Sport speelt een belangrijke rol in het leven van heel wat mensen. Men spreekt van “versporting” van de samenleving. Sport is niet alleen een vrijetijdsaangelegenheid, maar heeft linken met alle geledingen van de maatschappij: groei van actieve en passieve sportbeoefening, toename van verschillende sportachtige activiteiten, stijging van het aantal sportaccommodaties, ...
Als afgestudeerde zal je medeverantwoordelijkheid dragen in de ontwikkeling van de sport in een snel veranderende samenleving. Misschien train je later een jeugdploeg in een sportclub of begeleid je een sportdag op een school of organiseer je een sportdag voor senioren. Hoe verwerf je sponsoring, hoe ga je om met vrijwilligers, welke overheidsstructuren moet je bij de organisatie van een sportevenement contacteren, ... ? Onderwerpen en vragen die aan bod komen in het vak Organisatie en maatschappelijke context van de sport.
relatie media en sport
sportjournalistiek
illustreren hoe de media en de sport elkaar wederzijds (positief en negatief) beïnvloeden, herkennen hoe idolen worden gemaakt, gebruikt en belaagd door de media
in de sportjournalistiek het onderscheid maken tussen
reclame en sponsoring
de verschillen tussen reclame en sponsoring herkennen
het belang illustreren van reclame en sponsoring bij
het statuut, de rechten en de plichten van de niet - professionele en professionele sportbeoefenaar
het statuut, de rechten en de plichten van de niet - professionele en professionele sportbeoefenaar benoemen, illustreren en verduidelijken
de gevolgen van deze statuten herkennen en benoemen
het Bosman - arrest
het Bosman - arrest situeren in tijd en ruimte
de oorzaak en gevolgen van het Bosman - arrest toelichten
werken met vrijwilligers
de rechten en plichten van vrijwilligers benoemen, illustreren en verduidelijken
het sportbeleid in Vlaanderen
de structuren die in Vlaanderen werken rond jeugdbeleid, democratisering, tewerkstelling, sport voor senioren, … herkennen
de structuur van het onderwijs in Vlaanderen
benoemen welke instanties bevoegd zijn voor administratie, beleid en advies op het ministerie van Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
de verschillende types en onderwijsniveaus
de verschillende types en niveaus van onderwijs in Vlaanderen herkennen en beschrijven
het vak Lichamelijke Opvoeding op school
het vak Lichamelijke Opvoeding classificeren in de verschillende onderwijsgraden volgens de criteria (niet) verplicht, aantal uren LO, bevoegde lesgever
criteria sportbeoefening:
sportbeoefening classificeren naar één van de vier criteria:
voorbeelden van sportbeoefening geven volgens één van de vier criteria:
de structuur en de werking van een sportclub
problemen van de sportclubs
de structuur en werking van een sportclub benoemen
problemen herkennen en oplossingen formuleren voor de problemen van een sportclub zoals financieel, taken, sponsoring en tekort aan vrijwilligers
sportfederaties
ISB, VSF, VLABUS en SVS
de definitie, structuur en werking van een sportfederatie benoemen en illustreren
de doelstellingen, structuur en werking van ISB, VSF, VLABUS en SVS benoemen en illustreren
het gemeentelijk sportbeleid
de gemeentelijke sportraad
de gemeentelijke sportdienst
de samenstelling, de functies en de verantwoordelijkheden van het gemeentelijk sportbeleid, de gemeentelijke sportraad en de gemeentelijke sportdienst herkennen en illustreren
het provinciaal sportbeleid
de provinciale sportraad
de provinciale sportdienst
de samenstelling, de functies en de verantwoordelijkheden van het provinciaal sportbeleid, de provinciale sportraad en de provinciale sportdienst herkennen en illustreren
het Vlaams sportbeleid
de Vlaamse sportraad
de taken van het Vlaams sportbeleid herkennen en illustreren
de taken van de Vlaamse sportraad herkennen en illustreren
BLOSO / Sport Vlaanderen
de betekenis, de bevoegdheden, de financiële ondersteuning, de structuur en promotie – initiatieven van het BLOSO / Sport Vlaanderen herkennen en illustreren
het departement Onderwijs
het departement Leefmilieu en Infrastructuur
het departement Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur
de bevoegdheden betreffende sport van het departement Onderwijs, het departement Leefmilieu en Infrastructuur en het departement Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur herkennen en illustreren
nationale sportkoepels
nationale federaties
overkoepelende federale structuur BOIC
overheidsstructuren
de bevoegdheden van nationale sportkoepels herkennen
voorbeelden van nationale federaties opnoemen
de doelstellingen, structuur en werking van het BOIC benoemen
de betrokkenheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken, het ministerie van Landsverdediging, het ministerie van Verkeer en Infrastructuur en het ministerie van Justitie herkennen en toepassen bij sportmanifestaties
de internationale sportstructuren FIA, FIBA, FIG, FIFA, FIH, FIVB, IAAF, FINA, UCI, UEFA, ...
