Skip to Main Content

Vakfiche fysiologie van de beweging 3 tso

Geldig van 01 augustus 2017 tot en met 31 december 2017
 

content

Studierichting

3e graad tso
  • Lichamelijke Opvoeding en Sport (*stopt in 2025)

Referentiekader

ReferentiekaderOpmerking
LeerplannenGO! 2012/050, pagina 14, deel 1: theoretische vakken 2: fysiologie van de beweging VVKSO Lichamelijke Opvoeding en Sport derde graad TSO D/2010/7841/007 OVSG leerplannummer 0/2/2012/402 onderdeel 5.7.10

Waarom leer je dit vak?

Wanneer je in de afdeling 3 TSO Lichamelijke Opvoeding en Sport afstudeert heb je heel wat mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Je vindt werk in beroepssectoren zoals de brandweer, zwembadredder, gemeentelijke sportdiensten, fitnesscentra, trainer of hulptrainer in een specifieke sportdiscipline, …

Toon meer
Toon minder

Aandacht voor recreatief bewegen, (top)sport en de gezondheid in het bijzonder veronderstelt dat je inzicht hebt in de lichaamsbouw en de werking van de verschillende lichaamsfuncties. In "fysiologie van de beweging" wordt de relatie tussen enerzijds de verschillende stelsels van het lichaam en anderzijds sportbeoefening en het leveren van (zware) fysieke inspanningen behandeld.

Wat moet je leren?

HET ADEMHALINGSSTELSEL

Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

het ademhalingsmechanisme met de twee diffusieprocessen

het ademhalingsmechanisme met het diffusieproces beschrijven ter hoogte van

  • de longblaasjes: uitwendige ademhaling door de uitwisseling van O2 naar het bloed en CO2 naar de longen
  • de lichaamscellen: inwendige ademhaling door de uitwisseling van O2 naar de cel en CO2 naar het bloed

de aanpassingen van het ademhalingsstelsel


de aanpassingen van het ademhalingsstelsel bij sport definiëren en uitleggen bij hoogtetraining en diepzeeduiken

oorzaken en risico's van de Caissonziekte, decompressieziekte of duikersziekte uitleggen

partiële O2 en CO2 druk

spirometrie en de inspanningsintensiteitscurve 

VO2 max

de begrippen en werking van partiële O2 en CO2 druk, spirometrie, de inspanningsintensiteitscurve en VO2 max definiëren en toelichten

HET BLOED - EN LYMFEVATENSTELSEL

Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

het bloedvatenstelsel

de samenstelling van het bloed

de bloedgroepen

de functies van het bloed

de bloedstolling

de bloeddruk

bloeddoping

de hartslagmeter

de bouw en de functies van het hart en het bloedvatenstelsel benoemen
aandoeningen en oorzaken van aandoeningen benoemen bij

  • allergie
  • infecties
  • bloeddoping
  • ziekten van hart- en bloedvaten: beroerte, hartkramp, hartinfarct, pantserhart, hartklepafwijking, ...

de samenstelling van het bloed benoemen

de bloedgroepen benoemen en het belang illustreren

de functies van het bloed bij transport, bescherming, afweermechanisme en homeostase opsommen

het mechanisme van de bloedstolling benoemen en beschrijven

het mechanisme van de bloeddruk en bloeddrukmeting benoemen en beschrijven

de gevaren van bloeddoping herkennen en het principe van bloeddoping verklaren

het nut van de hartslagmeter benoemen en het correct gebruik illustreren

het lymfevatenstelsel

de lymfen

de bouw, de functie en werking van het lymfevatenstelsel benoemen

de lymfen herkennen en hun werking beschrijven

de aanpassingen van het bloedvatenstelsel

de aanpassingen van het bloedvatenstelsel zoals hartminuutvolume (hartritme en slagvolume), sporthart, veneuze terugstroom bij  inspanningen en training definiëren en toelichten

DE ENERGIESTOFWISSELING

Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

organismen en  Adenosinetrifosfaat (ATP)

het gebruik van ATP door organismen tijdens hun energetische processen benoemen en beschrijven

aanvullingen van ATP

aanvullingen van ATP:

