Als je een diploma wil behalen in een bso-studierichting, dan volstaat het niet om al je kennis en vaardigheden te bewijzen in een reeks van examens. Je moet ook aantonen dat je een beroep hebt geleerd en dat je klaar bent voor de arbeidsmarkt. Dat kan je bewijzen in een assessment.
Een assessment is een uitgebreide praktijkproef die je aflegt in omstandigheden die heel erg lijken op een echte werksituatie. Je voert realistische opdrachten uit die regelmatig voorkomen in het beroep. Het accent ligt op het geïntegreerd toepassen van kennis en vaardigheden. In de manier waarop jij de opdrachten uitvoert, kunnen we beoordelen of jij alle competenties hebt verworven die horen bij het beroep van een administratief medewerker en magazijnier.
In het examenprogramma van de studierichting Kantoor/Logistiek doe je twee assessments: een voor kantoortechnieken en een voor logistiek. We testen jouw kennis en vaardigheden in zeven domeinen: administratieve ondersteuning, logistieke ondersteuning, communicatie, goederenbehandeling, voorraadbeheer, machinegebruik en administratieve ondersteuning bij logistieke taken.Een geïntegreerde aanpakTypisch aan een assessment is dat je alles wat je kan en kent moet kunnen combineren bij het uitvoeren van een opdracht. Als we je bijvoorbeeld vragen om bepaalde documenten te verwerken, dan moet je niet alleen bewijzen dat je met een computer kan werken maar bijvoorbeeld ook dat je voldoende juridische of boekhoudkundige kennis hebt. Tegelijk moet je aantonen dat je vlot kan lezen in het Nederlands, vlot informatie kan opzoeken en dat je nauwgezet en efficiënt kan werken. Met één opdracht kunnen wij tijdens de proef dus heel wat zaken tegelijk testen: je kennis, je vaardigheden en je attitudes.Onthoud tijdens je voorbereiding op het assessment dat je bij alle onderdelen elke keer moet bedenken welke kennis en vaardigheden je moet kunnen toepassen en welke attitudes belangrijk zijn. Om het voor jou wat makkelijker te maken, sommen we eerst de attitudes en vaardigheden die je bij alle opdrachten nodig hebt op. Zo moeten we ze niet telkens opnieuw vermelden bij elke competentie.Wij verwachten bij elke opdracht dat je toont dat je een goede werkhouding of attitude hebt en dat je ook je digitale vaardigheden en taalvaardigheid bewijst. Je attitudes· Je bent klantgericht en helpt anderen graag verder.· Je bent luisterbereid.· Je bent discreet.· Je bent diplomatisch en gaat goed om met emoties van anderen.· Je straalt het imago van de organisatie of het bedrijf uit.· Je bent stressbestendig en kan taken combineren.· Je hebt de nodige zelfbeheersing.· Je werkt systematisch.· Je werkt efficiënt.· Je bent zelfstandig en organiseert je eigen werk.· Je respecteert richtlijnen of procedures van de organisatie of het bedrijf.· Je bent flexibel en kan makkelijk inspelen op nieuwe taken of omstandigheden.· Je werkt ergonomisch en vermijdt RSI (Repetitive Strain Injury).
Bij elk aspect van de communicatie is het erg belangrijk dat je vlot en correct Nederlands spreekt en schrijft. Of je nu de telefoon aanneemt, een boodschap noteert, een gesprek voert met een klant, een e-mail verstuurt of informatie geeft: een verzorgde taal is van groot belang.Hieronder beschrijven we kort welke taalvaardigheid we van jou verwachten. Hou hier steeds rekening mee bij het uitvoeren van alle communicatieopdrachten.
Luisteren
Je begrijpt een (telefonische) boodschap en geeft die correct door.Je begrijpt vragen van gasten, bezoekers en klanten en reageert er correct op.Je begrijpt klachten van gasten, bezoekers en klanten.
Lezen
Je begrijpt informatie uit geschreven teksten zoals een stagecontract of een zakelijke brief.Je beoordeelt gekregen informatie kritisch.
Schrijven
Je noteert (telefonische) boodschappen op een duidelijke manier en geeft ze correct door, bijvoorbeeld aan collega’s.Je noteert klachten en geeft ze op een correcte manier door aan de klachtenbehandelaar.Je noteert afspraken op een correcte manier.Je helpt gasten, bezoekers en klanten bij het invullen van het aanwezigheidsregister.Je schrijft correct Nederlands: je bouwt vlotte zinnen en past de spellingregels correct toe. Je gebruikt de gepaste beleefdheidsformules.
Spreken en gesprekken voeren
Je voert vlot (telefonische) gesprekken in het Nederlands.Je antwoordt correct op vragen.Je spreekt Standaardnederlands.Je verzorgt je uitspraak.Je gebruikt de gepaste omgangsvormen en beleefdheidsformules.