de afkortingen van de belangrijkste internationale sportstructuren definiëren
deze sportstructuren classificeren naar beoefende sport en sportenevenementen
de samenstelling, de functies en de verantwoordelijkheden van deze sportstructuren herkennen
sport en sportevenementen classificeren naar deze sportstructuren
het IOC
de betekenis, de samenstelling, de functies en de verantwoordelijkheden van het IOC herkennen en toepassen in concrete situaties
Sport en media
24%
effecten media op sportreclame en sponsoringsportjournalistiek
8%8%8%
Sport en recht
(niet) professionele sporterhet Bosman -arrestvrijwilligers
Structuren
52%
sport in VlaanderenLO op school(on)georganiseerde sportprivate sportstructurengemeentelijke structuurprovinciale structuurgewestelijke structuurfederale stuctuurinternationale structuren
6%6%6%8%6%3%3%3%11%
Je moet zelf op zoek naar leermiddelen om je examen voor te bereiden. De Examencommissie stelt zelf geen leermiddelen ter beschikking. Je kan boeken of cursussen kopen in een (online of tweedehands-) boekenhandel of ontlenen in een bibliotheek. De bibliotheken van de lerarenopleiding aan de universiteit of de hogeschool bieden heel wat leermiddelen aan in hun collectie.Bij elke nieuwe editie van de vakfiche actualiseren we deze bibliografie. Toch is het best mogelijk dat bepaalde werken niet meer verkrijgbaar zijn of dat nieuwe werken die al op de markt zijn nog niet zijn opgenomen.We maken bewust een selectie van leermiddelen die ons op dit ogenblik het meest aangewezen lijken om je voor te bereiden op onze examens. Door een selectie te maken, willen we je helpen om je studie efficiënter aan te pakken. Je kan echter ook andere werken of cursussen gebruiken bij je voorbereiding op het examen.In dit deel van de bibliografie vind je enkele handboeken die vaak gebruikt worden in het secundair onderwijs. Ze bieden je voldoende ondersteuning om zelfstandig de leerstof te verwerken dankzij elektronische hulpmiddelen zoals oefeningen die de uitgever aanbiedt bij het handboek. De hier opgenomen lijst houdt geen enkele aanbeveling of kwaliteitsgoedkeuring in.
Samenleving & SportBeheer en organisatie van de sport in België, Prof. Dr. P. De Knop; Prof. Dr. M. Piéron
Koning Boudewijnstichting.
http://www.bloso-kics.be/Sportmanagement/Gedeelde%20%20documenten/001001_KBS_Beheer_en_organisatie_van_sport_in_Belgie.pdf
ISBN: 90-5130-318-1
Je rechten als sportbeoefenaar, Johnny Maeschalck
Die Keure
ISBN: 90-5751-331-5
Handboek Sportrecht, Dimitri Dedecker, Geraldine Mattens, Katrien Lefever, Pieter De Ranter
Story Publishers
ISBN: 90-8764-105-4
Sport & tewerkstelling, Marijke Taks
Koning Boudewijn Stichting
http://www.bloso-kics.be/VLABUS/Gedeelde%20%20documenten/000801_KBS_Sport_en_tewerkstelling.pdf
https://www.sport.vlaanderen/sportbegeleiders/
https://kics.sport.vlaanderen/Pages/Home.aspx
Kennis- en Informatiecentrum Sport: van A tot Z
https://www.vlaamsesportfederatie.be/system/files/bijlagen/themas/201603_provincies_en_sport.pdf
https://www.sport.vlaanderen/lokale-besturen/documenten-en-regelgeving/subsidiering-van-de-provincies/
https://www.sport.vlaanderen/nieuws/transitie-provinciale-sportbevoegdheden
https://issuu.com/vlaamsesportfederatie/docs/20160919_vsfmagazine_web/18
Sam de Voogt Sportjournalistiek: Journalistiek en Media, schrijvende variant, Universiteit van Amsterdam