / situeren / aflezen

kennis verbinden aan gegeven bronmateriaal

toelichten/uitleggen/interpreteren

gegeven informatie (afbeelding, tekst,... ) verduidelijken en uitleggen.

illustreren

een specifiek voorbeeld van een algemeen concept of principe geven

vergelijken

verschillen en overeenkomsten tussen twee of meer objecten, structuren, ideeën, problemen of situaties

berekenen

een berekening maken en hierbij correct gebruik maken van wetenschappelijke terminologie, symbolen, SI-eenheden en wetenschappelijke notatie

verklaren

oorzaken en gevolgen geven,  motieven geven,  motiveren waarom

verband(en) leggen tussen …

verbanden leggen tussen verschillende leerstofonderdelen, ideeën, problemen of situaties.

De aarde in het heelal

Wat moet je kennen?

Wat moet je kunnen en doen?

De aarde in het zonnestelsel

De structuur van het zonnestelsel beschrijven en  toelichten

De hemellichamen in ons zonnestelsel op bronmateriaal herkennen en hun kenmerken toelichten

De positie van de aarde in het zonnestelsel toelichten

De astronomische eenheid beschrijven

Afstanden in het zonnestelsel berekenen aan de hand van de astronomische eenheid

De maan als een satelliet van de aarde toelichten

 

De aarde in het Melkwegstelsel

De structuur van het Melkwegstelsel toelichten

De positive van de aarde in het Melkwegstelsel toelichten

Een lichtjaar definiëren

Afstanden in het zonnestelsel en het Melkwegstelsel berekenen aan de hand van het lichtjaar

 

De aarde in het heelal

De structuur van het heelal beschrijven

De positie van de aarde in het heelal beschrijven

De bewegingen van de aarde

Wat moet je kennen?

Wat moet je kunnen en doen?

De aardrotatie

De zin en de duur van de aardrotatie toelichten

De dagboog van de zon aan de hemelkoepel op het noordelijk en zuidelijk halfrond beschrijven

Het gradennet beschrijven aan de hand van de rotatie-as van de aarde

De afplatting van de aarde beschrijven en toelichten

De afbuiging van winden en zeestromen beschrijven

De afwisseling van dag en nacht beschrijven

Het gebruik van zomer- en wintertijd toelichten

De tijdverschillen op aarde aan de hand van de tijdzones van een kaart aflezen

Het voorkomen van getijden beschrijven

 

De aardrevolutie

De zin en de duur van de aardrevolutie beschrijven

De veranderlijke afstand aarde-zon toelichten

De verschillen in dag- en nachtlengte in een jaar beschrijven voor het noordelijk en voor het zuidelijk halfrond

De dagboog van de zon aan de hemelkoepel beschrijven bij het begin van de seizoenen voor een plaats op het noordelijk en het zuidelijk halfrond

De seizoenen als een gevolg van de aardrevolutie beschrijven en toelichten

 

Ontstaan en evolutie van landschappen

Wat moet je kennen?

Wat moet je kunnen en doen?

Vulkanisme

Aan de hand van typisch fysisch-geografische landschappen:

  • schildvulkanen en stratovulkanen herkennen en hun kenmerken benoemen
  • het voorkomen van vulkanische gebieden op kaart situeren 

Aardbevingen

Epicentrum en hypocentrum definiëren en herkennen

Het voorkomen van aardbevingsgebieden op een kaart situeren

Reliëfvormen

Aan de hand van typisch fysisch-geografische landschappen:

  • de tektonische platen van een kaart aflezen
  • reliëfvormen zoals ritsen of ruggen, diepzeetroggen, continentale platformen, kustgebergten en continentale gebergten  situeren en beschrijven en herkennen

Platentektoniek

Aan de hand van typisch fysisch-geografische landschappen:

  • De beweging van de platen als een gevolg van de zwaartekracht, de rugduwkracht en de subductietrekkracht verklaren
  • De verschillende soorten plaatbewegingen beschrijven

De gevolgen van de platentektoniek

De spreiding van aardbevingen en vulkanisme aan de hand van de plaatbewegingen verklaren

Het ontstaan van de ritsen of ruggen, diepzeetroggen, continentale platformen, kustgebergten en continentale gebergten verklaren

