Skip to Main Content

Vakfiche theorie van de lichamelijke opvoeding 3 tso

Geldig van 01 januari 2019 tot en met 31 december 2019
 

content

Studierichting

3e graad tso
  • Lichamelijke Opvoeding en Sport (*stopt in 2025)

Referentiekader

ReferentiekaderOpmerking
LeerplannenGO! 2012/050 VVKSO Lichamelijke Opvoeding en Sport derde graad TSO D/2010/7841/007 OVSG leerplannummer 0/2/2012/402

Waarom leer je dit vak?

Sport en spel, sportkampen tijdens de vakantie voor jongeren, sportdag voor senioren, ... situaties waar je als jonge begeleider mee in aanraking zal komen. Heel wat vragen en opmerkingen zullen je gesteld worden: "Is er een programmaboekje, hoe kan ik me inschrijven, waar kan ik de uitslagen raadplegen ...? Als leidinggevende moet je hierop gepast kunnen reageren en antwoorden.

Toon meer
Toon minder

Dit vak behandelt daarom het leren over bewegen: het bijbrengen van kennis en inzicht in bewegen en sport, in bewegings - en sportcultuur en in andermans kunnen. Ook de spelorganisatorische en leidinggevende aspecten van de sporten moet je beheersen.

 

Wat moet je leren?

SPORT EN SPEL

Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

sport en spel

sport - en spelvormen

sportregels op school en in een wedstrijd


sport en spel onderscheiden van elkaar en kenmerken van elk geven

de verschillende sport– en spelvormen herkennen

voor verschillende sporten en spelen de gepaste vorm plannen, rekening houdend met de doelgroep

schoolsportspelregels en wedstrijdspelregels onderscheiden

ORGANISATIE VAN WEDSTRIJDEN EN SPELEN

ALGEMENE WEDSTRIJDORGANISATIE
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

algemene begrippen:

  • organisatievormen van wedstrijden
  • het programmaboekje
  • accommodatie, inrichting en materiaal
  • uitslagen en administratie

voor spel – en sportwedstrijden

  • een organisatievorm aangepast aan de sport plannen
  • een programmaboekje van een wedstrijd of evenement samenstellen
  • het optimaal gebruik van accommodatie (inrichting) bepalen, materiaallijsten bij een activiteit opstellen
  • de uitslagen en administratie organiseren
COMPETITIESYSTEMEN
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

de regels van verschillende competitiesystemen

competitiesystemen

de werking van de verschillende competitiesystemen zoals : uitdagingsystemen, rond het racket – systeem, laddersysteem, schoorsteensysteem, afvalsystemen, piramide – systeem, poulesysteem, gecombineerde systemen en roulatiesystemen beschrijven en toelichten

een gepaste competitiesysteem toepassen, rekening houdend met opzet, soort sport en spel, deelnemers, beschikbaar materiaal,  accommodatie, …

ORGANISATIE SPORTDAGEN
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

spelkloksystemen en vaardigheidskloksystemen

de organisatie van een sportdag

de werking van spelkloksystemen en vaardigheidskloksystemen herkennen en beschrijven

de organisatie van een onderdeel van een sportdag plannen volgens één of combinatie van spelkloksystemen en vaardigheidskloksystemen

LEIDING GEVEN IN SPORT

Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

leiderschapsstijlen

het doel, voor– en nadelen van de gezaghebbende stijl, de relatiegerichte stijl, de democratische stijl, de maatgevende stijl en de coachende stijl beschrijven

motiveren welke stijl te gebruiken in verschillende sportsituaties

medewerkers informeren, briefen…

sportevenementen


als verantwoordelijke een sportevenement plannen, analyseren, organiseren en evalueren

jouw medewerkers aan een sportevenement motiveren, observeren en evalueren

de jeugdsportbegeleider en jeugdsportcoördinator

de verantwoordelijkheden en taken van een jeugdsportbegeleider en een jeugdsportcoördinator in een sportclub beschrijven en herkennen

Welke opdracht moet je uitvoeren?

