Menselijke interactie
Begrip
Begripsbepaling: menselijke interactie
Sociale perceptie
Begripsbepaling: sociale perceptie
Attributietheorie:
- Intern/ extern
- Attributiefouten
- Gevolgen van attributie
Deze theorie beschrijven en herkennen.
Zelfbeeld
Het ontstaan van het zelfbeeld:
- De invloed van anderen
- Stereotype
- Zelfattributie
Deze begrippen beschrijven en situeren.
Gedrag
Factoren die de mens en zijn gedrag beïnvloeden:
- Intern: leerprocessen, biologische factoren
- Extern: sociaal – culturele factoren
Deze factoren beschrijven en herkennen.
Passend communiceren
Communicatie
Begripsbepaling: communicatie
Luisterhouding:
- Actief luisteren
- Ik – boodschap
Deze begrippen beschrijven, illustreren en toepassen.
Conflict
Begripsbepaling: conflict, rolpatroon, rolconflict
Deze begrippen definiëren.
Soorten conflicten:
- Belangenconflict
- Relationele conflicten
- Machtsconflicten
Deze conflicten benoemen en toepassen.
Dit proces beschrijven en verklaren.
Gevolgen van een conflict:
- Negatief
- Positief
De gevolgen beschrijven en aanduiden.
Conflicthanteringsstijl volgens het Thomas – Kilmann model
Dit model herkennen en situeren.
Breuklijnen in onze samenleving
Globalisering
Begripsbepaling: globalisering
Gevolgen van globalisering:
- Positief
- Negatief
Deze gevolgen beschrijven en herkennen.
Sociale stratificatie
Begripsbepaling: Sociale stratificatie
Factoren van sociale stratificatie:
- Beroepen
- SES
- Geslacht
- …
Deze factoren beschrijven en herkennen.
Breuklijnen
Breuklijnen in onze samenleving:
- Religieus / filosofisch
- Arm / rijk
- Hoog geschoold / laag geschoold
Deze breuklijnen beschrijven, afleiden en verbanden zien.
Actuele maatschappelijke tendensen:
- Migratie
- Milieu
- Armoede
- Vergrijzing
- Genetica
- Genderdenken
- Levenseinde
Deze tendensen beschrijven, afleiden en verbanden zien.
Mens als onderdeel van de samenleving
De samenleving als democratisch systeem:
- Politieke vertegenwoordiging
- Belangengroepen
Deze termen beschrijven en toelichten.
De samenleving als economisch systeem:
- Huisvesting
- Belastingen
- Tewerkstelling
Deze termen beschrijven en situeren.
De samenleving als sociaal – maatschappelijk systeem:
- Sociale zekerheid
- Gezondheidszorg, de sociale kaart
- Cultuur, sport, jeugd en media
- Onderwijs: verschillende netten en methodescholen
Deze termen beschrijven, herkennen, vergelijken en situeren.
De samenleving als rechtssysteem:
- Belgisch recht
- Organisatie van het recht
Deze termen beschrijven, herkennen, vergelijken en situeren.
Ontwikkeling van de mens
Ontwikkelingspsychologie
Begripsbepaling: Psychologie en mensenkennis
Deze begrippen definiëren en onderscheiden van elkaar.
Ontwikkelingsgebieden en onderlinge samenhang volgens Piaget en Erikson:
- Cognitief (taal)
- Lichamelijk
- Seksueel
- Sociaal – emotioneel
- Moreel
- Motorisch
Deze ontwikkelingsgebieden benoemen, beschrijven en herkennen.
Dit begrippen beschrijven en vergelijken met elkaar.
Levensfasenpsychologie
Ontwikkelingsfasen:
- Ongeboren kind
- Zuigeling
- Peuter
- Kleuter
- Basisschoolleeftijd
- Adolescentie
- Vroege volwassenheid
- Middelbare volwassenheid
- Late volwassenheid
Deze ontwikkelingsfasen beschrijven en herkennen.
Ontwikkelingstaken:
- Kind
- Adolescent
- Volwassene
Zuigeling:
- Beweging: soorten reflexen, grove en fijne motoriek
- Gehechtheid: veilige, vermijdende, afwerende en gedesoriënteerde
De bewegingen van baby’s benoemen, herkennen en vergelijken.
De gehechtheid van baby’s beschrijven en herkennen.
Peuter:
- Sociaal – emotionele ontwikkeling: zelfstandigheid, koppigheid
- Belang van spelen
- Taalontwikkeling
Deze ontwikkelingen benoemen en herkennen.
Kleuter:
- Cognitieve ontwikkeling
- Sociale en persoonlijkheidsontwikkeling
- Schoolrijpheid
Deze ontwikkelingen benoemen en herkennen.
Basisschoolleeftijd:
- Cognitieve ontwikkeling
- Sociale en persoonlijkheidsontwikkeling
Deze ontwikkelingen benoemen en herkennen.
Adolescentie:
- Lichamelijke ontwikkeling: veranderingen van puberteit
- Sociale en persoonlijkheidsontwikkeling: identiteit(scrisis), peergroup, probleemgedrag
Deze ontwikkelingen tijdens de puberteit benoemen en herkennen.
Volwassenheid :
- Vroege volwassenheid
- Middenvolwassenheid
- Late volwassenheid
De drie fasen van volwassenheid beschrijven.
Voor elke fase de uitdagingen of veranderingen benoemen en herkennen.
Ouderdom :
- Lichamelijke veranderingen
- Psychische stoornissen
- Eenzaamheid: verlies en verdriet
- Dood, rouwverwerking
De uitdagingen en veranderingen van de ouderdom benoemen en herkennen.
Verschillende ontwikkelingsdomeinen:
- fysiek
- motorisch
- cognitief
- taal
- psychosociaal
- emotioneel
- moreel
- seksueel
Deze ontwikkelingsdomeinen benoemen en herkennen.
Opvoeding
Begripsbepaling: Opvoeden
Opvoedingsstijlen:
- Autoritair
- Democratisch
- Permissief
- Verwaarlozend
Deze opvoedingsstijlen herkennen, afleiden, beschrijven en verschillen zien.
Opvoedingsmiddelen:
- Informatieopdracht
- Gewoontevorming
- Belonen en straffen
- Leren door imitatie
Deze opvoedingsmiddelen beschrijven en herkennen.
Opvoedingsmilieus:
- Gezin
- School
- Vrijetijd/ media
De opvoedingsmilieus benoemen en herkennen.
Specifieke problemen die kunnen optreden bij de opvoeding en/of ontwikkeling.
Deze problemen benoemen en herkennen.
Ondersteunings – / externe begeleidingsinstanties.
Deze instanties benoemen en herkennen.