Sport en spel, sportkampen tijdens de vakantie voor jongeren, sportdag voor senioren, ... situaties waar je als jonge begeleider mee in aanraking zal komen. Heel wat vragen en opmerkingen zullen je gesteld worden: "Is er een programmaboekje, hoe kan ik me inschrijven, waar kan ik de uitslagen raadplegen ...? Als leidinggevende moet je hierop gepast kunnen reageren en antwoorden.
Dit vak behandelt daarom het leren over bewegen: het bijbrengen van kennis en inzicht in bewegen en sport, in bewegings - en sportcultuur en in andermans kunnen. Ook de spelorganisatorische en leidinggevende aspecten van de sporten moet je beheersen.
sport en spel
sport - en spelvormen
sportregels op school en in een wedstrijd
sport en spel onderscheiden van elkaar en kenmerken van elk geven
de verschillende sport– en spelvormen herkennen
voor verschillende sporten en spelen de gepaste vorm plannen, rekening houdend met de doelgroep
schoolsportspelregels en wedstrijdspelregels onderscheiden
algemene begrippen:
voor spel – en sportwedstrijden
de regels van verschillende competitiesystemen
competitiesystemen
de werking van de verschillende competitiesystemen zoals : uitdagingsystemen, rond het racket – systeem, laddersysteem, schoorsteensysteem, afvalsystemen, piramide – systeem, poulesysteem, gecombineerde systemen en roulatiesystemen beschrijven en toelichten
een gepaste competitiesysteem toepassen, rekening houdend met opzet, soort sport en spel, deelnemers, beschikbaar materiaal, accommodatie, …
spelkloksystemen en vaardigheidskloksystemen
de organisatie van een sportdag
de werking van spelkloksystemen en vaardigheidskloksystemen herkennen en beschrijven
de organisatie van een onderdeel van een sportdag plannen volgens één of combinatie van spelkloksystemen en vaardigheidskloksystemen
leiderschapsstijlen
het doel, voor– en nadelen van de gezaghebbende stijl, de relatiegerichte stijl, de democratische stijl, de maatgevende stijl en de coachende stijl beschrijven
motiveren welke stijl te gebruiken in verschillende sportsituaties
medewerkers informeren, briefen…
sportevenementen
als verantwoordelijke een sportevenement plannen, analyseren, organiseren en evalueren
jouw medewerkers aan een sportevenement motiveren, observeren en evalueren
de jeugdsportbegeleider en jeugdsportcoördinator
de verantwoordelijkheden en taken van een jeugdsportbegeleider en een jeugdsportcoördinator in een sportclub beschrijven en herkennen
Sport en spel
24%
Organisatie van wedstrijden en spelen
46%
Leiding geven in sport
30%
Spel en sport : leerboek voor agogisch werk en activiteiten begeleiding
Nijkerk : Intro, 1985
ISBN: 90-266-1792-5
Het organiseren van wedstrijden en spelen
Tirion Sport via De Standaard Boekhandel
ISBN: 9789060764190
http://www.schoolsport.be/vlaamseveldloopweek/page.aspx?ID=948
http://www.recreators.nl/MEDIA/files/Competities%20en%20toernooien(1).pdf