  • anaërobe mechanismen: creatinefosfaat, anaërobe afbraak van glucose
  • aërobe mechanismen: aërobe afbraak van glucose en vetzuren

deze mechanismen beschrijven en het aandeel van aërobe en anaërobe mechanismen in  energielevering benoemen

O2-tekort en O2-schuld

de begrippen O2-tekort en O2-schuld benoemen en verklaren

melkzuurproductie, zuurstofschuld, anaërobe drempel, omslagpunt, recuperatie en lactaatmetingen

de werking van melkzuurproductie, zuurstofschuld, anaërobe drempel, omslagpunt, recuperatie en lactaatmetingen definiëren en toelichten

DE LICHAAMSASSEN EN - VLAKKEN

Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

de lichaamsassen

de lichaamsvlakken


de lichaamsassen: sagittaal, frontaal en longitudinaal
de lichaamsvlakken: frontaal, sagittaal en transversaal
herkennen, benoemen (ook Nederlandstalig)  en aanduiden op een afbeelding

de lichaamsbewegingen


de lichaamsbewegingen: abductie en adductie, anteflexie, retroflexie, flexie en extensie, rotatie, … herkennen, benoemen (ook Nederlandstalig)  en aanduiden op een afbeelding

Het verband van lichaamsbewegingen in de sport leggen met de lichaamsassen en lichaamsvlakken

de richtingsaanduidingen

Nederlandstalige betekenis en voorbeelden van de richtingsaanduidingen geven en herkennen van

  • flexie en extensie, 
  • dorsaalflexie en plaintairflexie,
  • abductie en adductie, 
  • supinatie en pronatie,
  • inversie en eversie,
  • exoratie en endoratie
  • proximaal en distaal
  • mediaal en lateraal
  • dorsaal en ventraal
  • centraal en craniaal
  • antarior en caudaal

DE BEENDEREN EN GEWRICHTEN

Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

de beenderen als onderdeel van het skelet

letsels aan het skelet

rugscholing


de beenderen als onderdelen van het skelet zoals wervelkolom, borstkas, kniegewricht, enkelgewricht, schoudergordel en bekkengordel, onderste en bovenste ledematen benoemen en aanduiden op een afbeelding van het skelet

letsels aan het skelet zoals skeletafwijkingen, stressfracturen en beenvliesontstekingen herkennen, benoemen, de oorzaken benoemen en verklaren

het belang van de wervelkolom en de tussenwervelschijven bij rugscholing benoemen en toelichten (houding, belasting en preventie)

de gewrichten

de indeling van de gewrichten

de bouw van de gewrichten


het schoudergewricht, ellebooggewricht, heupgewricht, kniegewricht, enkelgewricht en wervelkolom herkennen en aanduiden op een tekening

het schoudergewricht, ellebooggewricht, heupgewricht, kniegewricht, enkelgewricht en wervelkolom naar beweeglijk, weinig beweeglijk en onbeweeglijk classificeren

de bouw en bewegingsmogelijkheden van beweeglijke gewrichten herkennen en verklaren

overbelasting van spieren en gewrichten

risicovolle handelingen en kwetsuren

gevaren van overbelasting tijdens de groeispurt in de puberteit herkennen, benoemen en verklaren

aan de hand van de bouw van het gewricht de mogelijke kwetsuren herkennen en de meest voorkomende gewrichtsletsels verklaren

HET SPIERSTELSEL

Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

de dwarsgestreepte spier

indeling van de spieren

hulpstructuur van een spier

spiercontractie

spierletsels


de bouw en de samenstelling van de dwarsgestreepte spier tot op microscopisch niveau herkennen, benoemen en aanduiden op een afbeelding

de indeling van de spieren naar vorm en bouw herkennen en classificeren

de hulpstructuur van de spier zoals pees, peesschede en slijmbeurzen herkennen en aanduiden op een afbeelding

het mechanisme van de spiercontractie op moleculair niveau beschrijven

de spierletsels classificeren en toelichten hoe te voorkomen en te verzorgen

factoren die de spierwerking beïnvloeden

tonus van de spier

spiervezels

type I en type II vezels

bewegingsuitvoerende spieren

oorsprong en inertie van de belangrijkste spieren, spiergroepen en buikspieren



factoren die de spierwerking beïnvloeden herkennen en verklaren:

