Start van de onderneming
de ondernemersvaardigheden en –attitudes van de ondernemer
deze vaardigheden en attitudes herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
de risico's en opportuniteiten bij het opstarten van een onderneming
deze risico’s herkennen en beschrijven
deze opportuniteiten onderneming herkennen en beschrijven
de risico’s en opportuniteiten van een onderneming herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
de startersformaliteiten:
- de instellingen en personen voor informatie en advies , zoals:
- het ondernemingsloket
- UNIZO
- sociale secretariaten
- het Agentschap Ondernemen van de Vlaamse overheid
- accountants en boekhouders
- De wettelijke verplichtingen bij het opstarten van een zaak:
- geschikte naam voor je zaak kiezen
- een zichtrekening openen
- naar het ondernemingsloket gaan
- zich laten opnemen in de KBO (KruispuntBank van Ondernemingen)
- ondernemingsnummer aanvragen
- btw-registratie
- attesten voorleggen
- zich aansluiten bij een ziekenfonds
- zich aansluiten bij een verzekeringsfonds
- een boekhouding bijhouden
- werken met geijkte maten en gewichten
- de rol van het ondernemingsloket
- de taak van de KBO
- het verband tussen het ondernemingsloket en de KBO
- de vergunningen en attesten:
- beroepskaart
- leurderskaart
- socio-economische vergunning
- voedingsvergunning
- HACCP
- stedenbouwkundige vergunningen
- RSV, RUP, GRUP
- Reprobel en SABAM (auteursrechten)
- VLAREM
- milieuloket
- Seveso
- milieuheffingen
- OVAM (en bodemattest)
- Vlarebo
- Recupel
- vergunning voor grote verkoopruimten
deze instellingen herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
de wettelijke verplichtingen bij het opstarten van een zaak benoemen en toelichten
de wettelijke verplichtingen bij het opstarten van een zaak herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
deze rol beschrijven en toelichten
dit verband beschrijven en toelichten
deze vergunningen en attesten herkennen, benoemen en toelichten wanneer en voor wie deze vergunningen en attesten van toepassing zijn
deze vergunningen en attesten herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
de steunmaatregelen:
- rentetoelagen
- kapitaalpremie
- leasingpremie
- vrijstelling van onroerende voorheffing
- tussenkomst van het Participatiefonds
- tussenkomst van het Vlaams waarborgfonds
- nieuwe initiatieven van de overheid
deze steunmaatregelen beschrijven en toelichten
deze steunmaatregelen herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
nieuwe steunmaatregelen van de overheid afleiden, benoemen en toelichten op basis van een gegeven artikel
de eenmanszaak versus de vennootschap
- de kenmerken van de eenmanszaak en de vennootschap:
- oprichting
- aansprakelijkheid
- belastingstelsel
- aantrekken van vermogen
- continuïteit (voortbestaan) van de onderneming
- de voor- en nadelen van beide ondernemingsvormen
BELANGRIJK:
De nieuwe wet op de vennootschappen treedt in werking vanaf 1 mei 2019.