Dit vak heeft geen opdrachten

Welke bijlagen heb je nodig?

Dit vak heeft geen bijlagen

Hoe verloopt het examen?

60 minuten voor examens vanaf 01-01-2019 tot 31-12-2019
Het examen theorie van de lichamelijke opvoeding is een digitaal examen. Vraag je je af hoe een digitaal examen verloopt? De uitleg over onze digitale examens, de instructies en heel wat voorbeeldvragen vind je op http://examencommissiesecundaironderwijs.be/examens
/
kladpapier en een balpan
Het digitaal examen bestaat uit gesloten vragen. Er zijn verschillende vraagtypes: invulvragen, sleepvragen, dropdownvragen, meerkeuzevragen. Elk vraagtype heeft zijn eigen instructiezin, die duidelijk aangeeft wat je precies moet doen. Het is belangrijk dat je de verschillende vraagtypes vooraf inoefent. Op de website vind je een oefenexamen, waarin je ze kan uitproberen. Uiteraard is dit geen echt examen: de bedoeling is dat je de techniek van de digitale vraagtypes in de vingers krijgt.

Hoe beoordelen we het examen?

Voor de gesloten vragen moet je het juiste antwoord aanduiden, invullen of slepen om punten te scoren, naargelang het vraagtype kan je voor een gedeeltelijk juist antwoord soms ook punten scoren en is er bij meerkeuzevragen geen giscorrectie.

Sport en spel

24%

  • verschillen sport en spel
  • verschillen sport- en spelvormen
  • sport op school

  • 8%
     
  • 8%
     
  • 8%

Organisatie van wedstrijden en spelen

46%

  • algemene wedstrijdorganisatie
  • competitiesystemen
  • organisatie sportdagen

  • 30%
     
  • 8%
  • 8%

Leiding geven in sport

30%

  • leiderschapsstijlen
  • sportevenementen
  • jeugdsportbegeleider en coördinator

  • 12%
  • 12%
  • 6%

Met welk materiaal bereid je je voor?

Je moet zelf op zoek naar leermiddelen om je examen voor te bereiden. De Examencommissie stelt zelf geen leermiddelen ter beschikking. Je kan boeken of cursussen kopen in een (online of tweedehands-) boekenhandel of ontlenen in een bibliotheek. De bibliotheken van de lerarenopleiding aan de universiteit of de hogeschool bieden heel wat leermiddelen aan in hun collectie.
Bij elke nieuwe editie van de vakfiche actualiseren we deze bibliografie. Toch is het best mogelijk dat bepaalde werken niet meer verkrijgbaar zijn of dat nieuwe werken die al op de markt zijn nog niet zijn opgenomen.
We maken bewust een selectie van leermiddelen die ons op dit ogenblik het meest aangewezen lijken om je voor te bereiden op onze examens. Door een selectie te maken, willen we je helpen om je studie efficiënter aan te pakken. Je kan echter ook andere werken of cursussen gebruiken bij je voorbereiding op het examen.
In dit deel van de bibliografie vind je enkele handboeken die vaak gebruikt worden in het secundair onderwijs. Ze bieden je voldoende ondersteuning om zelfstandig de leerstof te verwerken dankzij elektronische hulpmiddelen zoals oefeningen die de uitgever aanbiedt bij het handboek. De hier opgenomen lijst houdt geen enkele aanbeveling of kwaliteitsgoedkeuring in.
Methode
Uitgeverij
Gegevens

Spel en sport : leerboek voor agogisch werk en activiteiten begeleiding

Nijkerk : Intro, 1985

ISBN: 90-266-1792-5

Het organiseren van wedstrijden en spelen

Tirion Sport via De Standaard Boekhandel

ISBN: 9789060764190

Titel 1
Titel 2

http://www.schoolsport.be/vlaamseveldloopweek/page.aspx?ID=948

http://www.recreators.nl/MEDIA/files/Competities%20en%20toernooien(1).pdf

/