De Grand Canyon langs de Colorado-rivier

 

Aan de hand van typisch fysisch-geografische landschappen

  • de begrippen verwering, erosie en sedimentatie toelichten
  • de exogene processen langs de Grand Canyon benoemen en verklaren
  • het verband tussen verschillende exogene processen langs de Grand Canyon verklaren
  • de landschapsvormende processen langs de Grand Canyon situeren op de geologische tijdschaal

Gletsjerlandschappen in Europa

Aan de hand van typisch fysisch-geografische landschappen:

  • de exogene processen in een gletsjerslandschap benoemen
  • het verband tussen verschillende exogene processen in een gletsjerlandschap verklaren
  • de landschapsvormende processen in een gletsjerlandschap situeren op de geologische tabel
 

De Belgische kustvlakte

Aan de hand van typisch fysisch-geografische landschappen:

  • exogene processen in de Belgische kustvlakte benoemen
  • de landschapsvormende processen in de Belgische kustvlakte situeren op de geologische tijdschaal
 

De geologische tijdschaal

Wat moet je kennen?

Wat moet je kunnen en doen?

Indeling van de geologische tijd 

De begrippen era, hoofdtijdperk en periode beschrijven.

Het ontstaan van de eerste oceanen en de atmosfeer op de geologische tijdschaal situeren

De Caledonische, Hercynische en Alpiene plooiingsfase of orogenese  op de geologische tijdschaal situeren

De belangrijkste massa-extincties  op de geologische tijdschaal situeren

De biologische Big Bang en de vorming van Pangea  op de geologische tijdschaal situeren

 

Klimaatveranderingen

De belangrijkste klimaatveranderingen op de geologische tijdschaal situeren

Het West-Europese weer

Wat moet je kennen?

Wat moet je kunnen en doen?

Temperatuur

Aan de hand van een weerbericht of weerkaart

  • de temperatuur van een plaats aflezen
  • de temperatuur van een plaats  aan de hand van geografische omstandigheden (vb. geografische ligging, invloed van de zeeën, reliëf, hellingsgraad,..) verklaren
  • de temperatuur van een plaats  aan de hand van atmosferische omstandigheden (vb. bewolking, aangevoerde luchtsoort, menselijke invloed,…) verklaren

Wolken

Aan de hand van een weerbericht

  • het ontstaan van wolken verklaren
  • wolken van de Cirrus-,  Cumulus- of Stratusfamilie  op beeldmateriaal herkennen

Neerslag

De wolken- en neerslagzones situeren op een weerkaart en een satellietbeeld

 

Drukgebieden en wind

Aan de hand van een weerbericht:

  • de drukgebieden  op bronmateriaal situeren
  • de windrichting op weerkaarten bepalen
  • de windkracht van een plaats op een weerkaart verklaren

De frontale depressie

 

Aan de hand van een weerbericht of weerkaart

  • fronten  op een weerkaart en een satellietbeeld situeren
  • de weerfenomenen bij de doortocht van een frontensysteem verklaren

Het West-Europese weer

Een eenvoudige West-Europese weerkaart interpreteren

Een West-Europees weerbericht op een weerkaart situeren

Een eenvoudige weervoorspelling maken

 

Ruimtelijke ordening in Vlaanderen

Wat moet je kennen?

Wat moet je kunnen en doen?

De ruimtegebruikskaart van Vlaanderen

Stedelijke gebieden, buitengebieden en verbindingsgebieden, economische netwerken en poorten op kaarten en beeldmateriaal situeren

Ruimtelijke spanningen

Spanningen tussen verschillende ruimtegebruikers illustreren

Ruimtelijke problemen

De oorzaken van de verstedelijking toelichten

De gevolgen van verstedelijking illustreren

Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen

De hoofddoelstellingen waarop het structuurplan steunt illustreren

Het beleidsplan ruimte Vlaanderen

De duurzaamheid van de principes van het ruimtelijk beleidsplan Vlaanderen illustreren

GIS, geografische informatiesystemen

Het begrip GIS toelichten

Voorbeelden en toepassingen van GIS opsommen

Werken met www.geopunt.be

 Een plaats of regio situeren op de kaarten en satellietbeelden in Geopunt

Geografische informatie over een plaats of regio opzoeken in Geopunt

Geografische informatie over een plaats of regio opslaan in kaartlagen in een kaartvoorstelling in Geopunt

Informatie uit www.geopunt.be

Het lokaliseren, opzoeken van informatie en maken van een kaartvoorstelling in Geopunt toelichten

Aan de hand van een kaartvoorstelling in Geopunt verbanden tussen kaartlagen illustreren

Met kaartvoorstellingen uit Geopunt oplossingen voor een ruimtelijk probleem toelichten

Wisselwerking tussen ruimtelijke aspecten en actuele geopolitieke situaties

Wat moet je kennen?