Door deze nieuwe wet verdwijnen de volgende vennootschappen:
o de commanditaire vennootschap op aandelen (comm va)
o de eenpersoonsvennootschap met beperkte aansprakelijkheid (ebvba)
o de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid (bvba)
Deze vennootschappen zijn in de nieuwe wetgeving opgenomen :
o de coöperatieve vennootschap (cv)
o de besloten vennootschap (bv)
o de naamloze vennootschap (nv)
o de maatschap (vof en de comm v) - de vennootschapsvormen nv en bv: de specifieke kenmerken
- oprichtingsvorm
- aantal vennoten
- aansprakelijkheid
- soorten aandelen en hun overdraagbaarheid
- minimum startkapitaal
- financieel plan
- boekhoudkundige verplichtingen
- belastingstelsel
- bestuur en controle
- het doel van de vzw
deze kenmerken herkennen, benoemen en toelichten
de eenmanszaak en de vennootschap met elkaar vergelijken op basis van deze kenmerken
de voor- en nadelen van beide ondernemingsvormen opsommen en toelichten
de kenmerken van deze vennootschapsvormen beschrijven en toelichten
deze vennootschapsvormen aan de hand van deze kenmerken herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
de keuze maken tussen een van beide vennootschapsvormen en deze keuze motiveren op basis van een gegeven casus
de meest geschikte ondernemingsvorm afleiden en motiveren door vergelijking van de essentiële kenmerken van de voornaamste ondernemingsvormen op basis van een gegeven casus
het doel van de vzw beschrijven en toelichten
de afkortingen nv, bv en vzw voluit schrijven
Marktpraktijken en consumentenbescherming
het doel van de wetgeving
- eerlijkheid in mededinging
- bescherming van de consument
het belang van deze wetgeving beschrijven en toelichten
de regels voor:
- de voorlichting van de consument over het product of de dienst die aangeboden wordt:
- benaming
- samenstelling
- etikettering
- prijsaanduiding
- hoeveelheidsaanduiding
de eisen die de wet stelt aan producten of diensten benoemen, toelichten en illustreren
- veel voorkomende handelspraktijken:
- reclame (niet bedrieglijk, misleidend, afbrekend)
- verkopen met verlies
- uitverkopen
- opruiming
- solden
- verkopen op afstand(via Internet, postorderverkoop, televerkoop)
- verkopen buiten de lokalen van de onderneming
- afgedwongen verkopen
- aankondiging van prijsverminderingen
- gezamenlijk aanbod
- oneerlijke mededinging
- wekelijkse rustdag en avondsluiting
deze handelspraktijken benoemen, toelichten en illustreren
afleiden en toelichten of de regels voor deze handelspraktijken gerespecteerd worden op basis van een gegeven casus
het onderscheid tussen uitverkopen, solden en opruiming herkennen, benoemen en toelichten
de verschillende vormen van verkopen op afstand beschrijven en illustreren
Organisatie
de organisatie van een bedrijf
- de organisatie: begrip en belang
- het organigram
- de organisatievormen: de soorten en hun kenmerken:
- de lijnorganisatie
- de lijn- staforganisatie
- de functionele organisatie
- de functies in een organisatie: de soorten en hun kenmerken
- de lijnfunctie
- de staffunctie of ondersteunende functie
- de afdelingen in een organisatie met de bijhorende taken van de werknemers
- de aankoopafdeling
- de productieplanning/administratie
- de productieafdeling
- de marketing
- de verkoopafdeling
- de financiële afdeling/boekhouding
- de personeelsdienst
- werknemersprofielen
- het begrip en het belang van het werknemersprofiel
- de inhoud van een profiel: vereiste kennis, vaardigheden en attitudes
het begrip en het belang van organisatie in het bedrijf beschrijven en toelichten
het begrip organigram beschrijven en toelichten
de soorten organisatievormen herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
het onderscheid tussen een lijnorganisatie en een lijn-staforganisatie beschrijven en illustreren
deze functies beschrijven en toelichten
deze functies herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
deze afdelingen binnen een organisatie herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
de belangrijkste taken van de werknemers in deze afdelingen beschrijven en toelichten
de verschillende afdelingen van een onderneming op de juiste plaats in een organigram onderbrengen op basis van een gegeven casus