  • intensiteit van spiercontracties afhankelijk van de prikkelfrequentie, prikkelduur, de voorafgaande belasting en lengte
  • soorten spiercontracties
  • de motorische eenheid van de regeling van de contractie


de voordelen van toniciteit en de gevolgen van hoge en lage tonus benoemen, het verband illustreren tussen tonus en soepele / hoekige bewegingen

spiervezels bij mensen en bij spiergroepen herkennen en classificeren, het verband verduidelijken tussen het type spiervezels en de sportbeoefening

het verband in de sporttak en in de houdingsopvoeding toelichten tussen type I  en type II vezels

de belangrijkste bewegingsuitvoerende spieren opnoemen, situeren, hun oorsprong en aanhechting aanduiden op een afbeelding en hieruit hun werking afleiden

de oorsprong en inertie benoemen en op tekening aanduiden van

  • belangrijke spieren zoals M. Biceps brachii, M. Triceps brachii, M. Trapezius, M. Deltoideus, . Latissimus dorsi, M. Pectoralis Major, M. Gluteus maximus, M. Quadriceps femoris, M. Biceps femoris, M. Gastrocnemius
  • spiergroepen
  • buikspieren

houdingen en bewegingen

de samenwerking tussen synergisten en antagonisten

hefbomen, krachten, agonisten, synergisten en antagonisten

spieren, spiergroepen in sportbewegingen

houdingsopvoeding: risicofactoren van mechanische (atypische) rugpijn, preventie van rugpijn


de houdingen en bewegingen zoals buigen, strekken, aanvoeren, afvoeren herkennen en de werking beschrijven

de belangrijkste synergisten en antagonisten met hun verband in sport herkennen

hefbomen en krachten herkennen en de werking verklaren bij agonisten, synergisten en antagonisten

opsommen welke spieren/spiergroepen gebruikt worden bij eenvoudige sportbewegingen

de principes van houdingsopvoeding zoals risicofactoren van mechanische (atypische) rugpijn, preventie van rugpijn definiëren en toelichten

HET ZENUWSTELSEL

Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

het cerebraal-spinaal zenuwstelsel

de bouwstenen van een zenuwcel

de werking van het zenuwstelsel

soorten beweging

stijgende en dalende banen

sport en het zenuwstelsel

de bouw van het cerebraal-spinaal zenuwstelsel op macroscopisch niveau en microscopisch niveau herkennen

de bouwstenen van een zenuwcel: het sensorisch neuron,  het schakelneuron,  het motorisch neuron, synaps, … aanduiden en benoemen op tekening

de werking van het zenuwstelsel bij zenuwcentra in hersenen en ruggenmerg, zenuwbanen en impulsgeleiding beschrijven

soorten beweging zoals actie – reactie reflex, bewuste beweging, automatismen en emotionele beweging benoemen en verklaren

stijgende en dalende banen herkennen

de invloed van sport op het zenuwstelsel toelichten

HET HORMOONSTELSEL

Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

hormonale doping


hormonen die een invloed hebben op sportprestaties benoemen en herkennen


hormonale doping benoemen en toelichten hoe hormonen sportvaardigheden en sportprestaties beïnvloeden

VOEDING EN SPORT

Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

enzymen en vertering

oligo – elementen

absorptie en defecatie

enzymen herkennen en benoemen en de werking bij vertering uitleggen

van oligo – elementen de werking en functie benoemen

het belang van vochtregulatie benoemen en illustreren bij sportprestaties

voedingsschema voor sporters

specifieke voedingsbehoeften

in een voedingsschema voor sporters

  • de samenstelling voedsel kwantitatief en kwalitatief vergelijken
  • de soorten suikers, sportdranken en vitaminen classificeren

een specifieke voedingschema bij training, tijdens een wedstrijd, na de wedstrijd en bij duursporten interpreteren en opstellen

Welke opdracht moet je uitvoeren?