Wat moet je kunnen en doen?

Ecologische voetafdruk

Het begrip ecologische voetafdruk toelichten

Verschillen in ecologische voetafdruk

De verschillen in ecologische voetafdruk tussen regio's en in de tijd verklaren

Mogelijkheden om de ecologische voetafdruk te verkleinen toelichten

het natuurlijk broeikaseffect

Het natuurlijk broeikaseffect als een noodzaak voor het huidige ecosystem aarde toelichten

De klimaatverandering

De oorzaken van de klimaatverandering toelichten

Terugkoppelingsmechanismen  in de klimaatverandering illustreren.

Recente natuurverschijnselen in verband brengen met de klimaatverandering,  zoals hogere temperaturen, overstromingen, orkanen…

Oplossingen om de klimaatverandering af te remmen toelichten

Ongelijke voedselverdeling in de wereld

Aan de hand van bronnenmateriaal:

  • de ongelijke voedselverdeling illustreren
  • Het verband tussen de ongelijke voedselverdeling en de bevolkingsevolutie illustreren
  • andere oorzaken van ondervoeding en overvoeding toelichten
  • de gevolgen van ongelijke voedselverdeling in de wereld toelichten
  • mogelijke oplossingen voor de ongelijke voedselverdeling toelichten

Globalisering

Aan de hand van bronnenmateriaal de globalisering toelichten

Het verband tussen de bevolkingsevolutie en de globalisering illustreren

Voor- en nadelen van de globalisering toelichten

 

Grondstoffentekorten

Aan de hand van bronmateriaal de uitputting van de grondstoffen toelichten

Oplossingen om het grondstoffentekort tegen te gaan toelichten

 

Migratiestromen

Aan de hand van bronnenmateriaal de huidige migratiestromen toelichten

Het verband tussen bevolkingsevolutie en migratiestromen toelichten

Andere push- en pullfactoren als oorzaken van migratiestromen toelichten

Dwarsverbanden tussen actuele geopolitieke situaties

 

Voorbeelden van dwarsverbanden zijn onder andere:

  • Klimaatopwarming veroorzaakt migratie/migratie versterkt de klimaatopwarming
  • Economische evoluties beïnvloeden de klimaatverandering, de globalisering, het grondstoffenprobleem, ..

Aan de hand van bronmateriaal toelichten hoe de actuele geopolitieke situaties met elkaar verband houden, elkaar versterken of tegenwerken. De dwarsverbanden tussen deze geopolitieke situaties kunnen wederzijds zijn.

Welke opdracht moet je uitvoeren?

Dit vak heeft geen opdrachten

Welke bijlagen heb je nodig?

Dit vak heeft geen bijlagen

Hoe verloopt het examen?