het begrip en het belang van een werknemersprofiel beschrijven, toelichten en illustreren
voorbeelden geven van belangrijke kennis, vaardigheden en attitudes die nodig zijn om in een bepaalde afdeling te functioneren
de essentiële vereisten aan kennis, vaardigheden en attitudes van werknemers in verschillende afdelingen afleiden, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus of op basis van een gegeven personeelsadvertentie
de bedrijfscultuur
- het begrip bedrijfscultuur
- aspecten van de bedrijfscultuur:
- normen en waarden
- rituelen
- symbolen zoals bedrijfslogo’s
- de interactieprocessen binnen de organisatie : begrippen
- bureaucratie
- verkokering
- leiderschapsstijlen
- de types van leiderschapsstijlen
- de autocratische leider
- democratische leider
- de laisser faire leider
- de paternalistische leider
dit begrip beschrijven en illustreren
op basis van een gegeven casus de verschillende aspecten van de bedrijfscultuur herkennen, benoemen en toelichten
deze begrippen beschrijven en illustreren
de processen die de interactie tussen werkgevers en werknemers beïnvloeden beschrijven en toelichten
de kenmerken van deze leiderschapsstijlen beschrijven en toelichten
deze leiderschapsstijlen herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
Marketingbeleid
het marktonderzoek :
- het begrip marktonderzoek
- de soorten marktonderzoek: kwantitatief en kwalitatief onderzoek
- de informatiebronnen voor marktonderzoek: primaire en secundaire
- de betekenis en het belang van een concurrentiestudie
het begrip marktonderzoek beschrijven
de begrippen kwantitatief en kwalitatief onderzoek illustreren
het kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek herkennen, benoemen en toelichten
de begrippen primaire en secundaire informatiebronnen illustreren
voorbeelden van informatiebronnen voor een marktonderzoek herkennen, benoemen en toelichten
de betekenis en het belang van een concurrentiestudie benoemen en toelichten
de marketingmix:
- de begrippen marketing en marketing-mix
- de elementen van de marketing-mix: product, plaats, promotie, prijs
- het verband tussen de marketing-mix en de te bereiken doelgroep
- de begrippen marktsegmentatie en marktsegment
deze begrippen definiëren
de elementen van de marketingmix opsommen, toelichten en illustreren
dit begrip beschrijven en illustreren
beschrijven, toelichten en illustreren hoe de marketing-mix bepaald wordt door de doelgroep die de onderneming wil bereiken
de marketing-mix van een doelgroep afleiden, beschrijven en toelichten op basis van een gegeven casus
deze begrippen definiëren
verschillende marktsegmenten herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
het product
- het assortiment
- het begrip assortiment
- de begrippen breedte, diepte en lengte van het assortiment
- kwaliteit, garantie en service: begrippen en belang
het begrip assortiment beschrijven en illustreren
de begrippen breedte, diepte en lengte van het assortiment beschrijven en illustreren
de breedte, diepte en lengte van een assortiment herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
deze begrippen beschrijven en illustreren
het belang van kwaliteit, garantie en service beschrijven en toelichten
de productlevenscyclus beschrijven en toelichten
- de merken: begrip, belang, soorten
- fabrikantenmerk: collectief merk, individueel merk, multibranding, co-branding, A- en B-merk, landelijk merk
- huismerk of private label
- de verpakking:
- het begrip verpakking
- de functies van verpakking: zichtbaarheid, bescherming, hanteerbaarheid, wettelijke informatie en andere informatie, emotionele aanspreekbaarheid of aantrekkingskracht
- het belang van het etiket als marketing-instrument
het begrip merk definiëren en illustreren
het belang van een merk beschrijven en toelichten
de verschillende soorten merken beschrijven en illustreren
het belang van de verschillende soorten merken beschrijven en toelichten
de merken indelen naar het soort merk op basis van een gegeven casus
de merken herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
het begrip verpakking beschrijven en illustreren
deze functies herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
dit belang beschrijven en toelichten
