Skip to Main Content

Vakfiche organisatie en maatschappelijke context van de sport 3 tso

Geldig van 01 januari 2019 tot en met 31 december 2019
 

content

Studierichting

3e graad tso
  • Lichamelijke Opvoeding en Sport (*stopt in 2025)

Referentiekader

ReferentiekaderOpmerking
LeerplannenGO! 2012/050, pagina 4, 3.3 en 3.4: het situeren van het fenomeen sport in een maatschappelijke context. Pagina 9 – 10 deel 1. VVKSO Lichamelijke Opvoeding en Sport derde graad TSO D/2010/7841/007 leerinhouden 4.1 Sport en actualiteit OVSG leerplannummer 0/2/2012/402 onderdeel 5.7.10.1

Waarom leer je dit vak?

Sport speelt een belangrijke rol in het leven van heel wat mensen. Men spreekt van “versporting” van de samenleving. Sport is niet alleen een vrijetijdsaangelegenheid, maar heeft linken met alle geledingen van de maatschappij: groei van actieve en passieve sportbeoefening, toename van verschillende sportachtige activiteiten, stijging van het aantal sportaccommodaties, ...

Toon meer
Toon minder

Als afgestudeerde zal je medeverantwoordelijkheid dragen in de ontwikkeling van de sport in een snel veranderende samenleving. Misschien train je later een jeugdploeg in een sportclub of begeleid je een sportdag op een school of organiseer je een sportdag voor senioren. Hoe verwerf je sponsoring, hoe ga je om met vrijwilligers, welke overheidsstructuren moet je bij de organisatie van een sportevenement contacteren, ... ? Onderwerpen en vragen die aan bod komen in het vak Organisatie en maatschappelijke context van de sport.

Wat moet je leren?

SPORT EN MEDIA

Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

relatie media en sport

sportjournalistiek

illustreren hoe de media en de sport elkaar wederzijds (positief en negatief) beïnvloeden, herkennen hoe idolen worden gemaakt, gebruikt en belaagd door de media

in de sportjournalistiek het onderscheid maken tussen

  • feiten en mening
  • oppervlakkige en diepgaandere beschouwingen: interviews, onmiddellijk na de wedstrijd, op een later ogenblik, …

reclame en sponsoring


de verschillen tussen reclame en sponsoring herkennen

het belang illustreren van reclame en sponsoring bij

  • sportverenigingen, pers en het bedrijfsleven onderling
  • persconferenties
  • de club en sporters

SPORT EN RECHT

Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

het statuut, de rechten en de plichten van de niet - professionele en professionele sportbeoefenaar

het statuut, de rechten en de plichten van de niet - professionele en professionele sportbeoefenaar benoemen, illustreren en verduidelijken

de gevolgen van deze statuten herkennen en benoemen

het Bosman - arrest

het Bosman - arrest situeren in tijd en ruimte

de oorzaak en gevolgen van het Bosman - arrest toelichten

werken met vrijwilligers

de rechten en plichten van vrijwilligers benoemen, illustreren en verduidelijken

SPORTSTRUCTUREN

SPORT IN VLAANDEREN
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

het sportbeleid in Vlaanderen


de structuren die in Vlaanderen werken rond jeugdbeleid, democratisering, tewerkstelling, sport voor senioren, … herkennen

LICHAMELIJKE OPVOEDING OP SCHOOL
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

de structuur van het onderwijs in Vlaanderen


benoemen welke instanties bevoegd zijn voor administratie, beleid en advies op het ministerie van Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap

de verschillende types en onderwijsniveaus

de verschillende types en niveaus van onderwijs in Vlaanderen herkennen en beschrijven

het vak Lichamelijke Opvoeding op school

het vak Lichamelijke Opvoeding classificeren in de verschillende onderwijsgraden volgens de criteria (niet) verplicht, aantal uren LO, bevoegde lesgever

ONGEORGANISEERDE OF LOS GEORGANISEERDE SPORT
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

criteria sportbeoefening:

sportbeoefening classificeren naar één van de vier criteria:

  • ongeorganiseerde sportbeoefening
  • sport op vakantie
  • commercieel sportaanbod
  • occasionele sportbeoefening


voorbeelden van sportbeoefening geven volgens één van de vier criteria:

  • ongeorganiseerde sportbeoefening
  • sport op vakantie
  • commercieel sportaanbod
  • occasionele sportbeoefening
PRIVATE SPORTSTRUCTUREN
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

de structuur en de werking van een sportclub

problemen van de sportclubs


de structuur en werking van een sportclub benoemen

problemen herkennen en oplossingen formuleren voor de problemen van een sportclub zoals financieel, taken, sponsoring en tekort aan vrijwilligers

sportfederaties

ISB, VSF, VLABUS en SVS

de definitie, structuur en werking van een sportfederatie benoemen en illustreren

de doelstellingen, structuur en werking van ISB, VSF, VLABUS en SVS benoemen en illustreren

STRUCTUUR OP GEMEENTELIJK VLAK
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

het gemeentelijk sportbeleid

de gemeentelijke sportraad

de gemeentelijke sportdienst

de samenstelling, de functies en de verantwoordelijkheden van het gemeentelijk sportbeleid, de gemeentelijke sportraad en de gemeentelijke sportdienst herkennen en illustreren

STRUCTUUR OP PROVINCIAAL VLAK
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

het provinciaal sportbeleid

de provinciale sportraad

de provinciale sportdienst

de samenstelling, de functies en de verantwoordelijkheden van het provinciaal sportbeleid, de provinciale sportraad en de provinciale sportdienst herkennen en illustreren

STRUCTUUR OP GEWESTELIJK VLAK
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

het Vlaams sportbeleid

de Vlaamse sportraad

de taken van het Vlaams sportbeleid herkennen en illustreren

de taken van de Vlaamse sportraad herkennen en illustreren

BLOSO / Sport Vlaanderen

de betekenis, de bevoegdheden, de financiële ondersteuning, de structuur en promotie – initiatieven van het BLOSO / Sport Vlaanderen herkennen en illustreren

het departement Onderwijs

het departement Leefmilieu en Infrastructuur

het departement Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur

de bevoegdheden betreffende sport van het departement Onderwijs, het departement Leefmilieu en Infrastructuur en het departement Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur herkennen en illustreren

STRUCTUUR OP FEDERAAL NIVEAU
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

nationale sportkoepels

nationale federaties

overkoepelende federale structuur BOIC

overheidsstructuren

de bevoegdheden van nationale sportkoepels herkennen

voorbeelden van nationale federaties opnoemen

de doelstellingen, structuur en werking van het BOIC benoemen

de betrokkenheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken, het ministerie van Landsverdediging, het ministerie van Verkeer en Infrastructuur en het ministerie van Justitie herkennen en toepassen bij sportmanifestaties

STRUCTUUR OP EUROPEES EN INTERNATIONAAL NIVEAU
Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

de internationale sportstructuren FIA, FIBA, FIG, FIFA, FIH, FIVB, IAAF, FINA, UCI, UEFA, ...


de afkortingen van de belangrijkste internationale sportstructuren definiëren

deze sportstructuren classificeren naar beoefende sport en sportenevenementen

de samenstelling, de functies en de verantwoordelijkheden van deze sportstructuren herkennen

sport en sportevenementen classificeren naar deze sportstructuren

het IOC


de betekenis, de samenstelling, de functies en de verantwoordelijkheden van het IOC herkennen en toepassen in concrete situaties


Welke opdracht moet je uitvoeren?

Dit vak heeft geen opdrachten

Welke bijlagen heb je nodig?

Dit vak heeft geen bijlagen

Hoe verloopt het examen?

60 minuten voor examens vanaf 01-01-2019 tot 31-12-2019
Het examen organisatie en maatschappelijke context van de sport is een digitaal examen. Vraag je je af hoe een digitaal examen verloopt? De uitleg over onze digitale examens, de instructies en heel wat voorbeeldvragen vind je op http://examencommissiesecundaironderwijs.be/examens
/
kladpapier en een balpen
Het digitaal examen bestaat uit gesloten vragen. Er zijn verschillende vraagtypes: invulvragen, sleepvragen, dropdownvragen, meerkeuzevragen. Elk vraagtype heeft zijn eigen instructiezin, die duidelijk aangeeft wat je precies moet doen. Het is belangrijk dat je de verschillende vraagtypes vooraf inoefent. Op de website vind je een oefenexamen, waarin je ze kan uitproberen. Uiteraard is dit geen echt examen: de bedoeling is dat je de techniek van de digitale vraagtypes in de vingers krijgt.