90 minuten voor examens vanaf 01-01-2019 tot 31-12-2019
Het examen aardrijkskunde 3TSO/3KSO is een digitaal examen. Vraag je je af hoe een digitaal examen verloopt? De uitleg over onze digitale examens, de instructies en heel wat voorbeeldvragen vind je op http://www.ond.vlaanderen.be/secundair/examencommissie/digitale-examens/index.htm
Kladpapier Balpen Atlas De Boeck, uitgeverij Van In, editie 2015, derde druk
Het examen omvat zowel zuivere theorievragen als vragen waar je met de leerstof aan de slag moet: - de leerstof toepassen op nieuwe contexten; lokale problemen van milieu en samenleving in een globale context plaatsen - verbanden leggen tussen verschillende leerstofonderdelen - gebeurtenissen uit de actualiteit situeren binnen de leerstof - juiste bronnen opzoeken/selecteren, inschatten, kritisch omgaan met en interpreteren van gegevens - werken met allerlei bronnen zoals kaarten, tabellen, schama's, klimatogrammen, geologische tijdschaal - tonen dat je mogelijkheden ziet om op een positieve manier bij de dragen tot een duurzame samenleving - linken ontdekken tussen wetenschappelijke ontwikkelingen en onze samenleving Het digitaal examen bestaat uit gesloten en open vragen. Er zijn verschillende vraagtypes: invulvragen, sleepvragen, dropdownvragen, meerkeuzevragen. Elk vraagtype heeft zijn eigen instructiezin, die duidelijk aangeeft wat je precies moet doen. Het is belangrijk dat je de verschillende vraagtypes vooraf inoefent. Op de website vind je een oefenexamen, waarin je ze kan uitproberen. Uiteraard is dit geen echt examen: de bedoeling is dat je de techniek van de digitale vraagtypes in de vingers krijgt. Voor het hoofdstuk 'Ruimtelijke ordening in Vlaanderen' verwachten we dat je kunt werken met de website: www.geopunt.be. Je zal hierover vragen te beantwoorden krijgen die bewijzen dat je de werking kent en kunt gebruiken. Informatie over deze website en haar mogelijkheden vind je in een aantal handboeken en op de website zelf.

Hoe beoordelen we het examen?

Voor de gesloten vragen: - moet je het juiste antwoord aanduiden om punten te scoren; - naargelang het vraagtype kan je voor een gedeeltelijk juist antwoord soms ook punten scoren; - is er geen giscorrectie. Voor de open vragen bekijken we of je antwoord - de juiste wetenschappelijke begrippen en symbolen bevat; - ondubbelzinnig is en de juiste inhoud bevat; - duidelijk gestructureerd is. We houden geen rekening met taalfouten.

A De aarde in het heelal

10%

B De bewegingen van de aarde

10%

C Ontstaan en evolutie van landschappen

25%

D De geologische tijdschaal

5%

E Het West-Europese weer

20%

F Ruimtelijke ordening in Vlaanderen

15%

G Wisselwerking tussen ruimtelijke aspecten en actuele geopolitieke situaties

15%

Met welk materiaal bereid je je voor?

Je moet zelf op zoek naar leermiddelen om je examen voor te bereiden. De Examencommissie stelt zelf geen leermiddelen ter beschikking. Je kan ze kopen in een (online) boekhandel of ontlenen en raadplegen in een bibliotheek. De bibliotheken van de lerarenopleiding aan de universiteit of de hogeschool bieden heel wat leermiddelen aan.
Hieronder staan enkele handboeken die vaak gebruikt worden in het secundair onderwijs. Ze bieden je voldoende ondersteuning om de leerstof zelfstandig te verwerken. De leerwerkboeken, waarin voornamelijk invuloefeningen staan, zijn niet in de lijst opgenomen. We verwijzen naar websites of andere uitgaven die je ook kunnen helpen bij je voorbereiding.
Bij elke nieuwe editie van de vakfiche actualiseren we deze bibliografie. Toch is het best mogelijk dat bepaalde werken niet meer verkrijgbaar zijn of dat nieuwe werken die al op de markt zijn nog niet zijn opgenomen. Ook websites veranderen al eens van naam of worden aangepast. Als je niet onmiddellijk op de juiste website terechtkomt, kan je die proberen te vinden via een goede zoekmachine.
We maken bewust een selectie van leermiddelen die ons op dit ogenblik het meest aangewezen lijken om je voor te bereiden op onze examens. Zo willen we je helpen om je studie efficiënter aan te pakken. Je kan echter ook andere werken of cursussen gebruiken bij je voorbereiding op het examen.
Leren werken met geopunt doe je via de website van geopunt.
Methode
Uitgeverij
Gegevens

Geogenie

Terranova

De Boeck Atlas

Van In

Zenit

Algemene wereldatlas

Pelckmans

www.pelckmans.be

03/660 27 20

http://www.pelckmans.be/klantendienst

Polaris

Polaris Go

Horizon

Plantyn

www.plantyn.com

0800 99 084

klantendienst@plantyn.be

Topos

Die Keure

Aardrijkskunde...hoe?

WDM

Titel 1
Titel 2
/