een gegeven etiket beoordelen in functie van marketing en wettelijkheid
de plaats
- de vestigingsplaats voor
- een productie-onderneming
- een handelsonderneming
- kopen, huren of leasen:
- de begrippen kopen, huren en leasen
- de voor- en nadelen van kopen, huren en leasen van een handelspand
- de distributiekanalen: directe, indirecte (korte, lange)
de elementen die de keuze van de vestigingsplaats bepalen opsommen en toelichten voor een productie-onderneming en voor een handelsonderneming
de voor- en nadelen van een gegeven vestigingsplaats herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
de begrippen kopen, huren en leasen beschrijven en toelichten
de voor- en nadelen van het kopen, huren of leasen van een handelspand herkennen, benoemen en toelichten
directe en indirecte distributie (korte kanaal, lange kanaal) herkennen en de kenmerken ervan benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
de promotie
- het begrip promotie
- vormen van promotie:
- reclame
- sales promotion
- public relations
- sponsoring
- persoonlijke verkoop
- publiciteit
- direct marketing
het begrip promotie beschrijven en toelichten
de verschillende vormen van promotie herkennen, benoemen en toelichten
een promotievorm kiezen en je keuze verantwoorden op basis van een gegeven casus
de prijs
- methodes van prijszetting:
- kostprijsgerichte prijszetting
- vraaggerichte prijszetting: de begrippen maximale verkoopprijs, prijsdiscriminatie en prijsdifferentiatie
- concurrentiegerichte prijszetting
- interne en externe factoren bij prijszetting:
- nog andere prijsstrategieën:
- prijszetting en prijsimago
- psychologische prijzen
- afroom- en penetratiestrategie
deze methodes opsommen, beschrijven, toelichten en illustreren
deze methodes herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
de verkoopprijs berekenen met de kostprijsgerichte methode
deze begrippen beschrijven en illustreren
het onderscheid tussen prijsdiscriminatie en prijsdifferentiatie beschrijven en illustreren
deze begrippen herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
dit begrip beschrijven en illustreren
deze factoren herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
het onderscheid tussen prijszetting en prijsimago herkennen, benoemen en toelichten
psychologische prijszetting beschrijven en illustreren
de afroom- en penetratiestrategie beschrijven en illustreren
de verschillende prijsstrategieën herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
Kostenbeleid
de doelstellingen van het kostenbeleid
de doelstellingen van kostprijsbeleid beschrijven en toelichten
de begrippen
- kostensoorten :
- vaste en variabele kosten
- directe en indirecte kosten
- kostprijzen :
- inkoopkostprijs
- fabricagekostprijs
- verkoopkostprijs
deze begrippen definiëren en illustreren
deze kostensoorten herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
deze kostprijzen herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
de fabricagekostprijs en de verkoopkostprijs berekenen op basis van een gegeven casus
kostprijsberekening volgens de eenvoudige opslagmethode
de kostprijs berekenen met behulp van de eenvoudige opslagmethode op basis van een gegeven casus
de bepaling van de verkoopprijs met
- de winst als een percentage op de verkoopkostprijs
- de winst als een percentage op de inkoopkostprijs
de verkoopprijs volgens de twee methodes berekenen op basis van een gegeven casus
break-evenanalyse
- belang van de break-evenanalyse
- het begrip break-evenpunt
- begrippen break-evenomzet en break-evenomzet
- de formule voor het break-evenpunt
- de grafische voorstelling van het break-evenpunt
het belang van break-evenanalyse benoemen en toelichten
dit begrip beschrijven en toelichten
de begrippen break-evenafzet en break-evenomzet definiëren en illustreren
de formule voor de berekening van het break-evenpunt geven
de break-evenafzet en -omzet berekenen op basis van een gegeven casus
het break-evenpunt herkennen in een grafiek
de break-evenafzet en -omzet afleiden uit een grafiek
de break-evenafzet en -omzet berekenen op basis van een gegeven grafiek
het break-evenpunt aanduiden in een grafiek
outsourcing (‘make or buy’ of ‘zelf produceren of kopen’
- het begrip outsourcing
- de voor- en nadelen van outsourcing