Dit vak heeft geen opdrachten

Welke bijlagen heb je nodig?

Dit vak heeft geen bijlagen

Hoe verloopt het examen?

60 minuten voor examens vanaf 16-08-2017 tot 31-12-2017
Het examen fysiologie van de beweging is een digitaal examen. Vraag je je af hoe een digitaal examen verloopt? De uitleg over onze digitale examens, de instructies en heel wat voorbeeldvragen vind je op http://examencommissiesecundaironderwijs.be/examens
/
kladpapier en een balpen
Het digitaal examen bestaat uit gesloten vragen. Er zijn verschillende vraagtypes: invulvragen, sleepvragen, dropdownvragen, meerkeuzevragen. Elk vraagtype heeft zijn eigen instructiezin, die duidelijk aangeeft wat je precies moet doen. Het is belangrijk dat je de verschillende vraagtypes vooraf inoefent. Op de website vind je een oefenexamen, waarin je ze kan uitproberen. Uiteraard is dit geen echt examen: de bedoeling is dat je de techniek van de digitale vraagtypes in de vingers krijgt.

Hoe beoordelen we het examen?

Voor de gesloten vragen moet je het juiste antwoord aanduiden, invullen of slepen om punten te scoren, naargelang het vraagtype kan je voor een gedeeltelijk juist antwoord soms ook punten scoren en is er bij meerkeuzevragen geen giscorrectie.

Het ademhalingsstelsel

10%

Het bloed- en lymfevatenstelsel

20%

Energiestofwisseling

10%

De lichaamsassen en  lichaamsvlakken

5%

De beenderen en gewrichten

10%

Het spierstelsel

20%

Het zenuwstelsel

10%

Het hormoonstelsel

5%

Voeding en sport

10%

Met welk materiaal bereid je je voor?

Je moet zelf op zoek naar leermiddelen om je examen voor te bereiden. De Examencommissie stelt zelf geen leermiddelen ter beschikking. Je kan boeken of cursussen kopen in een (online of tweedehands-) boekenhandel of ontlenen in een bibliotheek. De bibliotheken van de lerarenopleiding aan de universiteit of de hogeschool bieden heel wat leermiddelen aan in hun collectie.
Bij elke nieuwe editie van de vakfiche actualiseren we deze bibliografie. Toch is het best mogelijk dat bepaalde werken niet meer verkrijgbaar zijn of dat nieuwe werken die al op de markt zijn nog niet zijn opgenomen.
We maken bewust een selectie van leermiddelen die ons op dit ogenblik het meest aangewezen lijken om je voor te bereiden op onze examens. Door een selectie te maken, willen we je helpen om je studie efficiënter aan te pakken. Je kan echter ook andere werken of cursussen gebruiken bij je voorbereiding op het examen.
In dit deel van de bibliografie vind je enkele handboeken die vaak gebruikt worden in het secundair onderwijs. Ze bieden je voldoende ondersteuning om zelfstandig de leerstof te verwerken dankzij elektronische hulpmiddelen zoals oefeningen die de uitgever aanbiedt bij het handboek. De hier opgenomen lijst houdt geen enkele aanbeveling of kwaliteitsgoedkeuring in.

Methode
Uitgeverij
Gegevens

Het menselijk lichaam voor Dummies

Standaard Boekhandel

9789045350240

Anatomie en fysiologie van de mens - 4e editie

L. Gregoire, A.T. van Straaten-Huygen, R.J. Trompert

ThiemeMeulenhoff bv

9789006925630

Samengevat Anatomie en Fysiologie

L. Gregoire, A.T. van Straaten-Huygen, R.J. Trompert

ThiemeMeulenhoff bv

9789066364004

Titel 1
Titel 2

http://coachmefit.nl/kennisbank/health-facts/anatomische-lichaamsvlakken-en-plaatsaanduidingen/

Oefensite  http://anatomiefysiologie.nl/artikelen/over.html

https://www.dopingautoriteit.nl/wat_is_doping/dopingcategorieen/peptidehormonen_groeifactoren_en_verwante_stoffen

https://www.voedingscentrum.nl

/