We verwachten dat je vlot kan werken met een computer. Je gebruikt de typische programma’s die je in een kantooromgeving en magazijn nodig hebt.
E-mailsoftware gebruiken
Je kan berichten via elektronische post ontvangen, beantwoorden en doorsturen.Je kan elektronische post verzenden (met bijlagen, aan één of meerdere ontvangers, in CC en BCC).Je kan berichten in mappen klasseren.Je respecteert netiquette.
Met de computer werken
Je werkt op een probleemoplossende manier met toepassingsprogramma’s.
Kantoorsoftware voor tekstverwerking gebruiken
Je voert op een efficiënte manier basishandelingen uit:
Kantoorsoftware voor rekenblad gebruiken
Je voert op efficiënte manier basishandelingen uit in een rekenblad:
Kantoorsoftware voor gegevensbeheer gebruiken
Je ontwerpt en bevraagt op een efficiënte manier een databank.
Kantoorsoftware voor presentaties gebruiken
Je ontwerpt efficiënte presentaties volgens het KISS-principe (Keep It Short and Simple), rekening houdend met inhoud, kleurgebruik, vorm en publiek.Je gebruikt op een efficiënte manier multimedia en objecten in een presentatie (afbeeldingen, hyperlinks, films, foto’s, geluiden, grafieken).Je bewaart en drukt presentaties af op een juiste manierJe licht je presentatie mondeling toe.
Documenten ontwikkelen met een DTP-pakket (desktoppublishing)
Je ontwerpt bijvoorbeeld een uitnodiging, flyer en naamkaartjes.
Alle competenties die je moet verwerven voor het assessment Kantoortechnieken staan in drie rubrieken: administratieve ondersteuning, logistieke ondersteuning en communicatie.
De (elektronische) agenda beheren
Je kan in een bestaande (elektronische) agenda afspraken invoeren, wijzigen en annuleren.Je houdt rekening met praktische overwegingen zoals verplaatsingen en maaltijden.
Binnengekomen post sorteren, verdelen, beantwoorden en doorsturenUitgaande post voorbereiden, sorteren en versturen
Je gebruikt e-mailsoftware.Je kan de inkomende post:
Documenten ontvangen, controleren en digitaal verwerken
Je geeft een volgnummer aan documenten zodat je ze eenvoudig kan klasseren (alfabetisch, numeriek, chronologisch, alfanumeriek, geografisch, decimaal).Je noteert regelmatig tijdens vergaderingen, teamoverleg of andere momenten.Je werkt met een computer.Je gebruikt kantoorsoftware voor tekstverwerking.Je gebruikt kantoorsoftware voor gegevensbeheer.Je kan met een aanvaardbare snelheid een tekst typen.Je kan juridische documenten correct invullen.
Documenten indexeren, klasseren en archiveren
Je kan verschillende klasseermethoden toepassen (alfabetisch, numeriek, chronologisch, alfanumeriek, geografisch, decimaal).Je gebruikt klasseer- en archiveringsmaterialen.
Gegevens raadplegen, invoeren in een computer en bijwerken
Je werkt met een computer.Je gebruikt kantoorsoftware voor tekstverwerking.Je gebruikt kantoorsoftware voor rekenblad.Je gebruikt kantoorsoftware voor gegevensbeheer.Je gebruikt kantoorsoftware voor presentaties.Je kan met een aanvaardbare snelheid een tekst typen.Je drukt een document af.
Voorraden opvolgen, tekorten vaststellen en bestellingen plaatsen
Je merkt op wanneer je een nieuwe bestelling moet plaatsen en volgt de bestelling consequent op.Je vraagt offertes en gratis stalen aan bij leveranciers.Je verzamelt offertes om een goede prijsvergelijking te kunnen maken.Je gebruikt een rekenblad om te berekenen hoeveel goederen je moet bestellen.Je vult bestelbonnen in of plaatst bestellingen bij een leverancier.
Uittikken van nota’s en verslagen aan de hand van bijvoorbeeld een dictafoon of geschreven notities
Je noteert tijdens vergaderingen, teamoverleg of andere momenten.Je werkt met een computer.Je gebruikt kantoorsoftware voor tekstverwerking.Je gebruikt e-mailsoftware om verslagen en bijlagen door te sturen naar collega’s.Je kan met een aanvaardbare snelheid een tekst typen.