het begrip outsourcing benoemen, toelichten en illustreren
de voor- en nadelen van outsourcing opsommen en toelichten
onderzoeken of een bedrijf zijn product zelf moet vervaardigen ofwel dit product moet aankopen bij een ander bedrijf op basis van een gegeven casus
Voorraadbeleid
de voorraadsoorten
- het belang van het aanhouden van voorraden
- soorten voorraden: begrippen
- het begrip grondstoffen
- het begrip hulpstoffen
- het begrip half afgewerkte producten
- het begrip fabricaten
- het begrip handelsgoederen
het belang van het aanhouden van voorraden beschrijven en illustreren
het belang van het aanhouden van voorraden herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
deze begrippen beschrijven en illustreren
deze begrippen herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
de voor- en nadelen van voorraden
de voor- en nadelen van voorraden opsommen en illustreren
de voor- en nadelen van voorraden herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
voorraadbeheer: begrippen en belang
- de technische en economische voorraad
- de minimum- en maximumvoorraad
- de optimale en minimale bestelgrootte
- het bestelmoment en de leveringstermijn
deze begrippen beschrijven en illustreren
het belang van de technische en de economische voorraad beschrijven en toelichten
de technische en economische voorraad afleiden en toelichten op basis van een gegeven casus
het belang van de minimum- en maximumvoorraad beschrijven en toelichten
het belang van de optimale en minimale bestelgrootte beschrijven en toelichten
de optimale en minimale bestelgrootte berekenen met behulp van een formularium op basis van een gegeven casus
het belang van het bestelmoment en de leveringstermijn beschrijven en toelichten
het optimale bestelmoment berekenen met behulp van een formularium op basis van een gegeven casus
enkele voorraadstrategieën: begrippen en belang
- JIT (just in time)
- Postponed manufacturing
- RFID (Radio Frequency IDentification)
- EDI (Electronic Data Interchange)
deze begrippen beschrijven en toelichten
het belang van deze strategieën beschrijven en toelichten
deze voorraadstrategieën herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
voorraadwaarderingsmethodes:
- de individuele prijs
- FIFO (first in first out)
- LIFO (last in first out)
- de gewogen gemiddelde prijs
- de wettelijke bepalingen over de keuze van de voorraadwaarderingsmethode
de verschillende voorraadwaarderingsmethodes beschrijven, toelichten en illustreren
de waarde van de voorraad berekenen aan de hand van een bepaalde waarderingsmethode op basis van een gegeven casus
de invloed van de verschillende waarderingsmethodes op het resultaat berekenen en toelichten
deze wettelijke bepalingen beschrijven en toelichten
Investeringsbeleid
de investeringen
- het belang van investeringen voor de onderneming
- de soorten investeringen:
- vervangingsinvesteringen
- uitbreidingsinvesteringen
- diepte-investeringen
- breedte-investeringen
dit belang beschrijven en toelichten
deze begrippen definiëren en illustreren
het onderscheid tussen deze investeringssoorten beschrijven en toelichten
deze investeringssoorten herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
de beoordeling van een gepland investeringsproject
- het belang van de rendementsanalyse op een investeringsproject
- methodes voor het analyseren en beoordelen van een investeringsproject
- ROI (return on investment)
- terugverdientijd (payback time)
- netto huidige waarde (net present value)
- interne rentevoet (internal rate of return)
- de evaluatie van de verschillende beoordelingsmethodes
het belang van deze analyse beschrijven en toelichten
deze methodes beschrijven en toelichten
deze methodes herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
de ROI van een investeringsproject berekenen en met het bekomen resultaat het investeringsproject beoordelen op basis van een gegeven casus
de terugverdientijd (tvt) van een investeringsproject berekenen en met het bekomen resultaat het investeringsproject beoordelen op basis van een gegeven casus
de netto huidige waarde (NHW) van toekomstige inkomsten uit een investeringsproject berekenen met behulp van tabellen en met het bekomen resultaat het investeringsproject beoordelen op basis van een gegeven casus