Hoe beoordelen we het examen?

Voor de gesloten vragen moet je het juiste antwoord aanduiden, invullen of slepen om punten te scoren, naargelang het vraagtype kan je voor een gedeeltelijk juist antwoord soms ook punten scoren en is er bij meerkeuzevragen geen giscorrectie.

Sport en media

24%

effecten media op sport
reclame en sponsoring
sportjournalistiek

8%
8%
8%

Sport en recht

24%

(niet) professionele sporter
het Bosman -arrest
vrijwilligers

8%

8%
8%

Structuren

52%

sport in Vlaanderen
LO op school
(on)georganiseerde sport
private sportstructuren
gemeentelijke structuur
provinciale structuur
gewestelijke structuur
federale stuctuur
internationale structuren

6%
6%
6%

8%

6%

3%

3%

3%

11%

Met welk materiaal bereid je je voor?

Je moet zelf op zoek naar leermiddelen om je examen voor te bereiden. De Examencommissie stelt zelf geen leermiddelen ter beschikking. Je kan boeken of cursussen kopen in een (online of tweedehands-) boekenhandel of ontlenen in een bibliotheek. De bibliotheken van de lerarenopleiding aan de universiteit of de hogeschool bieden heel wat leermiddelen aan in hun collectie.
Bij elke nieuwe editie van de vakfiche actualiseren we deze bibliografie. Toch is het best mogelijk dat bepaalde werken niet meer verkrijgbaar zijn of dat nieuwe werken die al op de markt zijn nog niet zijn opgenomen.
We maken bewust een selectie van leermiddelen die ons op dit ogenblik het meest aangewezen lijken om je voor te bereiden op onze examens. Door een selectie te maken, willen we je helpen om je studie efficiënter aan te pakken. Je kan echter ook andere werken of cursussen gebruiken bij je voorbereiding op het examen.
In dit deel van de bibliografie vind je enkele handboeken die vaak gebruikt worden in het secundair onderwijs. Ze bieden je voldoende ondersteuning om zelfstandig de leerstof te verwerken dankzij elektronische hulpmiddelen zoals oefeningen die de uitgever aanbiedt bij het handboek. De hier opgenomen lijst houdt geen enkele aanbeveling of kwaliteitsgoedkeuring in.

Methode
Uitgeverij
Gegevens

Samenleving & Sport
Beheer en organisatie van de sport in België, Prof. Dr. P. De Knop; Prof. Dr. M. Piéron

Koning Boudewijnstichting.

http://www.bloso-kics.be/Sportmanagement/Gedeelde%20%20documenten/001001_KBS_Beheer_en_organisatie_van_sport_in_Belgie.pdf 

ISBN: 90-5130-318-1

Je rechten als sportbeoefenaar, Johnny Maeschalck

Die Keure

ISBN: 90-5751-331-5

Handboek Sportrecht, Dimitri Dedecker, Geraldine Mattens, Katrien Lefever, Pieter De Ranter

Story Publishers

ISBN: 90-8764-105-4

Sport & tewerkstelling, Marijke Taks

Koning Boudewijn Stichting

http://www.bloso-kics.be/VLABUS/Gedeelde%20%20documenten/000801_KBS_Sport_en_tewerkstelling.pdf

Titel 1
Titel 2

https://www.sport.vlaanderen/sportbegeleiders/

https://kics.sport.vlaanderen/Pages/Home.aspx

Kennis- en Informatiecentrum Sport: van A tot Z

https://www.vlaamsesportfederatie.be/system/files/bijlagen/themas/201603_provincies_en_sport.pdf

https://www.sport.vlaanderen/lokale-besturen/documenten-en-regelgeving/subsidiering-van-de-provincies/

https://www.sport.vlaanderen/nieuws/transitie-provinciale-sportbevoegdheden

https://issuu.com/vlaamsesportfederatie/docs/20160919_vsfmagazine_web/18

Titel 1
Titel 2

Sam de Voogt Sportjournalistiek: Journalistiek en Media, schrijvende variant, Universiteit van Amsterdam