Ondersteuning bieden aan de dienst boekhouding
Je sorteert handelsdocumenten (offerte, bestelbon, orderbevestiging, leveringsbon/verzendnota) op datum.Je sorteert aankoopfacturen per soort aankopen (handelsgoederen, diensten en diverse goederen, investeringen).Je sorteert verkoopfacturen per soort verkopen (verkopen handelsgoederen, facturen met meerdere btw-tarieven, doorgerekende kosten, terugstuurbare verpakking, handelskorting en korting voor contant).Je plaatst een volgnummer op handelsdocumenten, facturen en creditnota’s.Je maakt een lijst van alle verkopen zonder factuur aan de hand van de kastickets.Je stelt een document op ter voorbereiding van het verkoopdagboek op basis van de opgelijste verkopen zonder factuur.Je sorteert klanten per vervaldag en onderneemt de juiste actie volgens termijn van achterstal zoals maanbrief opstellen en versturen of telefonisch contact opnemen.Je controleert handelsdocumenten (offerte, bestelbon, orderbevestiging, leveringsbon/verzendnota) op correctheid (berekening, juist datagebruik, relatie tussen de documenten).Je controleert facturen op correctheid (berekening, gebruikte btw- tarieven, kortingen).Je codeert facturen op basis van het MAR (minimum algemeen rekeningenstelsel) door de kernrekening voor de factuur toe te wijzen.Je drukt een aankoopdagboek af.Je drukt een verkoopdagboek af.Je drukt een lijst met openstaande handelsvorderingen en -schulden af.Je drukt financiële dagboeken af en begrijpt wat ze betekenen.Je klasseert facturen en creditnota’s in mappen.Je klasseert rekeningafschriften op datum in mappen.
Kopies nemen
Je bedient een kopieermachine op een correcte manier.
Documenten inscannen
Je gebruikt een scanapparaat op een correcte manier.
Etiketten maken
Je werkt met een computer.Je gebruikt kantoorsoftware voor tekstverwerking.
Vergaderzalen klaarzetten
Je reserveert en organiseert tijdig de vergaderzaal.Je voorziet het nodige materiaal en audiovisuele apparatuur en zet deze klaar voor gebruik.
Instaan voor beperkte logistieke ondersteuning van de kantoorinrichting
Je meldt storingen en defecten aan de verantwoordelijke diensten.Je volgt geplande leveringen van materiaal op en je controleert onderhoudscontracten van kantoormateriaal en het wagenpark op basis van instructies van de verantwoordelijke.
Telefoon aannemen en doorverbinden
Je bedient telefoonapparatuur bijvoorbeeld via een vast toestel of via voice over IP.Je voert vlot een telefonisch gesprek.
Boodschappen noteren en afspraken maken
Je zoekt telefoonnummers op het internet en via een digitaal telefoonboek.Je neemt boodschappen aan.
Informatie geven
Je zoekt gericht en doeltreffend informatie digitaal op.Je gaat kritisch om met gevonden informatie.Je gaat op een veilige manier om met digitale informatie.Je geeft gevraagde informatie correct door zoals de openingsuren van een onderneming of organisatie of het algemeen e-mailadres om vragen te formuleren aan een onderneming of organisatie.
Administratieve vaardigheden
25 %
Boekhoudkundige vaardigheden
20 %
Juridische vaardigheden
5 %
ICT-vaardigheden
30 %
Integratie
Actie! 5/6 Office, ICT-integratie
Van In/De Boeck
www.vanin.be
Me & Company 5/6 Office
Informaticaboeken (Word, Excel, Powerpoint, Access, Initiatie in de informatica)
iSee
Die Keure
www.diekeure.be
Word (basis + gevorderd)
www.soft GCV
http://www.wwwsoft.be
Secretariaatsmedewerker (m/v) gevraagd
De handel en wij 3de graadC. Personeel en sociale zekerheid
Plantyn
www.plantyn.com
Handel 5 - module 3 (hoofdstuk 4: De arbeidsovereenkomst)
Kringen 1 - module 2 (Bedrijfshuishoudkunde)
De handel en wij 3.2 (hoofdstuk 2)
Website
Hoe kan deze website je helpen? Wat vind je hier?
https://informaticalessen.be
ICT
http://www.gratiscursus.be
https://support.office.com/nl-be
www.bpost.be
Posttarieven, verzendmogelijkheden, ...
www.bestetarief.be
Telefoontarieven van verscchillende providers vergelijken
www.taaltelefoon.be/bin-normen-brief-zakelijke-brief
Toepassing NBN-normen
https://www.vlaanderen.be/nl/ondernemen/handelshuurovereenkomst
Nuttige info rond de handelshuurovereenkomst
www.vdab.be
Beroepenfilmpje algemeen bediende
https://www.belgium.be/nl/werk/
Portaalsite van de Belgische overheid, met apart overzicht van thema's die met werk te maken hebben
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=40552
Website van de federale overheidsdienst Wergelegenheid, Arbeid en Sociaal overleg