met een gegeven interne rentevoet een investeringsproject beoordelen op basis van een gegeven casus
meerdere investeringsprojecten onderling vergelijken door toepassing van verschillende beoordelingsmethodes op basis van een gegeven casus
de voor- en nadelen van de verschillende beoordelingsmethodes beschrijven en toelichten
Kredieten
het financieel plan:
- het begrip financieel plan
- het belang van het financieel plan
- het financieel plan als wettelijke verplichting
- de inhoud van het financieel plan:
- het investeringsplan
- het financieringsplan
- de exploitatiebegroting
- het liquiditeitsplan
dit begrip beschrijven en toelichten
dit belang beschrijven en toelichten
benoemen en toelichten in welke situaties het financieel plan wettelijk verplicht is
de inhoud van het financieel plan opsommen en toelichten
de onderdelen van een financieel plan herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
onderdelen van het financieel plan aanvullen op basis van een gegeven casus
kredietvormen voor ondernemingen op lange en halflange termijn:
- investeringskrediet
- wentelkrediet (= revolving-krediet = roll-over krediet)
- financiële leasing
- obligatielening
- nieuwe financieringstechnieken
deze kredietvormen beschrijven en toelichten
deze kredietvormen herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
de meest geschikte kredietvorm aanduiden en motiveren op basis van een gegeven casus
kredietvormen voor ondernemingen op korte termijn:
- kaskrediet
- gespecifieerd voorschottenkrediet
- straight-loan
- leverancierskrediet
- nieuwe financieringstechnieken
deze kredietvormen beschrijven en toelichten
deze kredietvormen herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
de meest geschikte kredietvorm aanduiden en motiveren op basis van een gegeven casus
Analyse van de jaarrekening
de functies van de jaarrekening:
- wettelijke verplichtingen in verband met de jaarrekening
- het belang van de jaarrekening voor de stakeholders: aandeelhouders, overheid, leveranciers, vakbonden, banken, klanten en concurrenten
deze verplichtingen beschrijven en toelichten op basis van een gegeven wettekst
dit belang beschrijven, toelichten en illustreren
de jaarrekening
- de onderdelen van de jaarrekening
- de balans
- de resultatenrekening
- de toelichting
- de sociale balans
- waarde begrippen in de jaarrekening
- aanschaffingswaarde
- boekwaarde
- minderwaarde en meerwaarde
de verschillende onderdelen van de jaarrekening opsommen en toelichten
de verschillende onderdelen herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven jaarrekening
informatie herkennen en benoemen in een voorbeeld van een jaarrekening
deze begrippen in de jaarrekening herkennen, benoemen en toelichten
de horizontale en verticale analyse van de jaarrekening
- de begrippen horizontale en verticale analyse
- het belang van de horizontale en verticale analyse
- het onderscheid tussen de horizontale en verticale analyse
deze begrippen beschrijven en toelichten
dit belang beschrijven en toelichten
dit onderscheid herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
de horizontale analyse van de jaarrekening:
- in absolute cijfers
- in percenten
- in relatieve cijfers:(eindcijfer-begincijfer)/ begincijfer x 100
- via een tijdsindexcijfer: cijfer bepaald jaar / cijfer basisjaar x 100
een horizontale analyse op een jaarrekening uitvoeren en de resultaten van die analyse uitdrukken in absolute bedragen, in percenten, in relatieve cijfers en/of via een tijdsindexcijfer
een horizontale analyse op een jaarrekening uitvoeren en de resultaten van die analyse interpreteren en beoordelen
de verticale analyse van de jaarrekening:
- in absolute cijfers
- in percenten
- in relatieve cijfers:(eindcijfer-begincijfer)/ begincijfer x 100
een verticale analyse op een jaarrekening uitvoeren en de resultaten van die analyse uitdrukken in absolute bedragen, in percenten en/of in relatieve cijfers
een verticale analyse op een jaarrekening uitvoeren en de resultaten van die analyse interpreteren en beoordelen
de liquiditeit van de onderneming
- het begrip liquiditeit
- het belang van de liquiditeit
- de liquiditeitsratio’s:
- de liquiditeit in ruime zin (current ratio)
- de liquiditeit in enge zin (acid test)
- het onderscheid tussen de liquiditeit in ruime en enge zin
- kengetallen die de liquiditeit van de onderneming beïnvloeden:
- het aantal dagen leverancierskrediet
- het aantal dagen klantenkrediet
- het aantal dagen goederen in voorraad
- de situering van deze kengetallen op een tijdslijn
- het netto bedrijfskapitaal
- het begrip netto bedrijfskapitaal
- het belang van het netto bedrijfskapitaal
- de berekening en interpretatie van het netto bedrijfskapitaal
- het verband tussen het netto-bedrijfskapitaal en de liquiditeit in ruime zin
dit begrip definiëren
dit belang beschrijven en toelichten
de liquiditeit in ruime zin berekenen en interpreteren op basis van een jaarrekening
de liquiditeit in enge zin berekenen en interpreteren op basis van een jaarrekening
dit onderscheid beschrijven en toelichten
het aantal dagen leverancierskrediet berekenen en het resultaat interpreteren op basis van een jaarrekening of een gegeven casus
het aantal dagen klantenkrediet berekenen en het resultaat interpreteren op basis van een jaarrekening of een gegeven casus
het aantal dagen goederen in voorraad berekenen en het resultaat interpreteren op basis van een jaarrekening of een gegeven casus
het aantal dagen leverancierskrediet, klantenkrediet en goederen in voorraad op een tijdslijn voorstellen en de samenhang interpreteren en beoordelen
dit begrip definiëren en toelichten
dit belang beschrijven en toelichten
het netto-bedrijfskapitaal berekenen en interpreteren op basis van een jaarrekening of een gegeven casus
dit verband beschrijven en illustreren op basis van een jaarrekening of een gegeven casus
de solvabiliteit van een onderneming
- het begrip solvabiliteit
- het belang van de solvabiliteit
- de berekening en interpretatie van de solvabiliteit
dit begrip definiëren
op basis van een situatieschets de solvabiliteit van een onderneming berekenen en interpreteren op basis van een jaarrekening of een gegeven casus
de rentabiliteit van het eigen vermogen
- het begrip rentabiliteit
- het belang van de rentabiliteit
- de rentabiliteitsratio’s: berekening en interpretatie
- de rentabiliteit van het eigen vermogen
- de rentabiliteit van het totale vermogen
dit begrip definiëren
dit belang beschrijven en toelichten
de rentabiliteit van het eigen vermogen berekenen en interpreteren op basis van een jaarrekening of een gegeven casus
de cash flow
- het begrip cash flow
- het belang van de cash flow
- de berekening en interpretatie van de cash flow
dit begrip definiëren
dit belang beschrijven en toelichten
de cash flow berekenen en interpreteren op basis van een jaarrekening of een gegeven casus
de EBIT (Earnings Before Interest and Taxes) en EBITDA (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization
- de begrippen EBIT en EBITDA
- het belang van EBIT en EBITDA
- de berekening en interpretatie van EBIT en EBITDA
deze begrippen definiëren
dit belang beschrijven en toelichten
de EBIT en de EBITDA berekenen en interpreteren op basis van een jaarrekening of een gegeven casus
de sectoranalyse
- het begrip sectoranalyse
- het belang van de sectoranalyse
- de uitvoering van een sectoranalyse
dit begrip definiëren
dit belang beschrijven en toelichten
de ratio's van een onderneming vergelijken met deze van de sector waartoe de onderneming behoort en de onderneming op basis hiervan beoordelen op basis van een gegeven casus
Stakeholders van de onderneming
het begrip stakeholder beschrijven en illustreren
de stakeholders van een onderneming herkennen, benoemen en toelichten op basis van een gegeven casus
de relatie met de aandeelhouders
de relatie tussen een onderneming en haar aandeelhouders beschrijven en toelichten
de relatie met de financiële instellingen
de relatie tussen een onderneming en de financiële instellingen beschrijven en toelichten
de relatie met klanten en leveranciers
de relatie van een onderneming met haar klanten en haar leveranciers beschrijven en toelichten
de relatie met de overheid
de relatie van een onderneming met de overheid beschrijven en toelichten
relatie met andere stakeholders zoals buren, sectorgenoten en het buitenland
de relatie met andere stakeholders beschrijven en toelichten